Keresés

Részletes keresés

poznamokus Creative Commons License 2006.02.06 0 0 1031

Hali! Azt mondjátok meg, hogy a hivatalosan nem gépeszeti főnökségekre, pl. Kiskunhalas, Kecskemét, Komárom, stb. érdemes ellátogatni?

Nagykanizsa púposai merre szoktak barangolni?

drdoktor Creative Commons License 2006.02.06 0 0 1030
> Ennyire nem ismerem a trianon utáni területek településeit.

hamár több szó esett Piskiről, Hunyad vármegyében van, Piski-telep néven keresd, Déva és Szászváros között kb. félúton.
Nagymagyarország
Hunyad vármegye
Előzmény: Törölt nick (997)
7578 Creative Commons License 2006.02.06 -1 0 1029

Szia Szütyi!

 

Én is úgy hallottam, hogy a 301-esek a Keletiben majd Hatvanban szolgáltak... (Zindóháztól függetlenül). Esetleg tudsz valami mást is ezügyben?

Előzmény: Szütyi (1027)
czzf50 Creative Commons License 2006.02.06 0 0 1028
Tudod, vannak a hívök, meg vannak a hitetlenek. :-)
Előzmény: Szütyi (1027)
Szütyi Creative Commons License 2006.02.06 0 0 1027

Félve merem megjegyezni, hogy az Indóház aktuáli számában pont van 1 cikk a 301esekről, amely szerint mindegyik 301es a Keleti ft.hez volt állomásítva, majd román barátaink ennek jelentős részét további felhasználásra magukkal vitték:-)

A félvét azért írtam le mert jómagam is néha kissé pejoratívan szoktam megjegyezni egye esetekben, hogy "mert levolt írva a Zindóházban akkor az már úgy is van?":-)

Előzmény: k.novotny (1009)
Zolcsi67 Creative Commons License 2006.02.06 0 0 1026

OFF

A "Magyar gyárak a millennium korában" című filmsorozatban is említették, hogy hol milyen munkáslakótelepeket, szociális és egyéb intézményeket építettek a gyárak tulajdonosai.

Aztán bő 40 éven keresztül be akarták dumálni nekünk, hogy ez volt a kizsákmányolás....

ON

Előzmény: k.novotny (1024)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1025
Érdekes, hogy a téma a Vasútgépész topikban jött elő a száma a hozzászólásnak 11818.
Előzmény: 7578 (1020)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1024

Köszi a kiegészitést

 

Azért érdekes, hogy régen nem beszéltek szociális hálóról, meg stb...., csak csinálták,

 

bezzeg most........

Előzmény: vasutTOM (1023)
vasutTOM Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1023

A Piski főmühelyt az EEV 1870-ben építette, amelyet 1884-ben szintén átvett a MÁV, amely szintén 1919-után a CFR-hez került

 

 

Idézet "A Magyar vasutasság oknyomozó története" című könyvből:

 

"A keleti vasutak arad-gyulafehérvári vonalán, a vonal középpontján, Déván (Hunyad vm.) akartak műhelyt létesíteni 1868-ban. De az ottani intéző körök, mindent elkövettek, hogy ezt - félve a szociális mozgalmaktól - megakadályozzák. Ez sikerült is nekik, s így minden népesebb helységtől, agy Piski nevű faluban, az állomásépülettel szemben állították fel 1868-ban a műhelyt. 1869 január havától kezdve egy féligmeddig összetákolt helyiségben 20 munkással dolgoztak. A műhely építését 1870-ben felyezték be teljesen és a fokozódó forgalomra tekintettel 1878-ban átépítették. Az első erdélyi vasútat 1884-ben államosították és a műhelyt a M.Á.V. vette kezelésbe. 1896-ban 3 drb. régi gőzkazán helyett 2 drb. Steinmüller-Egyenberger-féle vízcsöveskazánt helyeztek el és a gépészeti berendezéseket is kiegészítették. Mindhogy a piski-i állomás és műhely pusztaságban épült a felügyelő személyzet részére lakásról kellett gondoskodni. Így ott két lakóházat is építettek. A földszinten 4-4 az emeleten 3-3, a padláson 2-2 lakás épült. 1873-75-ben két nagyobb méretű emeletes házat is építettek a hivatalnokok számára, ettől nyugatra két hosszú utcán lassanként, egy-két család befogdására alkalmas kertes házakat építettek. 1899-ben már 100-nál több ház volt készen. A munkások szívesen költöztek bele, mert egy szoba konyháért havi öt forint, 2 szobás lakásért havi 8 frt. bért fizettek. A nőtlenek pedig ha családos munkásnál laktak, 1 frt. 20 krc-ért kaptak száálást.

1873-75-ben zene és dal egyesület, 1891-ben 60 tagú tűzőrség létesűlt. 1899-ben 265 munkás, 40 inas dolgozott. Fedett helyen 12 mozdony, 42 kocsi, nyitott helyen 12 mozdony és 120 kocsi volt tárolható." 

Előzmény: k.novotny (1002)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1022
Erről volt szó korrában wrn3060 kollega részletesen kifejtette a Soproni fütőház történetét nem olyan rég, sajnos a hozzászólása számát nem tudom, de szerintem 200-on belül van, egy ideig csendes volt ez a topik.
Előzmény: 7578 (1020)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1021
Röppent válasz is!
Előzmény: 7578 (1018)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1020

De hogy visszatérjünk a fűtőházakhoz:

 

A mi kis Pécska mozdonyunk melyik soproni fűtőháznál szolgált? Mert volt ott, nem is egy...

 

Sopron Déliben is volt fűtőház? Meddig?

Előzmény: Törölt nick (1019)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1019

Megérkezett kinyomtatva csodálatos anyag! Két számomra lényeges elemmel!

 

Előzmény: 7578 (1018)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1018
Leveled ment...
Előzmény: Törölt nick (1017)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1017

Na most, hogy mondod így el sőt esetleg a Grete adatait is eltudom olvasni. Azért mégis szeretném ezeket nagyobban! Te sem jársz majd rosszul az én adataimmal.

 

 

Előzmény: 7578 (1015)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1016

"Jajj nekem:))) A fűtőházas topikban mozdonyozunk, miközben a gőzös topik elcsendesedett...."

 

Na ebben a tekintetben van igazsága K.novotny-nak, hogy csak jobb lenne ha nem lennének szét darabolva a topikok. De engem érdekelnek a Fűtőházak, a gőzmozdonyok, hát mindkettőt látogatom, az anyában ezen témák mára kihaltak és jobb is így szerintem.  (Szerintem) Ettől függetlenül nem idegen a fűtőházaktól a mozdonyok témaköre.

Előzmény: 7578 (1013)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1015
Azért azt eltudod olvasni hogy a Pécskának 1964.01.20-án járt le a kazánvizsgája??!!:)))
Előzmény: Törölt nick (1014)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1014

Ha megtennéd, hogy inkább mailban tennél boldoggá az adatokkal, mert így túl kicsik és nem tom olvasni őket.

 

Előre is köszi.

 

Ja és van nálam a számodra néhány távirat, mikor adjam által?

 

Előzmény: 7578 (1013)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1013

Jajj nekem:))) A fűtőházas topikban mozdonyozunk, miközben a gőzös topik elcsendesedett....

 

Már régóta elakartam ezt küldeni, de mindig elfelejtettem...

 

 

 

 

 

 

Pécska 21:))))

Előzmény: Törölt nick (1011)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1012

Igen nem csak ez a kettő került vissza az AcsEV-nek motorkocsija is, de még mielött vissza kellett volna adnia, sokat le is selejtezett ez ürügyön, a többi, hogy valójában mi is történt azt sajnos nem tudom. Szerintem náluk is volt valamilyen téren bizonytalanság, mert olyan mozdonyokat selejteztek a 30-as évek közepén, amely úgy nálunk, vagy akár a cseheknél megértr a II.vh. végét, sőr az ötvenes évek elejét.

 

Gondolom, hogy ezeknek a selejtezéseknek a legfőbb oka az volt, hogy alkatrész utánpotlást nem kaptak, igy egy egy mozdony bányának fellett használva, és aztán egyre több

Előzmény: Törölt nick (1011)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1011

Kettő mozdony egészen biztosan vissza került a Románoktól!

 

A Pécska és a Pankota!

 

A Pankota:

1889. 11.(10?) 05-től 1918.-ig Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak Rt. Tulajdona. (4;10?)

1918.-ban a Román vasutakhoz kerül CFR 17 néven. (4)

1927.-ben Visszakerül az ACsEV utódjához a Szegedi-Csanádi Vasút Rt.-hez. (4) A bécsi Nagykövetek tanácsa döntésének megfelelően három éves huzavona után. (10)

 

A Pécska:

1893. 07. 25-től 1918.-ig Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak Rt. Tulajdona. (4)

1918.-ban A Román vasutakhoz kerül CFR 21 néven. (4)

1927.-ben Visszakerül az ACsEV utódjához a Szegedi-Csanádi Vasút Rt.-hez. (4) A bécsi Nagykövetek tanácsa döntésének megfelelően három éves huzavona után. (10)

 

A mozdonyok további életútja is ismert és selejtezésükig még az ajkai szénbányákat is megjárták.

Előzmény: k.novotny (1009)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1010
Na látod így hogy tudom a mai nevét már érdemes elővenni az itthoni térképet, bár már minden érdekes részlet tisztázódott.
Előzmény: k.novotny (1008)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1009

Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...

 

Igen, mert sajnos elbirtak jönni egész Pestig és vittek mindent ami a kezükbe került, ezért jutott a 301-ből is belőlük nekik, amely közismerten nem erdélyi fütőházakhoz voltak állomásítva.

 

Talán az I vh. okán okult Magyarország amikor a II vh. során menekítették nyugatra a járműparkot, ellentétben az elhiresztelt szöveggel, hogy a fasiszták hurcolták el őket.

 

Az I vh. után semmi mozdonyt nem kaptunk vissza, sőt a békediktátum további mozdonyok átadását írta elő, nyugatra hurcolásnál pedig volt egy sanszunk

Előzmény: 7578 (1005)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1008

Ezt megtudtam a topikon, minke nyitottam volna ki térképet? :-))))))

 

Hogy továbbra se kelljen elővenned a térképet, igaz én fejből irom a mai nevét

 

Simeria, ha helytelenül írtam akkor Józsga barátunk kijavit

Előzmény: Törölt nick (1006)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1007

"...inkább a kedvenc almanachomat lapozgattam..............."""

 

Csak nem az 1932-est:)))

Előzmény: Törölt nick (1006)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1006

"Kedves Titibi!

Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))"

 

Ezt megtudtam a topikon, minke nyitottam volna ki térképet? :-))))))

 

Megaztán 1932-es almanachom van! 1919 előtti térképem (restellem) nincs, gyanítom a mostani világatlaszban meg nem szerepel így, hogy Piski! De csak gondolom, meg aztán kellőképpen lusta is voltam térképészkedni inkább a kedvenc almanachomat lapozgattam...............

Előzmény: 7578 (1003)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1005

1916-ból nincs gépállomásításom... legalább is erdélyi...

 

Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...

Előzmény: k.novotny (1004)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1004

Szia 7578!

 

 

Az 1916-os utazói névsort már mutattam...

 

Névsor azt már ismerünk, de sajnos még esetleges pályaszámokat nem.:-))))

 

Megjegyezni kivánnám, hogy szerintem ezért került az I.vh alatt, illetve utána a rengeteg 324-es sorozat a Románokhoz (természetesen a többi sorozatokat is tudom), de lényegében az akkori erdély területén kb. összeségében 300 db. 324-es gép állomásozott a különböző fütőházaknál, Nagyváradtól-Brassóig bezárólag.Na meg a többit hazánk már megszállt területéről vitték, köztük 2 db. 324-est a gyárból.

Előzmény: 7578 (1003)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1003

Üdvözlök Mindenkit az "Ezresek" táborában:)))

 

Kedves Titibi!

 

Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))

 

k.novotny kolléga!

 

Tökéletesen egyet értek veled abban, amit Piskivel kapcsolatban leírtál! Ami a fűtőház fejlődését illeti, egy két részlet a múltból:

 

Piski

 

 

 

 

Mint a képen is láthatjátok (amely állítólag 1870-ben készült) egy három vágányos fűtőház a kiinduló alapunk. Aránylag rövid időn belül, 1884-ben a MÁV átveszi. Egy 1891-es kimutatás szerint önálló fűtőházként üzemel, melynek alárendeltjeként tartják számon Petrozsényt és Vajda-Hunyadot. Már 1894-ben megjelennek az első gyorsvonati I.d mozdonyok az állagában. 1901-ben a 6 db gyorsvonati mozdonyain kívül jelentős tehervonati mozdonya van, csak a III.e osztályból (326. sor) 38 db!!! 1902-ben megérkeznek az első IV.d osztályú (422. sor) mallet mozdonyok, majd évről évre az öreg magánvasúti eredetű mozdonyait elkezdik lecserélni III.e és IV.d osztályokra. A korábban említett 1909-es lista szerint mozdonyainak száma elérte a 75 darabot. Egy 1911-es kimutatás szerint, amely a fűtőházak trakcióját ismerteti, mozdonyaik:

- Arad-Piski-Tövis között gyors és személyvonatokat,

- Arad-Piski-Tövis között gyorsteher és tehervonatokat,

- Piski-Petrozsény között 326-osokkal személy-, vegyes és teher vonatokat,

- Piski-Petrozsény között 422-esekkel nehéz tehervonatokat,

- Piski-Vajdahunyad között az összes vonatot továbbították...

Az 1916-os utazói névsort már mutattam...

 

Ezek után szerintem nem egy utolsó fűtőház volt a nagy világban, henem egy a nagy NEVEK között. Ha figyelembe veszük, hogy pl. Celldömölk ekkor "mindössze" 34 paripával rendelkezett, és az mekkora fűtőház telepet igényelt, akkor nem nehéz elképzelni Piskit a 75 mozdonyával... És akkor jött 1919...

 

Végül azt szeretném még mondani, hogy többek között ilyenkor jönnek jól az olyan vasútbarátok, mint Józsqa, mert sem én, sem Te, sem a harmadik nem járt pl. Piskin, és egy-egy fotó milyen jól jönne...

 

Valóban: Józsqa hol vagy? Ugye van fotód Piskiről???!!!

Előzmény: k.novotny (1002)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1002

Igaz, hogy én másképp néztem, és máshogy viszonyítottam az

 

Első Erdélyi Vasút:

Arad, Gyorok, Piski, Petrozsény. fütőházaihoz mint vasutTOM barátunk;

 

1884-ben amikor a MÁV átvette a vasúttársaságot, összesen a társaságnak 44 mozdonya volt, (feltételezem, hogy a négy fütőháznak) egységesen el lettek osztva az emlitett mozdonyok, habár a Gyoroki fütőház szerintem az Arad-Hegyalja Vasút kezelésében lehetett. (ebben nem vagyok biztos). Ha ezt a mozdony mennyiséget becsületesen elosztjuk a fütőházak számával, akkor a négy fütőház esetében 11 db jön ki. Természetesen eltérések lehetségesek, hiszen a Petrozsényi fütőház már határszéli volt, és ezáltal csak Piski felé, illetve a határig tudott közlekedni, ezért gondolom, hogy kevesebb mozdonnyal rendelkezett, mint esetleg Piski, vagy Arad

 

Természetesen az emlitett négy fütőház 1919-után a CFR birtokába került, igy több információ csak ottani kutatásokból lelhető fel.

 

A Piski főmühelyt az EEV 1870-ben építette, amelyet 1884-ben szintén átvett a MÁV, amely szintén 1919-után a CFR-hez került

 

Tehát 1884-ig ily téren ismertek ezek a dolgok, a kérdés inkább az, hogy 1884-1919 között a MÁV mennyíre fejlesztette fel a kérdéses fütőházat.

Előzmény: vasutTOM (1000)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!