Az is lehet, hogy nem is volt EGY igazi konkrét grund. Lehet az több motívumból is összerakva, akár a figurák (biztos, hogy élt egy pont olyan NEMECSEK?) Talán a nagy sikerre való tekintettel kellett utólag kijelölni a pontos helyét. Az ember leír ezt-azt (föst, komponál stb.), és akkor olyanokat kérdeznek, hogy önkéntelenül is folytatja a m?vet élôszóban...
Buza Péter (a Budapest c. lap főszerkesztője) szerint a grund a Pál utca 6. számú ház helyén volt és ez a körúttól a Mária utca felé haladva, jobboldalt a két sarok között, középtájt van.
Két megállóra én ma sem szállok villamosra, mert sajnálom rá a jegy árát. (Buszra sokszor még hosszabban sem, mert a reggeli dugóban gyorsabb lesétálni a hegyről, mint az izzadt utasokat szagolgatni a tömött buszon.)
Nyugati és a Király utca nem 2 saroknyira van egymástól
Annál azért többre. (kb. 1 km) Másrészt, az első villamos egy bemutató, vagy próba volt. Az keskenynyomtávú volt, utóbb viszont normálnyomtávúakat építettek.
naná, hogy más volt - nem emlékszem, hogy a Nyugatitól a Blaháig bárhol le lett volna szűkítve a járda valami inci-finci kávézó stb. miatt, dehát biztos nagyon kellemes tömény benzingőzben kávézni:)
érdekes, hogy hiába lakom itt már 40 éve, ameddig a térdem birta - sokkal szivesebben jártam gyalog, mint járművel:) az a nézelődős mászkálás - annak nincs párja!:) Milyen igazad van - nekem is voltak biztos pontjaim, ahol ellötyögtem egy kicsit, pl. a Rétesboltban, a Népszínház utcával "sréhen" szemben. Olyan frenetikus szilvás rétes sehol nem volt!!
Nyergesújfalun lakom, ez egy hosszú kisváros és nincs helyijárat. Így mindenhova gyalog kell mennem. :)
Amúgy mindig kb 2 óráig tartott a séta, mert vidékiként sokat bámészkodtam: mindig bementem az MTSZ-iroda melletti térképboltba, mert gyűjtöttem a térképeket + a Mária utcától nem messze, ahol a József körút háromszögszerűen kiszélesedik a Duna felőli oldalon, volt (van?) egy biciklibolt és oda is mindig bementem álmodozni. Hazafelé pedig az Oktogonon lévő gyorsétteremben kajáltam, mert akkor még nagy szám volt az ilyen gyorsétterem. :)
Kösz! Iskolás koromban kb 178-szor olvastam a regényt és amikor a Mária utcába kellett járnom, első dolgom volt felkeresni a helyszínt. Aztán azóta sem jöttem rá, hogy a kettő telek közül, amelyiket a Pál és a Mária utcák határolnak, melyik lehetett a grund...egészen mostanáig. :)
Régen ez egy kicsit más volt, mint ma, amikor egyes autók megállnak a járdától, másodiknak, bekapcsolva a vészvillogót, mert csak egy házzal arrébb van hely a parkolásra.
A Nyugati és a Mária u. közötti távolság kb. 3 km, ez oda vissza 6 km és nem kevés. Gyerekkoromban egy néni mesélte, hogy a huszas években naponta, reggel oda, délben (ebédelni oda-vissza) és este (vissza), tehát négyszer tette meg a 2 km-es utat gyalog a Petőfi Sándor utcai munkahelye és az Erzsébetvárosi lakása között, ami napi 8 km. volt.
Régen két hónapig minden héten mennem kellett a Mária utcába szemészetre, akkor a Nyugatitól mindig átsétáltam. Csodálkoztam is a pestieken, hogy 2 megállónyi távolság miatt is felszállnak a buszra vagy a villamosra.
Tényleg, a Mária és a Pál utca melyik sarkán volt a híres grund?
Érdemes lesz nézni ma is, a metró építéséről lesz szó benne, plusz a végén be lesz mutatva az a Parlamenthez közeli, földalatti óvóhely is, ami korábban szóba került.
Szóval a közműalagút a Lágymányosi híd mellett van, 1939 és 43 között épült, 1990 óta ipari műemlék, és a narrátor szerint csak másfél évtizede tud róla a nagyközönség. (Én ezek szerint nem vagyok "nagyközönség", mert csak ebből a műsorból szereztem tudomást róla.. :) ).
A riport szerint fel (be) akarták ezt is robbantani a német utászok, de ezúttal egy magyar mérnök "kapcsolati tőkéjének" segedelmével ez a műtárgy megmenekült.