A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Érdekes... Nekem úgy rémlett, hogy először a Déli-Ferencváros sínpár épült meg, aztán a Ferencváros-Kelenföld. Majd elbontották a Déli-Fc. deltát. Rosszak az emlékeim? Pedig mintha rajzot is láttam volna róla...
Az Országos Levéltárban mintha volnának a '30-as évek végéről, '40-es évek eljéről. (Utóbbiról már tán a MÁV Irattárában is akadnak.). Az előbbiben mintha volnának anyagok a "háromágú" váltó születéséről is. (A '30-as évek végén az erősödő forgalomban már csak így tudtak használható hosszat nyerni.)
A Városligeti népszórakoztató múzeum könyvtárában is akad valami, amiben esélyes, hogy van helyszínrajz:
"D 96 U1328 Duna-Száva-Adria Vasuttársaság. Utasítás Budapest déli vasut állomás biztosító berendezésének kezelé- sére. - Bp, 1929. - [s.l.] : saját kiadás. - 54"
Mondjuk a Ferencváros felé vezető deltavágány tündökléséről és bukásáról semmi sem rémlik.
Semmi nem kései, vagy korai, mert kíváncsi vagyok, hogyan változott a vágányhálózat az évtizedek során. Fényképekből eddig ezeket találtam a neten, de ezekből csak elég hézagosan lehet adatokhoz jutni:
Keskeny volt az épület, de azért nem toronyszerű, mert viszonylag hosszú volt. Tömegében hasonló lehetett (szerintem a képek alapján), mint a jelenlegi MÁVTI épület.
Krisztina tér, Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. A felvétel 1865 körül készült.
Mindegyik , Barcza László, 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011 című könyvéből.
Az igazgatósági épületnél én közvetlenül a képen a templomtorony mellett a vágányokkal párhuzamosnak látom az épületet, de lehet, hogy neked van igazad és tényleg merőleges a vágányokra! Ha tényleg így van akkor eléggé keskeny épület volt,szinte toronyszerű.
Szerintem jól van a szövegben, mert a rajzokon is a vágányra merőleges (ma is meglevő rész) szerepel a régebbi részként. Az 1860-as évekbeli képen is azt látom. Ha a vágánnyal párhuzamos rész épült volna korábban, akkor az épület hosszabban nyúlna el, nem csak 4 ablaknyi szélasségben látszana.
Van valami információd arról, hogy a vágányzat hogyan alakult az idők folyamán? 1-2 képem van egyes részleteről ugyan, de az elég kevés. Van egy régi tervem a '70-es évek elejéről, ami a '60-as évekbeli állapotot, és kb. a jelenlegit mutatja (a bővítés egyik tervlapja lehetett). De az ezelőtti állapot számomra ismeretlen.
Nagyon szívesen, ha előkerül egy témába vágó kép itt a helye! Igen az akkori pályaudvart mezők vették körül, nem véletlen a szintén szomszédos Vérmező elnevezése sem, ami tényleg mező volt akkoriban.
Az igazgatósági épülettel kapcsolatban van egy ellentmondás a kép és az oldalon lévő szöveg között. Az oldalon a kép keletkezését 1865 - 1868 ra teszik ez kb. valós időpont lehet, hiszen az ig. épület az 1860- as évek végén kapott bővítést. Az oldalon lévő szöveg az épület vágányokra merőleges részét említi előbb megépültnek, és a vágányokkal párhuzamos részt a későbbinek. Csakhogy a képen látható, hogy ez pontosan fordítva történt, hiszen ott még csak a vágányokkal párhuzamos rész állt. http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-vasut-igazgatosagi-epulet/3852
Az egykori L alakú épület a II. világháborúban súlyosan megsérült nagy részét elbontották ma csupán egy egyszintes kis épületrész maradt meg belőle. Autógumi szerviz működik benne.
Az egykori térfelügyelőségi épület szerencsésebb volt, csak viszonylag kisebb mértékben sérült. Helyreállítva és felújítva a MÁVTI Kft. működik benne.
Igen.Érdekes látvány a mai állapothoz képest.A térfelügyelőségi épület itt még egyszintes,a későbbi igazgatósági épületnek pedig csak a vágányokkal párhuzamos oldala épült meg.
A mai bejegyzésben egy 1941-es vasúti balesetet mutatok be korabeli iratok alapján. Nézzük először a tényeket röviden:
A dátumnál valamilyen óriási elírás van... Az említett helyszínrajz viszont az iratcsomóból hiányzik.
Az alábbi jelentés részletesen kifejti a[...] Bővebben!Tovább »
A mai bejegyzésben egy 1941-es vasúti balesetet ismertetek, amely Rábamolnári és Dömötöri állomások között történt. Röviden összefoglalva erről van szó:
Az említett helyszínrajz így néz ki:
[...] Bővebben!Tovább »
A mai bejegyzésben egy Rábamolnári és Dömötöri állomások között történt halálos kimenetelű gázolás dokumentumait teszem közzé 1938-ból. Csak erős idegzetűeknek!
Elsőként álljon itt a kalauz rövid jelentése az állomásfőnöknek:
Ez alapján az állomásfőnök[...] Bővebben!Tovább »
Rábamolnári állomás közelében történt egy halálos kimenetelű vasúti gázolás 1935-ben. Az esemény leírása és a belső vizsgálat dokumentumai olvashatók ebben a posztban:
A mai bejegyzésben egy Rábamolnári állomás és Dömötöri között történt vasúti gázolás vizsgálati dokumentumait ismertetem 1935-ből.
Az első irat egy rövid jelentés, amit a rábamolnári állomásfőnök helyettese írt a szombathelyi vasúti üzletvezetőségnek. Bár[...] Bővebben!Tovább »
A 170 éves a magyar vasút című kiállításon július 28-ig a váci Madách Imre Művelődési Házban jónéhány Déli vasúti tárgyi ereklye is megtekinthető. Aki teheti nézze meg a tárlatot.
Aki esetleg lemaradna róla az se csüggedjen, mert Július 29. 19 órától a Sződligeti Közösségi Házban látható a 170 éves a magyar vasút című kiállítás.
Sopron Déli pu. és Harka állomások között épült 1865-ben a Déli Vasút (később MÁV) 18. számú lakóőrháza és a hozzá tartozó sorompókezelő épülete. 1876- ban a Gysev, Győr-Sopron vonalának megépülésekor az őrház előtt még egy vasúti pálya is épült mégpedig a Sopron Déli, Sopron Gysev összekötővágány. Ez az állapot egészen 1953.- ig a közvetlen Sopron Déli-Harka vonal megszüntetéséig fennállt. Ezután a MÁV vonatok már a Gysev pályaudvar érintésével jutottak el Harka (Szombathely) felé. A fortepan a képet az 1965, és 1970-es évek közé sorolja.