Keresés

Részletes keresés

MXP--1991 Creative Commons License 2024.05.01 0 0 348050

Igen, a 4 percenként menő városi metróba van beépítve, minden 30. és  nem 36. percben egy tovább megy a repülőtér felé. 

A város alatt valóban hering parti, de azért simán fel lehet férni rá, a belváros után amikor mint vonat megy tovább, fokozatosan ürül ki, mert van a felszínen is 4-5 megállója ami helyi lakosokat szolgál ki. De Athénban ez a vonal ( kivéve a Pireuszi szakaszt) eleve hering parti,  nagyon nem fog feltűnni, hogy ez éppen reptéri metró vagy sem.

Előzmény: gabor144 (348049)
gabor144 Creative Commons License 2024.05.01 0 4 348049

Görögországban távolsági vasúti közlekedés inkább csak mutatóban van. Athénban nem megy el a repülőtér mellett másfél kilométerre az ország egyik legfontosabb fővonala, ami az ország második és harmadik legagyobb városa, valamint 3-4 további megyeszékhely felé adhatna közvetlen kapcsolatot a repülőtérről. Idehaza viszont igen, amit ki kellene használni.

 

De ha drágának tartjuk, és belátható időn belül nem épül ilyen, akkor sem kellene a későbbiekben távolsági vasúti kapcsolat megépítését kizáró megoldást építeni. 

 

Athénban eszerint Line 3 | ΣΤΑΣΥ (stasy.gr) csúcsban 4 percenként jár a 3-as metró, a reptéri szerelvény 36 percenként. Az számomra nem derül ki, hogy a reptéri a 4 percenkénti szerelvények egyikének továbbvitele, vagy azon felüli többlet. Ha az előbbi, akkor a reptérin a belső szakaszon kb. dupla utasforgalom várható, hiszen nemcsak az előző 4 percben összejött városi utasok, hanem az előző 36 percben öszejött reptéri utasok is rajta vannak. A reptéri szerelvény vagy a belső szakaszon heringes, vagy a külső szakaszon kihasználatlan. Ha a normál metrókon felül többlet a reptéri akkor persze ez nem áll fenn.

 

Képzeljük ezt el Budapestre: Ha délután Köki felé minden metróról levennénk a reptéri utasokat, és minden harmadik, ötödik, akárhányadik metróra egyben rátennénk őket, az szerintem nagyon egyenetlen kihasználtságot, a zsúfolt szerelvényen megnövekvő utascsere idő miatt késést, további utasokat, további késést okozna. (Ha valaki szerint a reptéri utasok nem lennének olyan sokan, hogy ennek ilyen hatása lenne, akkor nem érdemes reptéri metrót építeni.) A reptéri szerelvények előtt rövidebb követési időköz (kvázi többlet a reptéri járat) alkalmazása persze megoldhatja ezt, de az M3-on az alap követési idő (szerencsére még) elég alacsony, így erre elég korlátozott játéktér van, nem mehet egy perccel az előző után. Visszafelé meg nagyon-nagyon pontos érkezés kellene az optimális beilleszkedéshez, ami távolsági vonatokkal közös pályahasználat esetén elég esélytelen. 

 

És tegyük hozzá, hogy Athénban a reptérre vezető vasútvonalon a 36 percenként járó metrón kívül óránként 2-3 elővárosi vonat jár még (szintén mindenhol megállva), távolsági és teherforgalom nincs, mert a reptér után vége a szárazföldnek.

Előzmény: MXP--1991 (348045)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.01 0 0 348048

és ezzel megvágod a parkoló bevételeit is...

Előzmény: Ashi Valkoinen (348039)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.05.01 0 0 348047

Zárszónak majdnem tökéketes, csak két apró megjegyzés:


1. "Jó kérdés lesz-e belőle valaha valami."  Na igen. Meg mikor... és nem csak a V0 kapcsán, nahem a 100a meg a 70 vonalak négyvágányúsíŧása kapcsán is... ez meg megerősíti az 5. pontot...

 

2. "Önmagában indokol." -- ha jól értem, a forgalom a négyvágányosítást, és akkor ebben nincs is vita, legfeljebb,ha az egyéb fejlesztésekkel való ütemezésen.
Korábban a magam részéről önmagában a reptér megközelítése témakör indokol-e ilyen beruházást kérdéssel foglalkoztam, ami egész más tészta.

Előzmény: Fizolti (348032)
MXP--1991 Creative Commons License 2024.05.01 0 1 348046

Íme az Athéni reptéri metró vonat. 20 percig vonat, aztán lemegy a föld alá és becsatlakozik a metró vonalba, és ott megy 40 percig egész Pireuszig.

MXP--1991 Creative Commons License 2024.05.01 -5 3 348045

Egyébként az Athéni modell a legjobb. Ők vettek speciális metrót, amely a végállomás után feljön a felszínre, átáll felső vezetékre és vasúti vágányon közelíti meg a repülőteret. Minden 30. percben jön egy olyan metró, amelyik a végállomás után a felszínen folytatja az útját mint vonat.

 

Mintha nálunk 20-30 percenként Kőbánya Kispest után a vasúti pályán haladna tovább egy egy szerelvény.  Alig kerülne valamibe. Kéne venni 6-7 ilyen speciális metrót, ha 30 percenként járna akkor elég 4-5 is, és kivinni a síneket pár km re Vecsés előtt.

 

Urak, közlekedési szakértők, tényleg senki sem járt még közületek Athénba ? A világ legjobb megoldása. És a legolcsóbb is.

Előzmény: trizs77 (348041)
MXP--1991 Creative Commons License 2024.05.01 -3 3 348044

Én tudom, eddig 84 Európai repülőtéren jártam.

 

Varsó: Két repülőtérrel rendelkezik, Modlinba csak a vonat megy ki, pontosabban az utolsó 2 - 3 Km en át kell szállni a buszra. Nincs más lehetőség. A másik nagyob repülőtér inkább buszos, megy vonat is, de miután közel van és több busz is megy ki olcsóbb és sűrűbb.

 

Belgrád: csak busz van, Belgrád nem az unió tagja, nem tagja a szabad égbolt egyezménynek,  kevés gép megy ide, drágán mellé egy baromian ronda város, ahol semmi sincs turizmus 0, nem is értem, hogy jön ide ez a város, repülés szempontból jelentéktelen, az a ritkán járó 3 busz is üresen jár.

 

Barcelona: 30 percenként megy ki vonat, mindig dugig tele van, van metró is, de az drágább mint a vonat, hosszabb, rossz az útvonala, kevésbé népszerű, van  busz kb a balekok veszik igénybe, az egyik drága, a másik ritkán jár. 

 

Egyébként ne a város lakosság számát nézd, hanem a reptéri forgalmat, Barcelona és Belgrád között ég és föld a különbség, az egyik turisztikai fellegvár, a másik egy balkáni putri, Varsó pedig azért nem összehasonlítható velünk, mert két repülőtér között oszlik el a forgalom.

Előzmény: trizs77 (348041)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.30 -3 0 348043

Akkor írd a másik hatot..........................:-))

Előzmény: Fizolti (348042)
Fizolti Creative Commons License 2024.04.30 -1 2 348042

Belgrád kb.............1,7 millió lakos,

 

Teljes népesség1 197 714 fő (2022) 

 

A nemzetközi repülőtér éves forgalma (2023): 

7,948,202  (a budapesti 12,814 millió). 

 

Szerbia esetében a kötöttpályás hálózat szinte összes utasforgalmi adatát (kivéve talán a belgrádi villamosokét) annak tudatában kell figyelembe venni, hogy az ország vasúthálózatának több hosszú szakaszán több hónapos-éves teljes kizárásos vágányzárak zajlottak-zajlanak-fognak zajlani ezekben az években, ezért egyes vonalakon/szakaszokon nulla utas van, ami viszont a felújítások után esetenként a korábbi forgalom többszörösére emelkedhet. 

 

 

Előzmény: trizs77 (348041)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.30 -3 0 348041

Varsó kb, ..............1,7 millió lakós,

Budapest kb.......... 1,7 millió lakos,

Belgrád kb.............1,7 millió lakos,

Barcelona kb......... 1,7 millió lakos.

 

A négy városban a reptéri forgalom hány százaléka zajlik :

 - vonattal?

 - villamossal, HÉV-vel, akármilyen kötött pályán?

 

ez 8 szám.

Tudja valaki ?

 

 

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.30 0 2 348040

Egyébként az átszállás sem egy taszító opció, ha vonattal érkezel, de a vonat nem tud pont a repülőtér szájában megállni, de érkezik oda más jármű:

 

 

Volt szerencsém a jelölt ponton átszállni, észak felől érkezve a vasútvonalon, és aztán pár megálló, és ott is voltam villamossal a reptéren. Edinburgh városközpontból azért jó hosszan kanyarog ez a villamos, de így az is kijut a reptérre autó nélkül, aki nem olyan szerencsés, hogy egy 100E/kínai Maglev megálló legyen a háza előtt. 

 

A vasúti bekötést költségvetési okokból nem készítették el.

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.30 -2 1 348039

A reptérre vezető elágazásnál kivetsz egy áthaladási díjat, és helló. :)

 

Három perc alatt lehet írni rá törvényt, miért fontos az effajta díjbeszedés. Beszedjük, mert:

-a közúti infrastuktúrát megterhelik a reptér megközelítését végző járművek

-zajkompenzáció Budapestnek és a további érintett településeknek

-környezetvédelmi hozzájárulás

 

...etc etc.

Előzmény: attus germanicus (348036)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.30 0 3 348038

A repülőtér, ahogy előttem is írták, teljesen meg van elégedve a mostani helyzettel, sőt, még inkább szívesen kiszorítaná a tömegközlekedés egy részét. 

Teljesen nyilván nem lehet, tízezres nagyságrendben dolgoznak emberek a repülőtéren, ebből sokan járnak busszal dolgozni. De fejlesztésekben a repülőtér nem igazán érdekelt. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (348033)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.30 0 4 348037

NYilván sarkos, de legalább provokál némi érdemi tartalmat is.

 

Amit leírsz, nemcsak a reptér megközelítése kapcsán igaz, hanem gyakorlatilag bármelyik fővárosi nagyberuházásra. Legyen az Bosnyák téri üzletközpont (tegnap bontották a villamosvágányokat a környéken), reptér, Budapark MOL-toronnyal, stb., a beruházó a lehető legnagyobb árréssel lerakja a kis lakónegyedet, irodaházat, aztán a város majd méltóztasson megoldani, hogy oda legyen út, meg közlekedés. Előregondolkodás nulla, társadalmi felelősségvállalás nulla, profit kimaxolva, cég mehet a süllyesztőbe, hogy lehetőleg adóból is csak annyit kelljen fizetni, amit nem lehet elkerülni...

Előzmény: Il Leone (348025)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.30 0 0 348036

Elég furcsa lenne a repülőteret bármilyen formában kötelezni, hogy szálljon be a 4-es út költségeibe. Nincs bíróság, ami nem törölne el a fenébe azonnal egy ilyen rendelkezést. Az alaptörvénybe meg már csak nem írják be :-) 

De persze ha az állam megveszi a repülőteret, akkor mindegy is. 

Előzmény: Ashi Valkoinen (348035)
Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.30 -1 1 348035

Amely kapacitások közül a vonat rossz helyen áll meg, a 100E úgy, ahogy vállalható, a taxik meg a saját transzferbuszok meg egy végletekig leharcolt állapotú és balesetveszélyes infrastruktúrán közelítik meg a várost. Nem lehet még tíz évet halogatni a 4-es budapesti szakaszával való foglalkozást sem, ha pedig foglalkozás van vele, annak költségviselésébe kerüljön bele a repülőtér is, akárki is épp a tulajdonosa.

Előzmény: trizs77 (348034)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.30 0 0 348034

Ha kell neki út, szálljon be a költségekbe.

Ha kell neki vasút, szálljon be a költségekbe.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nem kell neki egyik bővítése se.

Jól megvan a mai kapacitásokkal.

Ashi Valkoinen Creative Commons License 2024.04.30 -4 4 348033

A belföldi (és elővárosi) vasúti személyszállítás közös érdek, amely a közterület néven futó, a városokban véges erőforrás védelméért is van. Hogy ne csak parkoló és út legyen minden talpalatnyi hely. A díjszabása sem piaci alapú, ami azoknak is biztosít mobilitást, akiknek nincs erőforrásuk saját autóra.

 

Nem említhető egy lapon a reptér által lebonyolított utazások szükségességével.

 

Ha kell neki út, szálljon be a költségekbe.

Ha kell neki vasút, szálljon be a költségekbe.

 

Majd bekerül a repjegyek árába, és akkor az fizet érte, akinek van lóvéja röpködni ide-oda, mert most még pofátlanul olcsó is a sok ilyen-olyan kedvezmény és mentesség miatt, amit a légiközlekedés megkap, mert csak.

Előzmény: bz79 (348022)
Fizolti Creative Commons License 2024.04.30 0 1 348032

1. Teherforgalom: azzal számolunk, hogy nem lesz V0, vagy később lesz csak meg?? A magam részéről annak örülnék, ha előbb lenne V0.

 

Jó kérdés lesz-e belőle valaha valami. De nem is minden forgalmat venne át. 

 

2. Arról, hogy a forgalom négyvágámyosítást indokol a 100a-n, arról lehet külön vitatkozni, a felvetés szerintem is korrekt, de ez egy teljesen más téma, mint a reptér megközelítése önmagában.

 

Önmagában indokol. Persze csak ha szeretnénk több vonatot, mint ma, ha a következő évtizedekben is maradnánk a félórás személyvonati ütemnél, maradhat a mostani. 

A reptéri vasút egy lehetőség további forgalom bevonására, és arányaiban nem lenne drágább, mint a meglévő pálya négéyvágányúsítása (ahol akkor már a meglévő pályán is mindenhova kell különszintű átjáró, a meglévő infrastruktúra közel teljes bontása, és esetenként településrészek eldózerolása, ahol a vasút egy szűk lakott területre van beszorítva, stb. 

 

3. Egy kellemeset a hasznossal történet részeként, ha a négyvágányosítás része az, hogy kettő vágány nem a jelenlegi pálya mellé épül, de következetesen megépül a 4 vágány amúgy végig, legalábbis Ferencvárostól  Ceglédig (akár Kőbánya-Kispest akár Rákoshegy- Rákos irányából), abban én is látok fantáziát. 

 

Első körben a csak Monorig épülne meg az új pálya, későbbiekben egy nagysebességű vasút épülhetne onnan kijjebb. Rákoshegy felől némileg talán még problémásabb a terep "Merzse-mocsár Természetvédelmi Terület" 

 

 

5. Szerintem, ha jogos is a négyvágányosítás felvetés, egy sor másik vasúti fejlesztés be kellene előzze, nem kell feltétlen még egy négyes metró projekt ami minden más ötletet blokkol, mert minden forrás elmegy rá...) Szerintem most a kisebb fejlesztéseknek van itt az ideje, ami sokat tud javítani, mielőtt újabb gigaprojekt indulna.

 

Ezzel egyet lehet érteni. Amúgy alapból több projektnek kéne - illetve kell majd mennie párhuzamosan (HÉV-ek, egyéb elővárosi vonalak, egyes fővonali projektek, stb). 

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (348028)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.04.30 0 0 348031

a végén a szmájli elütés értelemzavaró, :( akart lenni

Előzmény: ÁsítóSárkány (348030)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.04.30 0 0 348030

Ezzel ilyen formában egyet tudok érteni, csupán nem a járműállománt cseréje az egyedüli, ami már tíz éve is késő lett volna :)

Előzmény: attus germanicus (348029)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.30 0 11 348029

A 100a négyvágányosítása a Nyugatitól Ceglédig, véleményem szerint, momentán a messze legindokoltabb, legmagasabb prioritású nagyvasúti infrastrukturális beruházás lenne Magyarországon, és már tegnap is túl késő lett volna. De ennek a meglévő vasúthálózatba integrált módon kell megtörténnie. 

Ezzel együtt a járműállomány cseréje már tíz éve is túl késő lett volna. És akkor a vasúti és a fővárosi (villamos, metró, bármi) beruházások egymással való versenyeztetése még fel se merült. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (348028)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.04.30 -2 0 348028

1. Teherforgalom: azzal számolunk, hogy nem lesz V0, vagy később lesz csak meg?? A magam részéről annak örülnék, ha előbb lenne V0.

2. Arról, hogy a forgalom négyvágámyosítást indokol a 100a-n, arról lehet külön vitatkozni, a felvetés szerintem is korrekt, de ez egy teljesen más téma, mint a reptér megközelítése önmagában.

3. Egy kellemeset a hasznossal történet részeként, ha a négyvágányosítás része az, hogy kettő vágány nem a jelenlegi pálya mellé épül, de következetesen megépül a 4 vágány amúgy végig, legalábbis Ferencvárostól  Ceglédig (akár Kőbánya-Kispest akár Rákoshegy- Rákos irányából), abban én is látok fantáziát. 
4. De mondjuk nem feltétlen tartom jó ötletnek hosszanti irányban bemenni a kifutópálya alá. meg főleg az állomást a reptér igazi reptér része alá tenni ld. pl. https://iho.hu/hirek/koncesszioban-epulhet-a-ferihegyi-gyorsvasut-111217 (2011-es a cikk...) és elkölteni jó sok pénzt az emiatt szükséges biztonsági fejlesztésekre.

5. Szerintem, ha jogos is a négyvágányosítás felvetés, egy sor másik vasúti fejlesztés be kellene előzze, nem kell feltétlen még egy négyes metró projekt ami minden más ötletet blokkol, mert minden forrás elmegy rá...) Szerintem most a kisebb fejlesztéseknek van itt az ideje, ami sokat tud javítani, mielőtt újabb gigaprojekt indulna.

Előzmény: Fizolti (348027)
Fizolti Creative Commons License 2024.04.30 0 5 348027

Ezzel Monorig szétválasztható lenne a helyi személyforgalom és a távolsági/zónázó forgalom, pályakapacitás oldalról nézve egy olyan kétszer kétvágányú szakasz jönne létre, ami amúgy más forgalmas vonalakon (70, 1-es bevezető is felmerült már, illetve valamilyen szinten ilyen szerepet kéne betöltenie az elővárosban párhuzamos 30a és 40a-nak). 

 

A helyi személyvonatok sűríthetők, a távolsági vonatok némileg gyorsíthatók, és jó esetben a teherforgalom is kicsit jobban beférne. 

Előzmény: ÁsítóSárkány (348026)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.04.30 -5 0 348026

Minek nekünk még egy 100aa teljesen külön pályán? Szerény véleményem szerint ennél jóval égetőbb problémákra nincs pénz -- hitelből se.

Előzmény: altenberger (348023)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.30 0 4 348025

Szerintem ezt nem lehet ennyire sarkosan szemlélni.

 

Persze ismerjük a hazai viszonyokat, ezért gyakorlatilag elképzelni is nehéz, hogy ezt azért értelmesen is lehetne csinálni.

 

Ebben a történetben minden érintett fél ludas valamilyen formában.

 

A jelenlegi repülőtér üzemeltető azért, mert minden ami össztársadalmi szinten a köz számára hasznos fejlesztés lenne, ami a repülőtér és a város kapcsolatát értelmes módon tudná biztosítani azt elkaszálja, mert a saját anyagi érdekeivel ellentétes, volt már többször szó róla, hogy csoda a 100E busz beindítása és üzemelése is, a reptér le is szedi erről is a sápot magának, de ugye abban érdekelt, hogy a saját háztól-házig szolgáltatásának ne legyen valódi konkurenciája, ahogyan a más személyszállítási formában érdekelt szervezett csoport sem érdekelt a jó közösségi közlekedési kapcsolat megteremtésében.

 

A főváros nem tudja és talán nem is akarja a városlakók érdekeit kellőképpen képviselni és küzdeni érte, csak egy szűk csoport és a saját politikai érdekei fontosak számukra.

 

Az állam pedig tudjuk jól, hogy miben érdekelt.

 

A belengetett kínai monorail is egy látszat a kirakatba, semmi több, problémát nem fog megoldani, a városlakók érdekeit nem fogja szolgálni, de ez már rég nem szempont a látszat korában, ennek megfelelően csak a látszat számít.

 

 

Előzmény: Ashi Valkoinen (348019)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.30 -3 2 348024

Nagyon elvarázsolt (felkészületlen) az aki a repülőre szálló vagy azzal érkezők száma és a Ferhegyre utazók száma közé egyenlőség jelet tesz.

 

altenberger Creative Commons License 2024.04.30 0 0 348023

"a belvárosig?"

 

Konkrétan a Maxi Dubaj lenne a végállomás, tehát a történelmi Belvároson nem menne keresztül. A nyomvonal Kőbányát, Zuglót érintené.

Előzmény: ÁsítóSárkány (347994)
bz79 Creative Commons License 2024.04.30 -4 7 348022

Jó,ilyeneket én is tudok..vasútállomásokoz se legyen tömegközlekedési kiszolgálás,oldja meg a máv az utasok odajuttatását.Ez is akkora butaság kb..

Előzmény: Ashi Valkoinen (348019)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2024.04.30 0 1 348021

A kérdések része a kommentnek korrekt. Az utolsó megjegyzés nem.

 

Ismertek a problémák a 100E dugózásától odáig, hogy a vonat nem a legjobb helyen áll meg a 2-es terminálhoz. Nem kell hályogkovácsnak lenni ahhoz, hogy az ember lássa: a modal splitet lehetne javítani az egyéni közlekedés és taxi oldaláról a tömegközlekedés irányába, mind menetidő, mind kényelem oldaláról, legalábbis a Budapest felől és a más irányból érkezők kapcsán.


A magam részéről a vonat+busz kombinációt szeretem választani azon kevés esetben amikor utasként arra járok -- legalábjábis a nem hajnali és nem nagyon késő esti időpontokban, amikor nincs sürgős dolgom máshol, Budapesten át, a Nyugatinál átszállással. Jellemzően pár embert szoktam látni átszállni velem együtt. A személyautó forgalom meg szembetűnő, és a 200E napszaktól függően bő félig megtelttől a heringek a konzervdobozban telítettségig szór.

Előzmény: trizs77 (348015)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!