A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
A képeken a Kőszegi úti vasúti átjárónál az egykori Sopron Déli pu. és Harka (ekkor Harka-Kópháza) állomások között,az egykori Sopron-marhapályaudvar szomszédságában álló Déli Vasút, később MÁV 19.- es lakóőrháza látható 1942 telén.
Ez a közvetlen vonalszakasz egészen 1953.- ig a közvetlen Sopron Déli-Harka( ekkor Magyarfalva) vonal megszüntetéséig működött. Magát a 19-es őrházat 2010-ben a Kőszegi úti aluljáró építésének kezdetén bontották el.
Kissé körülnéztem a kérdést illetően,és a válaszra Barcza László 2011- ben megjelent könyvében akadtam rá.
Tehát, Budapest-Déli pályaudvaron egy 1962-ben üzembe helyezett ún.FMINT típusú biztosító berendezés üzemel.
Ez gyakorlatilag egy nyomógombos Siemens-Halske berendezés,ahol a menettervi függéseket szabadkapcsolású jelfogók valósítják meg.A rendelkező pult nyomógombos,a forgalmi irodában és az állítóközpontokban is vágánytáblán láthatók a visszajelentések.
Forrás:Barcza László,150 éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011
Érdekes... Nekem úgy rémlett, hogy először a Déli-Ferencváros sínpár épült meg, aztán a Ferencváros-Kelenföld. Majd elbontották a Déli-Fc. deltát. Rosszak az emlékeim? Pedig mintha rajzot is láttam volna róla...
Az Országos Levéltárban mintha volnának a '30-as évek végéről, '40-es évek eljéről. (Utóbbiról már tán a MÁV Irattárában is akadnak.). Az előbbiben mintha volnának anyagok a "háromágú" váltó születéséről is. (A '30-as évek végén az erősödő forgalomban már csak így tudtak használható hosszat nyerni.)
A Városligeti népszórakoztató múzeum könyvtárában is akad valami, amiben esélyes, hogy van helyszínrajz:
"D 96 U1328 Duna-Száva-Adria Vasuttársaság. Utasítás Budapest déli vasut állomás biztosító berendezésének kezelé- sére. - Bp, 1929. - [s.l.] : saját kiadás. - 54"
Mondjuk a Ferencváros felé vezető deltavágány tündökléséről és bukásáról semmi sem rémlik.
Semmi nem kései, vagy korai, mert kíváncsi vagyok, hogyan változott a vágányhálózat az évtizedek során. Fényképekből eddig ezeket találtam a neten, de ezekből csak elég hézagosan lehet adatokhoz jutni:
Keskeny volt az épület, de azért nem toronyszerű, mert viszonylag hosszú volt. Tömegében hasonló lehetett (szerintem a képek alapján), mint a jelenlegi MÁVTI épület.
Krisztina tér, Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. A felvétel 1865 körül készült.
Mindegyik , Barcza László, 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011 című könyvéből.
Az igazgatósági épületnél én közvetlenül a képen a templomtorony mellett a vágányokkal párhuzamosnak látom az épületet, de lehet, hogy neked van igazad és tényleg merőleges a vágányokra! Ha tényleg így van akkor eléggé keskeny épület volt,szinte toronyszerű.