Adódik a (költői) kérdés, hogy ha egyéb, a megengedettnél szélesebb járművek (például autódaruk) útvonalengedéllyel simán közlekedhetnek, akkor egy sokkal ritkábban és egy jóval behatároltabb területre korlátozott nosztalgia troli miért nem...
Csak ennyi érdekelt volna. Köszönöm. Kár hogy nem sikerült személyeskedés nélkül válaszolni és támadásnak tekintetted a hozzászólást egy féléves nickkel rendelkező 15 éve fórumozó egyedtől. Nem annak szántam.
Ha ez a hajtás beválik, életképes lesz, meg végre erre rã mondta az áment a közlekedési hatóság, akkor miért nem kerülhet bele ugyanez az MTB82-be?
Ott is maga a jármű a fontos, es hogy lehessen vele troliként utazni. Tudom, az sem mehet jelenleg utcára, de telepen belüli mozgásra is jobb, tartósabb, hosszútávú megoldás lenne, mint az akksis önjáró dolog.
egyebkent a ziu5 telepen belül miért nem közlekedhet utasokkal pl évente 2-3 napon keresztül? Ennek is van jogi akadálya?
"Imádom", amikor csak a fanyalgás jön egy-egy megjegyzésre, amit olykor támadásként is fel lehet fogni. Egy szóval nem írtam, hogy nem lenne publikus a hajtásrendszer kialakítása. Sőt, határozottan azt írtam, hogy mindenhol igyekeztünk korhűen, vagy legalább ahhoz közel állóan megvalósítani a kocsit. De úgy gondolom, nem tartozik ide (sem a terjedelmi korlátok, sem a topik alaphangja miatt), hogy _pontosan_ hogyan is működik. Ahogy Lacus is írta, előtét-ellenállásos, kontaktoros a hajtás. (Egyébként ki mit ért "hajtásrendszer" alatt? Gyanítom, hogy az itt jelenlevők többsége egészen mást, mint én...) Nem tudom, hogy ez a "Siemens-hajtás" (ez mi lenne egyébként?) honnan jött be a képe, amióta (úgy 15-17 éve) mi ezzel a kocsival egyáltalán foglalkozunk, fel sem merült ilyen. Ha "kiegyezel" egy "módosított ZIU-hajtással" (mily' megtisztelő is ez itt felém/felénk egy féléves nick-től...), akkor megnyugtatlak, az. De ez miért is olyan fontos? A megjelenésre helyeztük a hangsúlyt, remélem, nem baj. Hogy műszakilag az eredetihez közel álló vezérlési rendszert sikerült megvalósítani, az külön öröm - bár semmi kivetnivalót nem látnék egy IGBT-s aszinkron motoros hajtásrendszerben, meg szervókormányban sem. És igen, van földelőlánc is a hanghatások kedvéért - bár az meg inkább kockaköves úton érvényesülne...
Modulo-hajtást kap, hogy a telephelyen mozogni tudjon. Sajnos utcára semmilyen módon nem mehet a méretei miatt. Emiatt még értékesebb a szememben az a sok-sok évvel ezelőtti trolinap, amikor a ZIU-5-tel utazhattam, mert az is ebben a cipőben jár sajnos.
Még egyszer: nem az MTB hajtást hiányolom. Olyan már az oroszoknál sincs. Csak hasonló legyen. Az OFF TR5-nél is tökéletes kompromisszum a Csepel-motor, vagy a replika 556-nál a D10 (ott inkább a váltóval van bajom, de azon lehet később segíteni). Sokan a ZIU-k T5C5 ajtóitól már hiperventilláltak, szerintem meg elfogadható kompromisszum.
Én is örülök, hogy megy a 60T, nekem az a lényeg, hogy ne legyen restomod.
Földelő lánc van/lesz ugye alatta? Annak a csilingelő hangja, ahogy búgva elhúztak az ember mellett ezek a trolik, nagyon hozzátartozik a hangélményhez.
Mondjuk az elég aggasztó, hogy nem publikus a hajtásrendszer. Gyárit nyilván nem kaphatott ha akartátok volna sem, égen-földön nincs már MTB hajtás. De mondjuk egy módosított ZIU-9 hajtással kiegyeznék. A nem publikusság viszont azt sugallja, hogy a korábbi ötletek egyike (Siemens hajtás vagy valami hasonló) valósult meg...
Mint már (talán) írtam itt, műszakilag a gyártáskori kivitel - az azóta jelentősen megváltozott jogszabályi háttér miatt - nem volt megvalósítható, ezért (szigorúan a műszaki dolgokat érintve) jelentős átalakítások történtek. Viszont maximálisan igyekeztünk arra, hogy a _látható_, érzékelhető működése a lehető legjobban közelítse az eredetit. Csak egy példa: az eredeti kocsikon 600V-os belső utastér-világítás volt, amely a szigetelt szakaszokon (szakasz, kereszt, stb.) kialudt. A jelenlegi jogi szabályozás ezt már nem teszi lehetővé, tehát a világítás 24V-os akkumulátoros, de elektromosan előidézzük a lámpák kialvását. A hajtásrendszer pedig - pont a változások miatt - szintén nem lehetett eredeti, sem vezérlés, sem szigetelés szempontjából. Mindent nulláról kellett újragondolni és megépíteni, annak figyelembevételével, hogy a kocsi külső (és belső, utastéri) megjelenésében ez ne legyen zavaró. Szóval a kocsi csupa kompromisszum - de hangsúlyozom, az esztétikai érték fontosabb tényező volt a tervezésekor. Nem "jogosult" tehát OT-minősítésre, de a lényeg részünkről éppen az volt, hogy utasokat szállítva alkalmas legyen nosztalgiaüzemre...
Mai - meg nem erősített - hírek szerint itt vannak valahol Budapest területén; vasúton érkeztek. Kicsit szkeptikus vagyok ugyan, túl gyorsnak tűnik a szállítás, de semmi sem lehetetlen (csak a csodákra kell várni néhány napot, mint azt mondtuk a megrendelőinknek a régebbi munkahelyemen...)
Én is csatlakozom az előttem szólókhoz, szép volt fiúk, hogy ezt így összehoztátok! Meg persze haza is beszélek, hiszen a váz felújítása Szegeden történt, és ott még "vezethettem" is egy picit :)
Viszont Johnny bácsi, mesélj egy kicsit az elektromos berendezéseiről, hajtásrendszeréről... végül mi került bele? Korábban érdekes verziók láttak napvilágot, kíváncsi volnék, mi lett a "befutó" ;)
A fellelhető adatok szerint a T323 pályaszámú kocsi (sokáig mi is az 1962-es átszámozást követő 259 pályaszámon emlegettük, de most szeretnénk a gyártáskori pályaszámán továbbvinni) első forgalombahelyezése (műszaki/műtanrendőri vizsgája) 1955. március 22-én történt, tehát szinte napra pontosan a mostani 1000 km-es próbafutás megkezdése előtt 69 évvel. Az elkövetkező munkanapokon ezt fogja teljesíteni, random előfordulhat - délelőttönként - a hálózat bármely részén, bármely időintervallumban. A sikeres próbajáratás utáni hatósági vizsga teszi majd lehetővé, hogy utasszállításra is alkalmas nosztalgiajáratként dolgozhasson a továbbiakban.
Tegnap délután az egyik SOR 12 troli tett egy kört az 5-ös vonal útvonalãn, próbajáratban. A Trolis közösség (zart csoport) Facebook oldalán több képet is feltöltöttek.
Asszem erre kimondottan illik az "ilyen állat márpedig nincs".
Nagyon jó a videó, ha jól értettem, "haza" már egy dízelaggregátorral ment. Troli-busz-villamos öszvér. Igazán építhettek volna neki egy föld alatti szakaszt is, hogy kicsit metró is legyen. :)