A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Kissé körülnéztem a kérdést illetően,és a válaszra Barcza László 2011- ben megjelent könyvében akadtam rá.
Tehát, Budapest-Déli pályaudvaron egy 1962-ben üzembe helyezett ún.FMINT típusú biztosító berendezés üzemel.
Ez gyakorlatilag egy nyomógombos Siemens-Halske berendezés,ahol a menettervi függéseket szabadkapcsolású jelfogók valósítják meg.A rendelkező pult nyomógombos,a forgalmi irodában és az állítóközpontokban is vágánytáblán láthatók a visszajelentések.
Forrás:Barcza László,150 éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011
Érdekes... Nekem úgy rémlett, hogy először a Déli-Ferencváros sínpár épült meg, aztán a Ferencváros-Kelenföld. Majd elbontották a Déli-Fc. deltát. Rosszak az emlékeim? Pedig mintha rajzot is láttam volna róla...
Az Országos Levéltárban mintha volnának a '30-as évek végéről, '40-es évek eljéről. (Utóbbiról már tán a MÁV Irattárában is akadnak.). Az előbbiben mintha volnának anyagok a "háromágú" váltó születéséről is. (A '30-as évek végén az erősödő forgalomban már csak így tudtak használható hosszat nyerni.)
A Városligeti népszórakoztató múzeum könyvtárában is akad valami, amiben esélyes, hogy van helyszínrajz:
"D 96 U1328 Duna-Száva-Adria Vasuttársaság. Utasítás Budapest déli vasut állomás biztosító berendezésének kezelé- sére. - Bp, 1929. - [s.l.] : saját kiadás. - 54"
Mondjuk a Ferencváros felé vezető deltavágány tündökléséről és bukásáról semmi sem rémlik.
Semmi nem kései, vagy korai, mert kíváncsi vagyok, hogyan változott a vágányhálózat az évtizedek során. Fényképekből eddig ezeket találtam a neten, de ezekből csak elég hézagosan lehet adatokhoz jutni:
Keskeny volt az épület, de azért nem toronyszerű, mert viszonylag hosszú volt. Tömegében hasonló lehetett (szerintem a képek alapján), mint a jelenlegi MÁVTI épület.
Krisztina tér, Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. A felvétel 1865 körül készült.
Mindegyik , Barcza László, 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011 című könyvéből.
Az igazgatósági épületnél én közvetlenül a képen a templomtorony mellett a vágányokkal párhuzamosnak látom az épületet, de lehet, hogy neked van igazad és tényleg merőleges a vágányokra! Ha tényleg így van akkor eléggé keskeny épület volt,szinte toronyszerű.
Szerintem jól van a szövegben, mert a rajzokon is a vágányra merőleges (ma is meglevő rész) szerepel a régebbi részként. Az 1860-as évekbeli képen is azt látom. Ha a vágánnyal párhuzamos rész épült volna korábban, akkor az épület hosszabban nyúlna el, nem csak 4 ablaknyi szélasségben látszana.
Van valami információd arról, hogy a vágányzat hogyan alakult az idők folyamán? 1-2 képem van egyes részleteről ugyan, de az elég kevés. Van egy régi tervem a '70-es évek elejéről, ami a '60-as évekbeli állapotot, és kb. a jelenlegit mutatja (a bővítés egyik tervlapja lehetett). De az ezelőtti állapot számomra ismeretlen.
Nagyon szívesen, ha előkerül egy témába vágó kép itt a helye! Igen az akkori pályaudvart mezők vették körül, nem véletlen a szintén szomszédos Vérmező elnevezése sem, ami tényleg mező volt akkoriban.
Az igazgatósági épülettel kapcsolatban van egy ellentmondás a kép és az oldalon lévő szöveg között. Az oldalon a kép keletkezését 1865 - 1868 ra teszik ez kb. valós időpont lehet, hiszen az ig. épület az 1860- as évek végén kapott bővítést. Az oldalon lévő szöveg az épület vágányokra merőleges részét említi előbb megépültnek, és a vágányokkal párhuzamos részt a későbbinek. Csakhogy a képen látható, hogy ez pontosan fordítva történt, hiszen ott még csak a vágányokkal párhuzamos rész állt. http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-vasut-igazgatosagi-epulet/3852
Az egykori L alakú épület a II. világháborúban súlyosan megsérült nagy részét elbontották ma csupán egy egyszintes kis épületrész maradt meg belőle. Autógumi szerviz működik benne.
Az egykori térfelügyelőségi épület szerencsésebb volt, csak viszonylag kisebb mértékben sérült. Helyreállítva és felújítva a MÁVTI Kft. működik benne.
Igen.Érdekes látvány a mai állapothoz képest.A térfelügyelőségi épület itt még egyszintes,a későbbi igazgatósági épületnek pedig csak a vágányokkal párhuzamos oldala épült meg.
A mai bejegyzésben egy 1941-es vasúti balesetet mutatok be korabeli iratok alapján. Nézzük először a tényeket röviden:
A dátumnál valamilyen óriási elírás van... Az említett helyszínrajz viszont az iratcsomóból hiányzik.
Az alábbi jelentés részletesen kifejti a[...] Bővebben!Tovább »