Gyakran előfordulok arrafelé. -:) Régebben meg még gyakrabban. Ma már kevésbé, de a helyismeretem elég jó. Konkrétan arrafelé gombázni jártam, de legalább 10 éve nem voltam arra, mert bekerítették, az erdőt meg kiírtották. Volt két gombázórét, a rendezőről is jártak oda sokan. Ott a kocsijavító mögött van a Silimbusz sírja, aki ott olyan volt, mint Istvántelken a Lajos.
Ha Celllből a Hunyadi utcán kimész a rendező felé és átmész a vagonjavító oldalára a sinen, az út tovább megy a MÁVÉPCELL mellett és pár 100m után véget ér a vagonmosónál. Ott van ez a szép épület.
Adja isten, hogy igazad legyen, remélem ezt a tervet sikerül az új évben megvalósítani. Segíteni anyagilag nem nagyon tudok, talán valami más módon, ismeretségi körön keresztül. Valóban a Nohabok otthona volt a tapolcai fűtőház, de voltak púposok (M40-es sorozat) is, azokat sem kéne kihagyni. Ismereteim szerint M63-as gép elvétve járhatott csak Tapolcán.
Én nem azt mondtam, hogy ha Cellből elviszik a javítások nagy részét akkor összeomlik minden, hanem arra gondoltam, hogy lényegesen romlani fog a vasúti járműpark eddig sem túl fényes műszaki állapota, értem ezalatt a személy-teher kocsik állapotát, v-mint a mozdonyokét.
Különösebben nem lepett meg az a hír, hogy a MÁV az ünnepek előtt azért nem tudott több mentesítő vonatot indítani, mert nem volt hozzá elég személykocsi. Nem az IC-re gondolok, hanem pld. mentesítő gyors 15 perccel történő későbbi indítására az IC után. Cellben volt kocsijavító, hogy ott most mi van, azt nem tudom. Dunakeszin is volt kocsijavító. A kisebb fűtőházak lassan már ipari műemlékekké válnak, már amelyiket meg tudják menteni ilyen célra. Kíváncsi lennék arra, hogy a tapolcai fűtőháznak mi lessz a sorsa.
Nyugisabb, boldogabb Új Évet kívánok Neked és Minden fórumosnak: Blokki!
Egyutt érzek veled, na mindegy, elbasztam az írást. Voltam én a tapolcai füttőházban, igaz próba-gépmenet volt. És akkor mi lessz a mozdonyjavítással, ki fogja ezeket a gépeket 'ún szolgálatképessé tenni' Megmondom Neked, majd a Móka Kóka János közlekedési miniszter Úr megmondja. MÁV-trendi az van, csak hogy milyen pénzből, ez relytély. A szívem fájt, amikor megláttam BP-en a nyugatit, 7 fogadóvágánnyal megkurtítva, ott voltam blokkos, ismertem majdnem mint a tenyeremet. Ráadásul a MÁVTI-nél meg is voltak a tervrajzok, olyan lett volna mint a keleti, és talán nem lett volna úgy elbaszva, mint ahogyan a keleti pu.
Én attól félek, hogy a celli fűtőház is ilyen sorsra jut.
Ha esetleg lenne képed a pápai füttőházról tedd föl légyszi ide a netre, mert esély van rá, hogy senki sem fogja tudni, hogy mi az az indóház, meg hogy miért fűtőház a mozdonyjavító.
Békés Karácsonyt, Eredményesebb Új évet kívánok Titibi, meg mindenki másnak is, aki a szívén viseli a kötöttpályás vontatást.
Visszatérünk a lóvasúthoz, ezt megin elbaltáztam Blokki!
Ma volt utoljára Tapolcán a műhelyben lakatos, az júliusi elbocsájtást megúszók most karácsonyi ajándékba utilaput kaptak a talpukra! Ismét a Magyar vasúttörténet egy jelentős létesítménye zárta be kapuit.
Ez a karácsony olyan szépnek indult, s a családom körében szép is lesz. De:
ad1 nagymamám állapota a parkinson kórnak és 87 éves korának köszönhetően rohamosan romlik, ezért mindenre fel vagyunk készülve.
ad 2 hiába voltam felkészülve arra, hogy Tapolca bezár valahogy nem igazán bírom megemészteni, s ez is rányomja majd bélyegét a karácsonyi hangulatomra.
Olyan képe(ke)t keresek, ahol egy csuklós rendszerű fordítókorong lemezcsuklója, a végén lévő futókerekek és felfüggesztése, illetve a királycsap alsó (láthatÓ része jól látható.
Tulajdonképpen bármilyen kép jól jönne, ami egy MÁV-os fordítókorong (pl. Füsti, Miskolc, Székesfehérvár, Szeged, ...) valamilyen részletét ábrázolja.
Kösz a celli fűtőházi panorámaképet, elmentettem a gépemre, egy kicsit majd kinagyítom A4-es méretűre, hogy legalább Celldömölkön is maradjon valami a Vulkán fürdőn kívül.
S tudod mi volt a legnagyobb vicc a rövid forditok esetében:
Amikor a mozdonyok illetve a szerkocsi elsö ill. utolso tengelyeit egy szellemes szerkezettel megemelték, hogy egy 20-nél nagyobb tengelytávolságu mozdonyt is meg lehessen forditani a 20 m-es korongon.
Tölünk keletebbre ez elmés szerkezet neve "lánc" volt, amit beakasztottak a kerék küllöjébe, majd mentek a mozdonnyal egy darabot. A lánc igy feltekeredett és felmelte a kereket - most már csak egy rudat kellett jo idöben és helyre bedugni, hogy igy az ott maradjon a fordulás idejére.
Néhány amerikai meg német mozdonyban gözemelök voltak ugyanerre a célra beépitve.(Gyakorlatilag egy dugattyu - hasonloan a mai hidraulikus emelökhöz).
Ez föleg akkor volt divatban amikor hirtelen megjelentek a hosszu mozdonyok amikhez még nem volt korong.
Köszi, az egyik telefonszámon megadták a helyes számot: 06-1-5141133, ahol egy kedves diszpécser jelentkezett, aki le is mérte volna a téglát, de sajnos már sötét van... majd holnap.
..... Nem is tudom, hogy Magyarországon volt-e ilyen egyáltalán?
Nemcsak volt, talán van is.
Ezen a topikon 387-ben látszik, hogy a Zeg.-i fordítókorong 1950-ben még kicsi, volt, ezért keresztezés is volt. 1972-ben már nem.
431-ben látszik, hogy Cegléden 1980 táján még volt, lehet, hogy ez máig így maradt.
786-ban én úgy látom, hogy Békéscsabán éppen elfogynak a sínek, mintegy szívcsúcsban érnek össze, nem fér el két sínszál egymás mellett. (De lehet, hogy nem jól látom...)
Valószínűleg igen, mert a miskolci fordítókorong (a mostani épülettel) 1917 táján 15 m-es volt, ami viszont magával vonja azt a tényt, hogy akkor bizony keresztezték egymás a sínek.
Igen, azt sejtettem, hogy konkrétan ebben az esetben nem keresztezték egymást a fűtőházi vágányok. Különösen a mostani koronggal, mert ha a korongot megnagyobbítják, akkor egy esetleges ilyen szituáció éppen megszűnik. Nem is tudom, hogy Magyarországon volt-e ilyen egyáltalán?
Igazad van, lehetséges (a gőzmodonyok topikban részletesebben is ki lett fejtve egy dokumentumban), de arra gondoltam, hogy a miskolci fűtőháznál nem keresztezik egymást, tehát ha a miskolci fűtőházat rajzolom a mostani koronggal, akkor nem lehet, hogy a rajzon keresztezzék egymást (merthogy a valóságban sem keresztezik).
Közben a másik topikban felajánlotta valaki, hogy ma megméreti a korongot... még nincs info...
Üdv! Segítséget kérnék: a romhányi fűtőházról keresek fotókat. Nyáron anno körülötte töltöttem a gyermekkoromat még a gőzmozdonyok idején, de már fakulnak az emlékek...:((( Köszi: Feri
A sinpárok (pl. 1 és 2 állás) még a fordító előtt keresztezik egymást (a rajzon a piros körök)!!!
Ami ugyebár nem lehetséges.
De lehetséges! Nem tudom, hogy konkrétan itt volt-e ilyen, de a valóságban előfordult ez a szituáció. Ilyenkor tkp. egy kitérő ill. kereszteződés szívdarabját (a szakemberek majd kijavítanak) építették be közvetlenül a korong pereme elé. Majd keresek fotót valami újságban, beszkennelem és felteszem ide (hacsak valaki nem előz meg).