Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1025
Érdekes, hogy a téma a Vasútgépész topikban jött elő a száma a hozzászólásnak 11818.
Előzmény: 7578 (1020)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1024

Köszi a kiegészitést

 

Azért érdekes, hogy régen nem beszéltek szociális hálóról, meg stb...., csak csinálták,

 

bezzeg most........

Előzmény: vasutTOM (1023)
vasutTOM Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1023

A Piski főmühelyt az EEV 1870-ben építette, amelyet 1884-ben szintén átvett a MÁV, amely szintén 1919-után a CFR-hez került

 

 

Idézet "A Magyar vasutasság oknyomozó története" című könyvből:

 

"A keleti vasutak arad-gyulafehérvári vonalán, a vonal középpontján, Déván (Hunyad vm.) akartak műhelyt létesíteni 1868-ban. De az ottani intéző körök, mindent elkövettek, hogy ezt - félve a szociális mozgalmaktól - megakadályozzák. Ez sikerült is nekik, s így minden népesebb helységtől, agy Piski nevű faluban, az állomásépülettel szemben állították fel 1868-ban a műhelyt. 1869 január havától kezdve egy féligmeddig összetákolt helyiségben 20 munkással dolgoztak. A műhely építését 1870-ben felyezték be teljesen és a fokozódó forgalomra tekintettel 1878-ban átépítették. Az első erdélyi vasútat 1884-ben államosították és a műhelyt a M.Á.V. vette kezelésbe. 1896-ban 3 drb. régi gőzkazán helyett 2 drb. Steinmüller-Egyenberger-féle vízcsöveskazánt helyeztek el és a gépészeti berendezéseket is kiegészítették. Mindhogy a piski-i állomás és műhely pusztaságban épült a felügyelő személyzet részére lakásról kellett gondoskodni. Így ott két lakóházat is építettek. A földszinten 4-4 az emeleten 3-3, a padláson 2-2 lakás épült. 1873-75-ben két nagyobb méretű emeletes házat is építettek a hivatalnokok számára, ettől nyugatra két hosszú utcán lassanként, egy-két család befogdására alkalmas kertes házakat építettek. 1899-ben már 100-nál több ház volt készen. A munkások szívesen költöztek bele, mert egy szoba konyháért havi öt forint, 2 szobás lakásért havi 8 frt. bért fizettek. A nőtlenek pedig ha családos munkásnál laktak, 1 frt. 20 krc-ért kaptak száálást.

1873-75-ben zene és dal egyesület, 1891-ben 60 tagú tűzőrség létesűlt. 1899-ben 265 munkás, 40 inas dolgozott. Fedett helyen 12 mozdony, 42 kocsi, nyitott helyen 12 mozdony és 120 kocsi volt tárolható." 

Előzmény: k.novotny (1002)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1022
Erről volt szó korrában wrn3060 kollega részletesen kifejtette a Soproni fütőház történetét nem olyan rég, sajnos a hozzászólása számát nem tudom, de szerintem 200-on belül van, egy ideig csendes volt ez a topik.
Előzmény: 7578 (1020)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1021
Röppent válasz is!
Előzmény: 7578 (1018)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1020

De hogy visszatérjünk a fűtőházakhoz:

 

A mi kis Pécska mozdonyunk melyik soproni fűtőháznál szolgált? Mert volt ott, nem is egy...

 

Sopron Déliben is volt fűtőház? Meddig?

Előzmény: Törölt nick (1019)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1019

Megérkezett kinyomtatva csodálatos anyag! Két számomra lényeges elemmel!

 

Előzmény: 7578 (1018)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1018
Leveled ment...
Előzmény: Törölt nick (1017)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1017

Na most, hogy mondod így el sőt esetleg a Grete adatait is eltudom olvasni. Azért mégis szeretném ezeket nagyobban! Te sem jársz majd rosszul az én adataimmal.

 

 

Előzmény: 7578 (1015)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1016

"Jajj nekem:))) A fűtőházas topikban mozdonyozunk, miközben a gőzös topik elcsendesedett...."

 

Na ebben a tekintetben van igazsága K.novotny-nak, hogy csak jobb lenne ha nem lennének szét darabolva a topikok. De engem érdekelnek a Fűtőházak, a gőzmozdonyok, hát mindkettőt látogatom, az anyában ezen témák mára kihaltak és jobb is így szerintem.  (Szerintem) Ettől függetlenül nem idegen a fűtőházaktól a mozdonyok témaköre.

Előzmény: 7578 (1013)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1015
Azért azt eltudod olvasni hogy a Pécskának 1964.01.20-án járt le a kazánvizsgája??!!:)))
Előzmény: Törölt nick (1014)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1014

Ha megtennéd, hogy inkább mailban tennél boldoggá az adatokkal, mert így túl kicsik és nem tom olvasni őket.

 

Előre is köszi.

 

Ja és van nálam a számodra néhány távirat, mikor adjam által?

 

Előzmény: 7578 (1013)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1013

Jajj nekem:))) A fűtőházas topikban mozdonyozunk, miközben a gőzös topik elcsendesedett....

 

Már régóta elakartam ezt küldeni, de mindig elfelejtettem...

 

 

 

 

 

 

Pécska 21:))))

Előzmény: Törölt nick (1011)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1012

Igen nem csak ez a kettő került vissza az AcsEV-nek motorkocsija is, de még mielött vissza kellett volna adnia, sokat le is selejtezett ez ürügyön, a többi, hogy valójában mi is történt azt sajnos nem tudom. Szerintem náluk is volt valamilyen téren bizonytalanság, mert olyan mozdonyokat selejteztek a 30-as évek közepén, amely úgy nálunk, vagy akár a cseheknél megértr a II.vh. végét, sőr az ötvenes évek elejét.

 

Gondolom, hogy ezeknek a selejtezéseknek a legfőbb oka az volt, hogy alkatrész utánpotlást nem kaptak, igy egy egy mozdony bányának fellett használva, és aztán egyre több

Előzmény: Törölt nick (1011)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1011

Kettő mozdony egészen biztosan vissza került a Románoktól!

 

A Pécska és a Pankota!

 

A Pankota:

1889. 11.(10?) 05-től 1918.-ig Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak Rt. Tulajdona. (4;10?)

1918.-ban a Román vasutakhoz kerül CFR 17 néven. (4)

1927.-ben Visszakerül az ACsEV utódjához a Szegedi-Csanádi Vasút Rt.-hez. (4) A bécsi Nagykövetek tanácsa döntésének megfelelően három éves huzavona után. (10)

 

A Pécska:

1893. 07. 25-től 1918.-ig Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak Rt. Tulajdona. (4)

1918.-ban A Román vasutakhoz kerül CFR 21 néven. (4)

1927.-ben Visszakerül az ACsEV utódjához a Szegedi-Csanádi Vasút Rt.-hez. (4) A bécsi Nagykövetek tanácsa döntésének megfelelően három éves huzavona után. (10)

 

A mozdonyok további életútja is ismert és selejtezésükig még az ajkai szénbányákat is megjárták.

Előzmény: k.novotny (1009)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1010
Na látod így hogy tudom a mai nevét már érdemes elővenni az itthoni térképet, bár már minden érdekes részlet tisztázódott.
Előzmény: k.novotny (1008)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1009

Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...

 

Igen, mert sajnos elbirtak jönni egész Pestig és vittek mindent ami a kezükbe került, ezért jutott a 301-ből is belőlük nekik, amely közismerten nem erdélyi fütőházakhoz voltak állomásítva.

 

Talán az I vh. okán okult Magyarország amikor a II vh. során menekítették nyugatra a járműparkot, ellentétben az elhiresztelt szöveggel, hogy a fasiszták hurcolták el őket.

 

Az I vh. után semmi mozdonyt nem kaptunk vissza, sőt a békediktátum további mozdonyok átadását írta elő, nyugatra hurcolásnál pedig volt egy sanszunk

Előzmény: 7578 (1005)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1008

Ezt megtudtam a topikon, minke nyitottam volna ki térképet? :-))))))

 

Hogy továbbra se kelljen elővenned a térképet, igaz én fejből irom a mai nevét

 

Simeria, ha helytelenül írtam akkor Józsga barátunk kijavit

Előzmény: Törölt nick (1006)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1007

"...inkább a kedvenc almanachomat lapozgattam..............."""

 

Csak nem az 1932-est:)))

Előzmény: Törölt nick (1006)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1006

"Kedves Titibi!

Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))"

 

Ezt megtudtam a topikon, minke nyitottam volna ki térképet? :-))))))

 

Megaztán 1932-es almanachom van! 1919 előtti térképem (restellem) nincs, gyanítom a mostani világatlaszban meg nem szerepel így, hogy Piski! De csak gondolom, meg aztán kellőképpen lusta is voltam térképészkedni inkább a kedvenc almanachomat lapozgattam...............

Előzmény: 7578 (1003)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1005

1916-ból nincs gépállomásításom... legalább is erdélyi...

 

Egyet értek a gondolatmeneteddel, mely szerint nem véletlen került annyi és olyan mozdony az utódállamokhoz, mint ahogy az történt. Elgondolgodtató, hogy miért pont a Románokhoz került annyi 422-es, vagy 324-es. Mondjuk ennek ellent mond a 301-es sorozat...

Előzmény: k.novotny (1004)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1004

Szia 7578!

 

 

Az 1916-os utazói névsort már mutattam...

 

Névsor azt már ismerünk, de sajnos még esetleges pályaszámokat nem.:-))))

 

Megjegyezni kivánnám, hogy szerintem ezért került az I.vh alatt, illetve utána a rengeteg 324-es sorozat a Románokhoz (természetesen a többi sorozatokat is tudom), de lényegében az akkori erdély területén kb. összeségében 300 db. 324-es gép állomásozott a különböző fütőházaknál, Nagyváradtól-Brassóig bezárólag.Na meg a többit hazánk már megszállt területéről vitték, köztük 2 db. 324-est a gyárból.

Előzmény: 7578 (1003)
7578 Creative Commons License 2006.02.05 -1 0 1003

Üdvözlök Mindenkit az "Ezresek" táborában:)))

 

Kedves Titibi!

 

Nagyon elcsodálkoztam hozzászólásodon, azt azért elvártam volna Tőled hogy mielőtt elkezded keresni Piskit az 1932-es Almanachban, ezért veszed a fáradtságot, és felütsz egy korabeli térképet és megnézed, hogy hol is található Piski:)))

 

k.novotny kolléga!

 

Tökéletesen egyet értek veled abban, amit Piskivel kapcsolatban leírtál! Ami a fűtőház fejlődését illeti, egy két részlet a múltból:

 

Piski

 

 

 

 

Mint a képen is láthatjátok (amely állítólag 1870-ben készült) egy három vágányos fűtőház a kiinduló alapunk. Aránylag rövid időn belül, 1884-ben a MÁV átveszi. Egy 1891-es kimutatás szerint önálló fűtőházként üzemel, melynek alárendeltjeként tartják számon Petrozsényt és Vajda-Hunyadot. Már 1894-ben megjelennek az első gyorsvonati I.d mozdonyok az állagában. 1901-ben a 6 db gyorsvonati mozdonyain kívül jelentős tehervonati mozdonya van, csak a III.e osztályból (326. sor) 38 db!!! 1902-ben megérkeznek az első IV.d osztályú (422. sor) mallet mozdonyok, majd évről évre az öreg magánvasúti eredetű mozdonyait elkezdik lecserélni III.e és IV.d osztályokra. A korábban említett 1909-es lista szerint mozdonyainak száma elérte a 75 darabot. Egy 1911-es kimutatás szerint, amely a fűtőházak trakcióját ismerteti, mozdonyaik:

- Arad-Piski-Tövis között gyors és személyvonatokat,

- Arad-Piski-Tövis között gyorsteher és tehervonatokat,

- Piski-Petrozsény között 326-osokkal személy-, vegyes és teher vonatokat,

- Piski-Petrozsény között 422-esekkel nehéz tehervonatokat,

- Piski-Vajdahunyad között az összes vonatot továbbították...

Az 1916-os utazói névsort már mutattam...

 

Ezek után szerintem nem egy utolsó fűtőház volt a nagy világban, henem egy a nagy NEVEK között. Ha figyelembe veszük, hogy pl. Celldömölk ekkor "mindössze" 34 paripával rendelkezett, és az mekkora fűtőház telepet igényelt, akkor nem nehéz elképzelni Piskit a 75 mozdonyával... És akkor jött 1919...

 

Végül azt szeretném még mondani, hogy többek között ilyenkor jönnek jól az olyan vasútbarátok, mint Józsqa, mert sem én, sem Te, sem a harmadik nem járt pl. Piskin, és egy-egy fotó milyen jól jönne...

 

Valóban: Józsqa hol vagy? Ugye van fotód Piskiről???!!!

Előzmény: k.novotny (1002)
k.novotny Creative Commons License 2006.02.05 0 0 1002

Igaz, hogy én másképp néztem, és máshogy viszonyítottam az

 

Első Erdélyi Vasút:

Arad, Gyorok, Piski, Petrozsény. fütőházaihoz mint vasutTOM barátunk;

 

1884-ben amikor a MÁV átvette a vasúttársaságot, összesen a társaságnak 44 mozdonya volt, (feltételezem, hogy a négy fütőháznak) egységesen el lettek osztva az emlitett mozdonyok, habár a Gyoroki fütőház szerintem az Arad-Hegyalja Vasút kezelésében lehetett. (ebben nem vagyok biztos). Ha ezt a mozdony mennyiséget becsületesen elosztjuk a fütőházak számával, akkor a négy fütőház esetében 11 db jön ki. Természetesen eltérések lehetségesek, hiszen a Petrozsényi fütőház már határszéli volt, és ezáltal csak Piski felé, illetve a határig tudott közlekedni, ezért gondolom, hogy kevesebb mozdonnyal rendelkezett, mint esetleg Piski, vagy Arad

 

Természetesen az emlitett négy fütőház 1919-után a CFR birtokába került, igy több információ csak ottani kutatásokból lelhető fel.

 

A Piski főmühelyt az EEV 1870-ben építette, amelyet 1884-ben szintén átvett a MÁV, amely szintén 1919-után a CFR-hez került

 

Tehát 1884-ig ily téren ismertek ezek a dolgok, a kérdés inkább az, hogy 1884-1919 között a MÁV mennyíre fejlesztette fel a kérdéses fütőházat.

Előzmény: vasutTOM (1000)
vasutTOM Creative Commons License 2006.02.04 0 0 1001

Megnéztem a Ko-rom által említett könyvet is. Abban a következők vannak felsorolva:

Budapest Keleti pu, Budapest-Északi, Budapest-Ferencváros, Budapest-Déli, Budapest-Kelenföldi, Komárom, Győr, Hegyeshalom, Pusztaszabolcs, Székesfehérvár, Dorog, Rákos, Szolnok, Hatvan, Kisterenye, Salgótarján, Cegléd, Vác, Balassagyarmat, Szeged, Békéscsaba, Szentes, AEGV Békéscsaba, Mezőhegyes, Kiskunfélegyháza, Kecskemét, Kiskunhalas, Kalocsa, Mezőtúr, Vésztő, Makó, Baja, Debrecen, Nyíregyháza, Püspökladány, Mátészalka, Kisújszállás, Tiszafüred, Kisvárda, Záhony, Szombathely, Celldömölk, Veszprém Külső, Tapolca, Pápa, Zalaegerszeg, Sopron, Sárvár, Körmend, Miskolc, Sátoraljaújhely, Eger, Bánréve, Szerencs, Jászapáti, Füzesabony, Barcika, Gyöngyös, Pécs, Dombóvár, Nagykanizsa, Kaposvár, Bátaszék, Barcs, Gyékényes.

 

Előzmény: vasutTOM (1000)
vasutTOM Creative Commons License 2006.02.04 0 0 1000

Ma forgattam néhány régi könyvet. "A Magyar vasutasság oknyomozó története" című könyvben találtam a következő ideillő listát:

 

Magyarország fűtőházai 1877-ben

 

Magyar Királyi Államvasút:

Budapest, Hatvan, Salgótarján, Zólyom, Ruttka, Miskolcz, Zágráb, K.-Moravicza, Kolozsvár, Tövis, Maros-Vásárhely, Kiskapus, Brassó.

 

Mohács-Pécsi vasút:

Üszög

 

Tiszavidéki Vasút:

Szolnok, Miskolcz, Czegléd, Szolnok, Püspökladány, Kassa, Csaba, Arad, Nagyvárad.

 

Cs. Kir. Szabad Osztrák Államvasút:

Budapest

 

Cs. Kir. Szabad Kassa-Oderbergi Vasút:

Kassa, Lipto-Szentmiklós, Ruttka, Odenberg.

 

Első Erdélyi Vasút:

Arad, Gyorok, Piski, Petrozsény.

 

Alföld-Fiumei Vasút:

Szeged, Eszék.

 

Magyar Nyugati Vasút:

Székesfehérvár, Veszprém, Ajka, Kis-Czell, Szombathely, Pápa.

 

Északkeleti Vasút:

Királyháza, Bátyu, Csap, Sátoraljaújhely, Szerencs.

 

Bánréve-Nádasdi Vasút:

Ózd

 

Báttaszék-Dombóvár-Zákányi Vasút:

Kaposvár

 

Eperjes-Tarnowi Vasút:

Eperjes

 

Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút:

Sopron

 

Sajna ez a lista sem teljes több vasúttársaságnál nem említ fűtőházakat a könyv. A fentiek voltak csak konkrétan megemlítve.

 

 

k.novotny Creative Commons License 2006.02.04 0 0 999

Ja nekem sajna majdnem mindegy kis vagy nagy Szeben. Ennyire nem ismerem a trianon utáni területek településeit.

 

Trianon elött igy hivták mind a kettőt, a közös bennük, hogy mind a két helységben három nyelv volt használatos, Trianon után már csak egy (szlovák, illetve a román)

Előzmény: Törölt nick (997)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.04 0 0 998

Iggen egy évkönyv is volt anno (90-es évek) ami tartalmazta a névsort valahol az is megvan nekem itthon de a 1948-as nincs meg nekem.

Előzmény: Ko-rom (996)
Törölt nick Creative Commons License 2006.02.04 0 0 997

Nem becsmérlem Piskit, csak nem ismerem, és a hivatkozott almanachban nem találtam nyomát.

Klassz névsor.

 

Ja nekem sajna majdnem mindegy kis vagy nagy Szeben. Ennyire nem ismerem a trianon utáni területek településeit. 

 

Megtekintettem a szegedi névsort nos ott nem igazán hivatkoznak a piski személyzetre..........

Előzmény: 7578 (994)
Ko-rom Creative Commons License 2006.02.04 0 0 996

Sziasztok!

a mostani új almanach még most kerül talán ki a nyomdából.

Nem almanachnak, hanem mozdonyvezetői évkönyvnek nevezték, de adatok abban is voltak mozdonyvezetőkről

 

Előzmény: Törölt nick (987)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!