A topic témája az integrált busz és vonat menetrendek- Annyiban más ez a topic, mint a Vasút fórumcsoport Ütemes menetrend topicja, hogy ez integrált, azaz itt szivesen látott vendég az is, aki vasúti, és az is aki buszmenetrendről ír, pláne ha integrált ütemes rendszerben gondolkodik. Remélhetőleg sokan képesek erre.
A téma aktualitását az adja, hogy a Volánbusz Zrt. a napokban hírdette meg az ország első integrált ütemes autóbuszmenetrendi hálózatát, mely vasúti csatlakozásokra épül. Nem mellesleg egy minapi kormányhatározat is az "autóbuszos és vasúti ... regionális integrált közlekedési rendszer" kialakításának szükségességéről szól.
De ez nem politikai topic, hanem szigorúan szakmai.
Amennyiben ez a topic is a Volánokról és a MÁV kapcsolatáról eddig nyitott topicok sorsára jut, azaz elsüllyed, akkor az nyilván vagy a téma iránti érdektelenséget jelenti, vagy azt, hogy nagyon kevés azok száma, akik mindkét témához érdemben hozzá tudnának szólni.
Alapvetően egyetértünk. Szerintem is jó, hogy van Szeged-Bácsalmás eljutás délután, de Tompa felé jobb lenne szerintem is.
Lehet, hogy a 3 kisebb faluval kapcsolatban igazad van, de valahogy pont 17:00 körül nem kellene ekkora lyuknak lennie. (Őszintén szólva én nem értettem egyet azzal, amikor a pécsi gyorsokból kihúzták őket anno.)
Szerintem nagyobb pazarlás a 18:35-ös és a 19:45-ös (ha eltekintünk az ITF-től, a pécsi elég lenne, esetleg későbbi időpontban, Bajáig több megállóval).
A Bonyhád-Szeged begyorsítását nyilván úgy értettem, hogy Baja-Szeged között 1:50-es menetidővel, 5035/592-et kiváltva, ahogy az történt akkor, amikor későbbre lett téve. A délutáni visszairánnyal kapcsolatban én is egyetértek, semmi értelme nem volt, hogy 15:30 körül két busz is ment Bajára.
A Szeged-Baja kora esti lassújárat hiányát én annyira nem érzem vészesnek. Igaz, a bácsalmási betérő amolyan igazi fából vaskarika elven jött létre, de nem is annyira rossz. Az egy pozitívum, hogy Bácsalmásnak lett későbbi közvetlen eljutása (mennek is oda vele szép számban), miközben 3 kisebb falu marad ki a gyorsabb kiszolgálásból, de utóbbi 3 azért annyira sok utast nem ad, főleg hogy Tataházára amúgy szoktak bácsalmásiakat is behozni.
Igazából a gyorsokon (16:35, 18:35) Bajára sincsenek annyian, hogy 17:30-kor feltétlenül 2 órás menetidővel kéne még valami... Ez akkor lenne járható út, ha mondjuk a bácsalmási kora délutános 3 járatos tömörülés oldásaként az egyik eleve későbbre kerülne (mondjuk 17:30-ra) és ennek hasznaként a bajait lehetne rövid úton vinni, csak nem biztos, hogy ez teljesítmény növekedés nélkül megoldható. (Amire sztem még igény lenne, az Tompa és Kelebia számára egy későbbi közvetlen eljutás.)
A Bonyháddal hasonlóan voltam, mint Te, szerintem is jobb volt a későbbi fekvésben. Csak ugye Szekszárd és Baja között azért a fordák elég kötöttek és ugye még pont a reggeli csúcsban is járunk. Szekszárdról Bajára 7:30-ra mint kiderült egy busz elég, a 6.30-ra ékező DAKK-os került így a Bonyhádnak köszönhetően 7:05-re. Amúgy nem tudom mennyi értelme lenne a bonyhádit gyorsítani, pontosabban igen: nem sok.
Ugye 7:40-es indulással ott a Pécs-Szeged Bajától, e mellé még egy gyors felesleges, (max hétfőn lenne értelme egy másodrésznek.) 6:30-kor pedig 2:05-ös menetidővel megy, ez még elfogadható tempó szerintem. A vissza irány pedig még értelmetlenebb, a 15:30-as gyors fekvésben - felezve a pécsi alapütemet - bűn gyenge volt. Ezért is lett a délután átszervezve, ennek a következménye a bácsalmási járat átalakulás is.
Szerintem a 14:40-es járatot elég lassan fedezik fel az emberek, de azzal egyetértek, hogy időszerű lenne átstruktúrálni a Szeged-Bácsalmás vonalat. (Ezzel együtt azzal is kezdeni valamit, hogy 15:25 és 19:45 között nincs normális Szeged-Baja lassújárat, mert a 17:20-as benéz Bácsalmásra.)
A Bonyhád-Szegeddel kapcsolatban köszönöm a válaszod. Egyébként az a véleményem, hogy bár nem látok rá a fordákra, biztos, hogy a távolsági járathoz nyúltam volna utoljára, és megpróbáltam volna máshogy (helyközi fordák kavarásával) megoldani a Szekszárd-Baja vonal gondjait. Jó, nem a legütősebb távolsági járat ez, de szerintem több értelme volt 1 órával később, és Bajától gyorsítva mennie, tipikus "reggeli távolsági" szegedi érkezéssel, hajnalok hajnala helyett. (A 6:35-ös Baja-Szeged fekvés, és a kapacitások szempontjából is.)
Emellett az egész Szeged-Bácsalmás viszonylatot időszerű lesz újrastrukturálni, mert nagy a tömörülés kora délután, utána meg a nagy semmi.
Visszatérve a korábbi kérdésedre, hogy a Bonyhád-Szeged miért mászott egy órával korábbra: Szekszárd és Baja között abban a fekvésben nagy volt a párhuzamosság. A 46-os vonali menetrendi racionalizálással egy időben viszont újra lett strukturálva a Szekszárd-Baja vonal.
Menetrendváltás előtt 14:35 ment egy gyors Mórahalom-Ásotthalom, meg egy lassú Ásotthalom-Kissoron át(ez meg maradt). A 14:40-es bajai átvette ezen utasok nagy részét, illetve véleményem szerint 15:30-as Bácsalmásiról vett le jó pár utast. Ugye kevesebb lett a várakozási idő 13:30 és 15:30 közé beékeltek egy járatot.
Azt azért tegyük hozzá az előző gondolathoz, hogy ott 13:30 időfekvésbe jó pár autó indul Baja felé. Jobb ez az eltolt indulások, mint amikor egyszerre elmegy az összes utána semmi.
Hogy én miért várnék 15percet , biztos ülőhely érdekében :)
Szerintem elfér itt is. :) ITF szempontból off (bár szerintem Bácsalmás felé is lehetne kicsit egységesíteni a menetrendet, ha már itt tartunk), de a menetrendes dolgokat itt szoktuk kibeszélni.
Igen, egyre gondolunk. A 13:45-ös tudom, hogy Csávoly felé megy (és Tataházáig kevesebb megállóban áll meg). Én arra céloztam, hogy szerintem több értelme lenne azt is 13:30-kor indítani. A gyorsabb járatra kellene terelni a messzebbre utazókat, ami jelenleg nem történik meg, hiszen miért várna valaki negyed órát, hogy ugyanakkor érjen haza, mint a lassújárattal? (És tanév elején a 13:30-as rendesen tele van, a 13:45-ös meg szellősebb.)
A 72 oldalas DAKK-os menetrendi módosítóból kiderül, hogy végleg megszűnik (a korábban nyárra lekorlátozott) Baja-Kaposvár-Hévíz, Hévíz-Kaposvár-Baja járatpár. Mondjuk sajnos várható volt az utasszámokat látva (és azt, hogy több sofőr kellett hozzá). Érdekes, hogy nyáron nem lesz pótolva a somogyi szakasza, mint tanév tartalma alatt, pedig elvileg ez egy üdülőjárat-féleség is volt.
Más. Múlt pénteken nézelődtem egy kicsit a szegedi állomáson. A 13:30-as csigalassú Szeged-Bácsalmás-Baja járat gyorsjárat "mentesítőjének" biztos, hogy 15 perccel később, 13:45-kor kell indulnia? (Ennek mi értelme van?)
Érdekelne, hogy az, amit a Volán hivatalosan meghirdetett, hogy a "Veresegyház, általános iskola - Budapest viszonylatra megváltott bérletek érvényesek a 318-319-es és a 396-397-es autóbuszvonalak járatain is." - mikor szűnt meg, ha megszűnt? Vagy, ha nem szűnt meg, miért bünteti meg az ellenőr azt az utast, akinek Veresegyház (Galgamácsa stb) - Újpest-Városkapu között érvényes a bérlete?
Mondanom sem kell, hogy azon a linken, ami az általam most megválaszolt hozzászólásban szerepel, már nincs semmi.
Arról lehet tudni valamit, hogy a reggeli Bonyhád-Szeged miért került vissza 1 órával korábbra a menetrendváltástól? (Azt látom, hogy délután miért változott. Emiatt kellett reggel is, vagy valami forda oka volt?)
vasárnap ne nyúlja már le Kaposvárig az utasok felét más szolgáltató.
Komolyan kérdem, nem provokatív céllal: mennyire érdekeltek ezek a KK-k a jegybevételek növekedésében? Azért kérdem, mert szerintem ezen az üzemi méreten egy közszolgáltató cég már épp átbillen oda, hogy édes mindegy, mekkora a bevétele. Ha esetleg a KK-n belül a megyei vagy megyén belüli üzemegységi elszámolás, vagy ehhez hasonló szintű allokáció érvényesül, akkor talán kivédhető a veszély - de vajon érvényesül-e ebből bármi?
Néhányszor láttam vasárnap a zalás Szeged-Zalaegerszeg járatot Pécsről állókkal indulni. (Igazából nem emlékszem, hogy konkrétan melyik napokon, további megfigyelés szükséges.) Nem olyan vészes, max. 10 fővel, de mégis úgy gondolom, hogy Pécsről "kifelé" a gyengébb irányban ez nem túl szerencsés.
Szerintem az optimális az lenne, ha valahogy a 19:00-es Pécs-Nagyatád-Zeg járatot át lehetne bűvészkedni 18:00 órás indulásra. (Igaz, ezzel a Pécs-Zalaegerszeg kínálat romlana, de szerintem annak a járatnak a fő értelme nem a pécsiek kiszolgálása. Minden más szempontból jobb lenne a korábbi indulás, a középiskolások szempontjából is.) Kár, hogy a Pannon és a Zala nem egy KK-ba került, akkor egyszerű fordavariálással ez megoldható lenne. (Pl. a Pannon 14:30-kor jönne vissza Egerszegről.)
Alternatív megoldásként valószínűleg Kaposvárig is könnyű lenne keríteni másodrészt 18:00-kor, de (kicsit utasellenesen) azt mondom, hogy ha a Zala napontásban üzemelteti ezt a kétsofőrös járatot, akkor vasárnap ne nyúlja már le Kaposvárig az utasok felét más szolgáltató. :)
Mondjuk ebben a hipotetikus sulipénteki felállásban akkor már célszerű lenne megcserélni a 12:10-es pannonos és 14:10-es tiszás másodrészt. (A 14:10-es Pannon nyilván 18:35-kor menne vissza Szegedről, és a 12:10-es alapjárat fordulna 16:35-kor, mint vasárnap.)
Így még többet spóroltunk, plusz a péntek délutáni csúcsban egy kicsivel több kapacitás áll a Pannon rendelkezésre Pécs, és a DAKK rendelkezésére Szeged (vagy Baja) környékén.
Az egzotikus Pécs-Baja-Szeged útvonal elméletben továbbra is tetszik, de ezen kicsit többet gondolkodva valószínűleg nem reális. (A Pécs-Kiskunhalas járat sem valami ütős Baja után. Plusz most szűnt meg a Pécs-Tass járat. Szomorú.)
Persze az igazi showstopper ebben az egészben az (a menetrendcsúfításon túl), hogy a 18:35-ös Baja-Pécs fekvésben "keverednének" az országos és a regionális járatok, ami biztos, hogy szentségtörés.
No, az új Békéscsaba-Zeg járat egyetlen apró negatívuma számomra, hogy a Szekszárd-Szeged kapcsolat még tovább romlott a Szeged-Siófok/Hévíz járatok átszervezésével (azért vasárnap szoktak lenni Szekszárd-Szeged utasok nyáron is). Majd elgondolkodtam azon, hogy ha Siófok-Szekszárd-Baja "falujáró" engedélyezett, akkor miért nem lehetett legalább egy Szeged-Szekszárd reggeli és Szekszárd-Szeged esti falujárót megtartani a gyengébb irányban (nyilván bácsos üzemeltetésben, két különböző forda részeként). Na mindegy.
Aztán kicsit megint ránéztem Mohácsra is. Az továbbra is logikátlan, hogy nem a 13:25-ös Szeged-Baja nem megy el Pécsig lassúban, ami minimális kavarással vissza tudna jönni Pécsről, mint régen (+ egy Baja-Mohács "rezsivel" kevesebb). Na mindegy #2. Ez van.
Pénteken viszont hatványozottan pazarlónak látom a jelenlegi rendszert, 100 km teljesítményspórolással jobb szolgáltatást lehetne nyújtani, mint most. (+ Kicsit elcsúfított menetrenddel.)
12:10 Pécs-Baja pannonos mentesítő jöjjön el Szegedig, Baja-Szeged között feltárva a köztes településeket, mint a Tisza 14:10-es másodrésze. Nyilván ezzel kiváltanánk a Bács Baja-Szeged-Mohács-Baja kanyarját, és ez csinálná a 16:35-ös Szeged-Mohácsot, ami összeolvadna pénteken a napontás 18:35-ös Baja-Péccsel. (Igen, Mohács kapna +10 percet, de a Mohács-Pécs szakasz közvetlen szegedi összeköttetése és a spórolás miatt még én is azt mondom, hogy ez még így is pluszos.)
Nyilván a Bácsnak kellene csinálnia egy 13:35 Baja-Pécs, 16:20 Pécs-Baja kanyart.
Illetve ezeken gondolkodva az is eszembe jutott, hogy a 14:10-es tiszás Pécs-Szeged másodrésznek biztos, hogy Tataháza után Mélykút felé célszerű-e mennie. Ott az alapjárat a szegedieknek és a mélykútiaknak, így lehet, hogy a másodrészt célszerűbb valami egzotikusabb útvonalon hazaküldeni Szegedre, bár nem tudom, hogy van-e olyan nagyobb település (pl. Bácsalmás), amelynek a közvetlen pécsi összekötése megér valamennyi többletteljesítményt... Meg igazából nem tudom, hogy Bajáról pénteken mennyi többlet helyközi utas van a hazautazó diákok miatt (+ az alapjárat bírná-e a másodrészről visszaterelt utasokat), ez inkább csak gondolatfelvetés volt. (Egyébként az a legjobb, ha ezek a Pécsről Bajára érkező rásegítők ki tudnak váltani egy sulipéntek délutáni fordát Bajáról.)
Húsvét pénteki átutazószám Pécsen a zalás Szeged-Zalaegerszegen: 20 fő fölött! (szerintem a 23-25 fő is simán megvolt, de az új felszállók/pihenők miatt pontos számot nem tudok mondani).
Engem is az az irány érdekel jobban, de abból a korból már kinőttem, hogy csak úgy passzióból kipróbáljam. :) Majd ha egyszer úgy adódik, hogy kézenfekvő lesz igénybe vennem a járatot (pl. hajnalban induló repülőre kell mennem), akkor esetleg beutazom.
Ja, most néztem a volánbuszos vonali menetrendet pdf-ben, valószínűleg papíron a pályán megy Kecsó-Szeged között is. Így az utolsó bekezdés törlendő (mikor vezetik már be itt a hozzászólás szerkesztése funkciót?), nincs hozzáfűznivalóm a járathoz.
(Lehet, hogy a sofőr újonc volt, vagy valami egyéb oka volt, amiért nem a pályán mentünk; az a sofőrnek is egyszerűbb lett volna. A sofőrrel nem volt problémám, sőt, bőven átlag feletti módon viselkedett az utasokkal, nem szeretném, ha valami "baja" származna az előző hozzászólásomból.)
Na, tegnap (szombaton) kipróbáltam a 22:00 Bp-Szeged járatot, nekem pont ideális a fekvése és a szegedi útvonala is, szóval örültem, amikor beindult. :)
A Népligetből 14 utassal indultunk (szerintem a Keletiből üresen jött a busz, de sötét volt, és azért annyira nem néztem át).
Kecskemét -8 fő (-4 fő Széchenyiváros, -4 fő aut. áll.), + 0 fő.
Szeged -6 fő (-2 fő a plázánál, -2 fő Mars tér, -1 fő Cipőgyár, -1 fő Újszeged).
Sajnos azt kell mondjam, hogy Kecskemét-Szeged között nem igazán tartható a menetidő a KRESZ betartásával... Szerintem Kecskemét-Szeged között is ki kellene menni az autópályára. Az biztos, hogy Szeged-Bp T100-zal belefér 1:55-be (ennyit T80-as tiszás járattal is mentem anno), a kecskeméti betérő pedig csak belefér 20 percbe... Bár ha a Volánbusz megyei matricákkal operál, akkor így drágább lesz a járat üzemeltetése, de éjszaka kell lennie olyan busznak, amire van országos matrica.
"Jól" megoldotta a Pécs-Balaton-Veszprémet az exBalaton.Hogy ne legyen gond az álló utasokkal,berakták az Irizarok helyére az E95-ket,így nem kell másodrész és a kocsi mehet rogyásig tele(persze mivel még a beszállítás sem kezdődik el időben,így 10-15perccel későbbi indulás sem ritka).