Közkívánatra.
Az előzmények a "Repülőszerencsétlenség" című topikban olvashatók: kb. a 10400. hozzászólás után kezdett kibontakozni egy érdekes vita különböző emberkék között. A közös nevező kb. az lett, hogy mindegyikünk nehezebb a levegőnél, meg hogy ebből kifolyólag nyitni kéne egy új topikot ;-)
A címet Freeflyer2 javasolta: "Ha valaki csinálna ide a Pilota fórum alá egy új topicot, akkor az szerintem mindenkinek megfelene... Én a "Közös légtér" címet javaslom, ami érthető konkrétan is, meg kicsit elvontabban is. "
sziasztok. tudna valaki linket adni ,olyan oldalra , ahol látható lenne az éppen aktuális napi légtértérkép. szlovén, horvát , görög.?? Az R és D légterek aktivitása lenne fontos.
Bagi Zsolt munkája nyomán GPS-be tölthetőek ill. képernyőn pontosan megszemlélhetőek a motoros repülést 2007. május 10-től korlátozó természetvédelmi szempontból korlátozott környezetvédelmi légterek határvonalai. www.galatech.hu/pg : klikk (sárgában) "Bp-TMA 2007.05.10 térképek, leírások"-ra. A 4.2 pontban Magyarország teljes környezetvédelmi légtér gyűjteménye megtalálható. Köszönet Zsoltinak a munkáért aminek csak töredéke az itt közölt rész.
Elkészült újdonságok a www.galatech.hu/pg oldalon "ÚJ, 2007.05.10-i légtér állapot" link alatt: 1. TMA térkép új verzió: v1.1 2. Kiegészítő információk könnyen kereshető tematikus, légterenkénti gyűjtésben, sok új szemléltető ábrával (pl. vitorlázóknak: Dunakeszi, kisgépeseknek LHR1, stb.) 3. A légterek Google Earth-ben (tuti!) 4. Budapest-TMA PC-be ill. GPS-be: /a Garmin Mapsource gdb /b a jól hordozható gpx fájlformában.
http://www.galatech.hu/pg/ oldalon: ÚJ, 2007.05.10-i változások. Az ICAO térképből és egy 26/2007 rendelet szövegből mindent megtudhatsz. De hogy képileg is könnyebben lásd ahhoz segít a fent hivatkozott összeállítás betegre nagyítható Budapest-TMA térképekkel és több kiegészítő ábrával. (Nem írtam átfogó szöveges összefoglalót, hamarosan úgyis megjelenik a Hungarocntrol oldalán).
Jól számolom,hogy ez kb. 920métert jelent a küszöb magassága felett?Az QNH ~1080méter ( ha jól tévedek,akkor 150méter körül van a reptér szintje tengerszint felett)
Azért az, hogy a siklópálya feljebb kerül, nem feltétlen jelenti a TMA aljának megemelését (sajnálatos módon). Valaki egyébként meg tudja mondani, hogy mondjuk az óbudai nagy kémény milyen távolságra van a ferihegyi küszöbtől?
Az alábbiak szerintem végre jót jelentenek nekünk HHH-n! Ezek alapján remélem nem lesz akadálya a G légtereket ismét használható magasságba emelni, sőt talán a régi G1 még emelkedhetne nyugodtan...
Pontosan azért tettem idézőjelek közé. Bár megjegyzem, a legelső változtatások körüli megbeszéléseken majdnem pontosan ugyan ilyen megoldásokat javasoltunk a budai hegyek feletti légtérszerkezetre, valamint a leszállási eljárásokra, csak hát az erősebb kutya ... (jó lett volna rögzíteni!)
Nem voltak azok azért olyan angyon"Rosszak",csak az élet továbblépésre és gondolkodásra késztette a szakembereket. Miért kéna valakit is felelősségre vonnai vagy megbüntetni? a dolgok fejlődése szerint egy-két év mulva már az is "rossz " lesz.
Állítólag lesz ma valami hivatalos bejelentés a légtér változással kapcsolatban! (Megközelítési eljárások...) Ha valaki megtalálja linkelje be ide légyszi! Köszi!
Tegnap (09.20) szakmai előkészítő egyeztetés volt a HC-ben. A jogszabály változás várhatóan fél év múlva esedékes, de érdemes elkezdeni az ismerkedést a várható, tervezett változásokkal. Az előzetes tájékoztató anyagok ezek voltak (4xJPG+DOC):
02_CTR_Final APP Area.JPG 03_LH-G Légterek.JPG 04_LH-R1_A.JPG 05_LH-R1_B_C.JPG Katonai légi folyosók szabályozása.doc
A siklóernyősök készítettek néhány közérthetőbb szemléltető ábrát is, ezekre hagy hivatkozzak csak linkkel:
Már bocs, de ez a forum nem egy tanfolyam, és vitatkozni is csak úgy lehet, ha felek ismerik a szabályokat. Mivel minden alklommal azt kérdezed, hogy amit mondtam hol van, így nem igazán egy frekvencián vagyunk.
Sokunknak, a többségnek ez a fórum egy tanfolyam. Ugyanis sok jó pilóta van aki jól repül de nem ismeri, nem tartja be a szabályokat. Sőt olyan is van aki nem is nagyon akarja betartani.
Én ugy gondolom kell ez a "tanfolyam". Inkább most mint mikor késő!
Mire a viiták alábbhagynak, közelednek az értelmezések, akorra aki nem akarja is sok mindent megtanul. Sőt a vitához utánna is kel nézni a jogszabályoknak.
Az elöző hozzászólásom egyikében szerepelt a hivatkozás, hogy a TIZ-ben rádióöszeköttetést kell tartani az AFIS-sal (2.8. és a K. függelék) Ezen kívűl a TIZ-ben meghatározott eljárási szabályok nem lesznek jogszabályban, csak AIP-ben, de ettől még kötelőek azokat betartani (mert ezek nem jogszabályban rögzítendő szabályok.)
Az is érdekelne, amit lentebb kérdeztem az előre bejelentett, de rádió nélkül közlekedő siklórepülőről...
Had helyettesítsem Baszmacsot :) Kaphatunk konkrét idézetet arról, hogy a TIZ az olyan F légtér, ahol még más szabályok is vannak? Ne AIP-ból, hanem törvényből, ha lehetséges. Az is érdekelne, amit lentebb kérdeztem az előre bejelentett, de rádió nélkül közlekedő siklórepülőről... Köszi
Még annyi, hogy amit idéztél, az a légtérosztályra vonatkozó általános szabály, amit az ICAO megállapít. Hogy ebből mit és mennyiben alkalmaz egy ország az jelenleg rá van bízva (többé-kevésbé). De mi alkalmazzuk azt, azzal a kiegészítéssel, amit mondtam, de ez nem eltérés a nemzetközi szabálytól.
A TIZ F légtér, de mivel TIZ, ezért az F légtérre vonatkozó, de azt kiegészítő szabályok is érvényesek rá. Ez így teljesen rendben van. Egy dolog a légtérosztály, és egy másik, hogy ez egy repülőtér körüli légtér, annak forgalmát védi, és ezért szigorúbb szabűlyok vonatkoznak rá.