Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Akkor sokan súghattak, mert sok embernek voltak ott kocsijai.... :-))
Van még 1-2 kép, amit tegnap elfelejtettem beszúrni. Mondjuk az ÖBB-s 424-es kissé anakronisztikus volt a kisgyőri kocsikkal, de egyrészt egy másikat helyettesített, másrészt az osztrák modellvasutas kolléga is örülhetett, hogy látja a mozdonyát futni.
Elnézést, valahogy Hollandiára emlékeztem. Valószínűleg csak a holland és német közös alapítás miatt. De biztosan nem csak egy holland volt az alapítók közt.
Megjegyzem, ez azt is jelenti, hogy az alapítás idején a Fremo nem lehetett digitális, hiszen a DCC ennél fiatalabb. Az első NMRA szabvány keltezése 1994. Úgy emlékszem, olvastam róla egy pár évvel korábban az MR-ben, mint javaslatról.
Ráadásul a németek egyébként sem nagyon "koppantottak" semmit, hiszen a FREMO tudtommal Hollandiában alakult. És szerintem abban az időben talán még nem is volt digitális modellvasút...
Na ja, csak fordítva. Eredetileg volt az amerikai Freemo, abból "koppantották" a németek az európai Fremo-t. Azt hiszem ez az oka annak, hogy a Fremo a Loconet®-et használja, ami az amerikai Digitrax fejlesztése (és szellemi tulajdona). Írtam erről itt.
A 48-as sinek ajánlása nem kifejezetten jó ötlet. Ugyanis azon kívül többféle sínanyag volt, van, lesz beépítve: fővonalon mostanában újként fővágányban 60-as, esetleg 54-es sinek. (48-ast a ferihegyi iparvágányba építettek be - 5 km-es sebességkorlátozással.) Persze régebbi vonalakban bőségesen van 48-as is, sőt 34,5-ös is, de én nem venném ilye komolyan az S49-es ajánlását. Nyugodtan használj 2,1 mm-es profilt!
Időközben bogarásztam a FREMO Enciklopédiát és rátaláltam arra ami fölött eddig átsiklottam:
2.5.1.3 Sínmagasság
A maximális sínmagasság 2,10 mm (Code 83).
Ajánlott az S49 keresztmetszetű sín használata, amely a Code 70-nek felel meg. Eltérő sínméretek és nyomkarima magasságok alkalmazása lehetséges, ha a mintakép ezt szükségessé teszi.
Szegecsszámlálóként is azt mondom, hogy a Fremo:87 nekem már egy kicsit sok lenne, ennek ellenére szeretném a valóságnak leginkább megfelelő modulokat megépíteni. A fentiek miatt azonban gondolkodóba estem ugyanis egy olyan vonalat modelleznék ahol jellemzően 54-es, néhol 48-as sinek vannak beépítve. Emiatt szívem szerint Code 70-est használnék (amit fentebb ajánl is a sorok írója) de az igencsak korlátozná a modul használhatóságát (lévén, hogy klubban is üzemelne, ahol nem mindenki ortodox fremós tehát nem mindenkinek tudna elmenni a járműve rajta, bár ez a kisebbik gond). A nagyobbik nyűgöm, hogy a Code 70 idehaza nem igazán fellelhető cucc. Szóval most próbálom alaposan körüljárni a témát, hogy mégis mit építsék be. Javaslat? : )
Bár én nem vagyok tagja a FREMO-nak, de TT-ben modulozunk, és a magyar (ún. BTTB) szabvány kidolgozásához a német FKTT ajánlásait vettük figyelembe. Ott nincs (és gyanítom, hogy a FREMO-nál sincs) meghatározva a modulok hossza, mindenki akkorát készít, amekkorának a szállítását meg tudja oldani vagy praktikusnak érez.
Ez engem is érdekelne, hogy csak CODE-83-ast vagy CODE-75-öst is be lehet-e építeni.
Érdekelne továbbá az is, hogy a modulok hosszára van-e valamilyen megkötés? Átnéztem ugyan az enciklopédiát de jobbnak láttam ha itt is tájékozódok az építés előtt.