Mint már (talán) írtam itt, műszakilag a gyártáskori kivitel - az azóta jelentősen megváltozott jogszabályi háttér miatt - nem volt megvalósítható, ezért (szigorúan a műszaki dolgokat érintve) jelentős átalakítások történtek. Viszont maximálisan igyekeztünk arra, hogy a _látható_, érzékelhető működése a lehető legjobban közelítse az eredetit. Csak egy példa: az eredeti kocsikon 600V-os belső utastér-világítás volt, amely a szigetelt szakaszokon (szakasz, kereszt, stb.) kialudt. A jelenlegi jogi szabályozás ezt már nem teszi lehetővé, tehát a világítás 24V-os akkumulátoros, de elektromosan előidézzük a lámpák kialvását. A hajtásrendszer pedig - pont a változások miatt - szintén nem lehetett eredeti, sem vezérlés, sem szigetelés szempontjából. Mindent nulláról kellett újragondolni és megépíteni, annak figyelembevételével, hogy a kocsi külső (és belső, utastéri) megjelenésében ez ne legyen zavaró. Szóval a kocsi csupa kompromisszum - de hangsúlyozom, az esztétikai érték fontosabb tényező volt a tervezésekor. Nem "jogosult" tehát OT-minősítésre, de a lényeg részünkről éppen az volt, hogy utasokat szállítva alkalmas legyen nosztalgiaüzemre...
Mai - meg nem erősített - hírek szerint itt vannak valahol Budapest területén; vasúton érkeztek. Kicsit szkeptikus vagyok ugyan, túl gyorsnak tűnik a szállítás, de semmi sem lehetetlen (csak a csodákra kell várni néhány napot, mint azt mondtuk a megrendelőinknek a régebbi munkahelyemen...)
Én is csatlakozom az előttem szólókhoz, szép volt fiúk, hogy ezt így összehoztátok! Meg persze haza is beszélek, hiszen a váz felújítása Szegeden történt, és ott még "vezethettem" is egy picit :)
Viszont Johnny bácsi, mesélj egy kicsit az elektromos berendezéseiről, hajtásrendszeréről... végül mi került bele? Korábban érdekes verziók láttak napvilágot, kíváncsi volnék, mi lett a "befutó" ;)
A fellelhető adatok szerint a T323 pályaszámú kocsi (sokáig mi is az 1962-es átszámozást követő 259 pályaszámon emlegettük, de most szeretnénk a gyártáskori pályaszámán továbbvinni) első forgalombahelyezése (műszaki/műtanrendőri vizsgája) 1955. március 22-én történt, tehát szinte napra pontosan a mostani 1000 km-es próbafutás megkezdése előtt 69 évvel. Az elkövetkező munkanapokon ezt fogja teljesíteni, random előfordulhat - délelőttönként - a hálózat bármely részén, bármely időintervallumban. A sikeres próbajáratás utáni hatósági vizsga teszi majd lehetővé, hogy utasszállításra is alkalmas nosztalgiajáratként dolgozhasson a továbbiakban.
Tegnap délután az egyik SOR 12 troli tett egy kört az 5-ös vonal útvonalãn, próbajáratban. A Trolis közösség (zart csoport) Facebook oldalán több képet is feltöltöttek.
Asszem erre kimondottan illik az "ilyen állat márpedig nincs".
Nagyon jó a videó, ha jól értettem, "haza" már egy dízelaggregátorral ment. Troli-busz-villamos öszvér. Igazán építhettek volna neki egy föld alatti szakaszt is, hogy kicsit metró is legyen. :)
külön érdekessége, hogy -azthiszem- kis sebességgel kényszervezetés nélkül is járt-kelt, úgyhogy lehet cizellálni, hogy tulajdonképpen meg sem szűnt a troli, persze ha konkrétabban fogalmazunk, a hagyományos troli 99-ben megszűnt. Jövőre újraindul, de ha akarom már az sem hagyományos troli?! Persze itt jön az, hogy fölösleges is kategóriákba szorongatni.
A járműveket nem a közlekedési vállalat, hanem egy egyesület gondozza.
Ez sok más helyen is így van, talán járható út lehetne itthon is. Ha pénzzel nem is, de a munkájukkal szerintem sokan hozzá tudnának járulni, hogy ez egy működő dolog legyen, és itt most nem azokra gondolok, akik beírják kommentekbe, hogy mentsenek meg mindent, aztán átadják másnak a stafétabotot, hanem akik szabadidejüket beáldozva vezetnek, szerelnek, takarítanak, szervezkednek.
Én nem sajnálom a nosztalgiára a pénzt, mert tényleg jó, ha megőrzünk a múltból egy-egy darabot a jövőnek. A MAN trolit se sajnálom, ha marad belőle egy darab, én is szerettem őket.
De ugyanakkor tényleg szembetűnően sok pénz megy el a nosztalgiaflottára, miközben az üzemi állományra, hogy is fogalmazzunk, hogy ne legyen bántó, mondjuk így: nem fordítanak elegendő figyelmet. Most az új beszerzéseknek köszönhetően éppen kit van a troliüzem feje a vízből, de hogy soká marad-e ez így, arra azért nem vennék mérget. És akkor a vezeték/oszlop/betáp hálózat állapotáról még nem beszéltünk. Persze a két téma súlycsoportja nincs arányban, mégis feltűnő a különbség a hozzáállásban, valóban.
Ha lenne drót a Kiskörúton, akkor a 72-es lehetne jó ebből a szempontból. Átmegy a Ligeten, érinti a belvárost, igazi turistabarát útvonala van. És talán kevésbé idegőrlő ott vezetni, mint a Nagymező utcában. 😁
De az azért, hogy folytassuk egy kicsit a "nem kér enni" elképzeléseket.
Salzburg és Budapest troliüzeme kb. hasonló méretű. Ők 4 db nem túl régen (2000 után) forgalomból kivont járművet dédelgetnek, és van egy igazi old-timer hangulatú kocsi is (meg egy pótkocsi), de az Solingeni eredetű, és nem az övék, csak "végleges" kölcsönben van. A járműveket nem a közlekedési vállalat, hanem egy egyesület gondozza.
Ezzel szemben, nekünk van:
ZIU-5, IK260T, IK280T a hetvenes évek állapotában,
3db ZIU9, IK-GVM a nyolcvanas-kilencvenes évek állapotában.
egy nagyon szép MTB (szobornak jó),
egy AMG pót
egy hamarosan nosztalgia járatokra képes igazi old-timer hangulatú IK60.
Ez már a duplája, mint Salzburgban, és nyugodtan hozzá vehetünk még egy IK435T, és IK412T-t.
És mindezt a közlekedési vállalat pénzéből. Azért ez nem semmi!
Ez az a város ahol a 90-es évek végétől küzdöttek a kényszervezetésű gumikerekes izével, ami drága volt de alacsony üzemkészségű, egyébként jellegében az is troli rúd áramszedős valami volt.
Formálisan a troli üzem így 99-től jövő évig állt, áll, de érdekesség, hogy a 2000-es évek legelején vettek egy tucat (!) AnsaldoBreda F22 szóló trolit (ilyen Neoplan arculatba oltott Agora pofa) ami soha egy métert Nanycyba nem ment aztán Anconába került el...
Végre egy értelmes vélemény, rajtad kívül IZé él még a valóságban. Sajnos azok a hangok is elég erősek még itt a fórumon is, akikhez hasonló egyedeknek a 2006-os mészárlást is köszönhetjük...