Elnézést, csak azt szeretném megkérdezni, hogy erről a Fáy-ügyről melyik fórumon volt ezelőtt szó? Csak mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy az itteniek hogy vélekednek róla.
A többek által lesajnált folyóirat februári számában egyebek mellett:
- Szőllősy 85,
- Kurtág 80,
- beszélgetés Kurtággal,
- beszélgetés William Christie-vel.
Kedves A. Balázs,
szerintem jobb, ha itt most nem kezdjük újra a profi kritikusok - Schiff - Fáy szerelmi háromszög kitárgyalását. Főleg azért, mert a Fidelión is volt róla szó bőven. Ráadásul Schiff csak ürügy volt, kb. úgy került az egészbe, mint Pilatus a Credoba. Voltaképpen kenyérharc és szakmai féltékenység keveréke zajlott. Az "igazi" kritikusoknak nyilván nehéz lenyelni, hogy a "céhen kívüli" Fáy kitűnő újságíró, s így a Népszabadságban, az Élet és Irodalomban és a Mozgó Világban megjelenő írásait többen olvassák, mint az összes többiekét együttvéve, ebből következően véleményformáló szerepe is nagyobb.
Azt pedig kifejezetten undorítónak találtam, hogy ehhez az itthoni viszonyokban járatlan Schiffet használták fel. A aláírók névsorának egyes tagjaitól ez a lépés nem lepett meg, másokban viszont csalódtam.
***
Hogy a fórum tárgyáról is írjak, az ehavi muzsikában érdekes interjú olvasható John Eliot Gardinerrel.
Ami a Schiff-ügyet illeti, nem ismétlem meg Zsölény [18]-as hozzászólását, de egyetértek vele.
Viszont a muzsika c. folyóiratról jobb véleménnyel vagyok az itteni hozzászólók többségénél. Szerintem érdemes havi fél, esetleg egy egész órát rászánni az éppen aktuális számra.
A júliusiban pl. fordítási hibajegyzéket is tartalmazó ismertetés olvasható Christoph Wolff Bach-könyvének magyar kiadásáról (Péteri Judit: Zenetudományi alapmű magyarul).
Az augusztusiban is vannak érdekes írások, pl.
Bali János: A középkor és az újkor határán (Ötszáz éve halt meg Jacob Obrecht)
Berlász Melinda: Drága Grétém! (Weiner Leó levelei Varró Margithoz, 1938-1960) I.
Fazekas Gergely: Bach-értelmezések értelmezése stb.
Igen.Habár Schiff nem nagyon vettebben részt,vagy igen?
De azért nevetséges volt,ebből ekkora ügyet csinálni,melynek végeredményben semmi értelme nem volt,mert nem változott semmi.
Akkoriban úgy láttam, egy erősen sértett csoport nagyhirtelen lehetőséget látott Schiff mögé bújva akciót összekürtölni Fáy ellen, meglehetősen furcsa eszközökkel, de ördögi ügyességgel kihasználva Schiff lobbanékony természetét.
"Erre is csak a magyarok képesek.Hihetetlen,hogy már abból is botrányt csinálnak,ha vkinek vmi nem tetszik."
Tényleg, ez igaz. Magam is tapasztaltam a Richter topicban..:-D
Én mindig szívesen olvasom.Soxor igaza van.És attól,hogy a már-már értékelhetetlen magyar közönség tombol a nullával egyenlő produkciókért is és ő megírja a véleményét,az jó.
Nem értettem azt a kirohanást igaziból,amikor a Schiff koncert után az a nagy felrobbanás volt.Erre is csak a magyarok képesek.Hihetetlen,hogy már abból is botrányt csinálnak,ha vkinek vmi nem tetszik.
Fáyt másképpen látom.
Valahogy szükségét érzi, hogy minden mondatakor bicska nyíljon a zsebekben. Ha valaki felveszi a kesztyűt, azt jatagánnal csapja le. Mégis, ennek a kívül-belül dörmögő Dömötörnek az ízlésében van valami nagyon elfogadható. Valami, amit a hivatásos kritikusok vagy nem tudnak, vagy nem mernek.
Kedves Ivan,
félreértesz: ha a szólásszabadságot akarom kurtítani, akkor nem annyit írok, hogy "nem tartom szerencsésnek", hanem moderálok... de nem ezt tettem, mert a szólásszabadság előrébbvaló annál a ténynél, hogy a téma számunkra kifejezetten kínos. Ezért csupán jeleztem ezt a körülményt, a továbbiakat pedig a kedves fórumozókra bízom...
Hát pedig ez a szólásszabadságot kurtítja.
Nem ti hoztátok fel a témát,hanem én,aki KIJELENTEM,hogy semmi közöm nincs a Fideliohoz.A "demokrácia hazájában" meg arról beszélünk,amiről akarunk.
Tehát beszélhetek róla.
2 évig járattam a The Strad c. havilapot, itt még volt igazi kritika: A vizuális és akusztikus benyomásokról pontos leírás, az elöadásmód "izlésessége" ill. ízléstelensége,(persze a kritikus szerint) a balance
és last but not least: a mü pontos ismerete a kritikus által, pl. ilyesmi: Beethovennek ebben a heg-zong. szonátájának 1. tételében xxx. ütemében áll egy subito pp. amit az elöadók semmibe vettek.Mert egy laikusnak tetszhet az elöadásmód, csak ez egyfajta "hamisítás".
De végül is az ilyenfajta "építö" kritika ott is egyre ritkább lett. Az NSZK-ban sincs kritika, csak ömlengés és dicséret agyba - föbe. Néha a sorok közt olvasva egy picinyke bírálat.
Magam részéröl egy Fáyt sem kívánok, mikor otthon vagyok jókat szoktam rajta nevetni, tudom azonban, hogy volt kollegáim és koncertlátogatók jó része is elitéli ezt a fajta kritiká (?)-t.
Kedves mindannyian,
sok mindent és mindenkit lehet kritizálni a Fidelión - de ezt a témát nem tartom szerencsésnek. Igazán nem a szólásszabadságot akarom megkurtítani, de nem érzem túl elegánsnak, ha konkurens kiadványok hibáiról folyna itt a diskurzus... inkább szidjátok a Fideliót, abból legalább mi is tanulhatunk...:)
Igazad van... Sajnos a cikkek és a témák is unalmasak, és a cikkírók többsége pedig sznob. Sokszor érthetetlen, fellegzős írások tömkelege szürkíti az amúgy is meglehetősen szegényes lapot... néha pedig egészen gyerekes írások is olvashatók... :(
Egy időben rendszeresen vettem,sőt a polcomon sorakoznak.
De manapság,egyszerűen mindig belenézek és nem találom,valami...nem is tudom.Izgatónak?
Úgyhogy nem veszem már régóta.
Ti veszitek?Szeretitek?
Már a kritikákat is unom,mert nagyon kevés ember van,akinek a véleményére lehet adni.Vagy nem tudom,hogy lehet-e.