Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2017.04.26 0 0 473

Az egyik szereplőt sok évvel ezelőtt én is lefényképeztem.

Előzmény: benbe (472)
benbe Creative Commons License 2017.04.16 0 0 472

Déli Vasút - képek a Semmeringről, Mariborból és a Dráva völgyének szlovén szakaszáról:

http://www.benbe.hu/gallery/del-nyugati-kor/story.php

giszik Creative Commons License 2017.03.20 0 0 471

A (püspök)molnári állomásfőnökök névsora a posztban: http://kugi.blog.hu/2017/03/20/748_a_molnari_allomasfonokok_1990-ig

alkotasu Creative Commons License 2017.03.18 0 0 470

Egy kis kiegészítés a Déli  múlt század eleji állapotáról:

 

http://fortepan.hu/_photo/download/fortepan_115833.jpg

Előzmény: alkotasu (465)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.05 0 0 469

Érdekes... Nekem úgy rémlett, hogy először a Déli-Ferencváros sínpár épült meg, aztán a Ferencváros-Kelenföld. Majd elbontották a Déli-Fc. deltát. Rosszak az emlékeim? Pedig mintha rajzot is láttam volna róla...

Előzmény: 7578 (468)
7578 Creative Commons License 2017.01.05 0 0 468

A delta tündökléséről van egy parányi leírás:

 

Előzmény: Divrotcé (467)
Divrotcé Creative Commons License 2017.01.04 0 0 467

Az Országos Levéltárban mintha volnának a '30-as évek végéről, '40-es évek eljéről. (Utóbbiról már tán a MÁV Irattárában is akadnak.). Az előbbiben mintha volnának anyagok a "háromágú" váltó születéséről is. (A '30-as évek végén az erősödő forgalomban már csak így tudtak használható hosszat nyerni.)

 

A Városligeti népszórakoztató múzeum könyvtárában is akad valami, amiben esélyes, hogy van helyszínrajz:

 

"D 96 U1328
Duna-Száva-Adria Vasuttársaság. Utasítás Budapest déli vasut állomás biztosító berendezésének kezelé-
sére. - Bp, 1929. - [s.l.] : saját kiadás. - 54"

 

Mondjuk a Ferencváros felé vezető deltavágány tündökléséről és bukásáról semmi sem rémlik.

Előzmény: alkotasu (465)
Central 01 Creative Commons License 2017.01.04 0 0 466
Előzmény: alkotasu (465)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.04 0 0 465

Mármint helyszínraz ügyileg?

Semmi nem kései, vagy korai, mert kíváncsi vagyok, hogyan változott a vágányhálózat az évtizedek során. Fényképekből eddig ezeket találtam a neten, de ezekből csak elég hézagosan lehet adatokhoz jutni:

 

 

Előzmény: Divrotcé (464)
Divrotcé Creative Commons License 2017.01.04 0 0 464

Gondolom a DSzAV idők vége, MÁV idők eleje már kései.

Előzmény: alkotasu (460)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.04 0 0 463

Keskeny volt az épület, de azért nem toronyszerű, mert viszonylag hosszú volt. Tömegében hasonló lehetett (szerintem a képek alapján), mint a jelenlegi MÁVTI épület.

Előzmény: Central 01 (461)
Central 01 Creative Commons License 2017.01.04 0 0 462

Még egy kép,a kezdeti időkből a fortepanról.

 

 

 

 

Krisztina tér, Krisztinavárosi plébániatemplom és környéke. Elől a Budai Színkör épülete, háttérben a Karátsonyi palota és a Déli Vasút indóháza. A felvétel 1865 körül készült.

 

Forrás: http://fortepan.hu/_photo/display/15110.jpg

Central 01 Creative Commons License 2017.01.03 0 0 461

Igazából ezek vannak  nekem is:

 

 

Mindegyik , Barcza László, 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861-2011 című könyvéből.

 

Az igazgatósági épületnél én közvetlenül a képen a templomtorony mellett a vágányokkal párhuzamosnak látom az épületet, de lehet, hogy neked van igazad és tényleg merőleges a vágányokra! Ha tényleg így van akkor eléggé keskeny épület volt,szinte toronyszerű.

Előzmény: alkotasu (460)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.02 0 0 460

Hááát... Öööööö...

Szerintem jól van a szövegben, mert a rajzokon is a vágányra merőleges (ma is meglevő rész) szerepel a régebbi részként. Az 1860-as évekbeli képen is azt látom. Ha a vágánnyal párhuzamos rész épült volna korábban, akkor az épület hosszabban nyúlna el, nem csak 4 ablaknyi szélasségben látszana.

 

Van valami információd arról, hogy a vágányzat hogyan alakult az idők folyamán? 1-2 képem van egyes részleteről ugyan, de az elég kevés. Van egy régi tervem a '70-es évek elejéről, ami a '60-as évekbeli állapotot, és kb. a jelenlegit mutatja (a bővítés egyik tervlapja lehetett). De az ezelőtti állapot számomra ismeretlen.

Előzmény: Central 01 (459)
Central 01 Creative Commons License 2017.01.01 0 0 459

Nagyon szívesen, ha előkerül egy témába vágó kép itt a helye! Igen az akkori pályaudvart mezők vették körül, nem véletlen a szintén szomszédos Vérmező elnevezése sem, ami tényleg mező volt akkoriban.

 

Az igazgatósági épülettel kapcsolatban van egy ellentmondás a kép és az oldalon lévő szöveg között. Az oldalon a kép keletkezését 1865 - 1868 ra teszik ez kb. valós időpont lehet, hiszen az ig. épület az 1860- as évek végén kapott bővítést.  Az oldalon lévő szöveg az épület vágányokra merőleges részét említi előbb megépültnek, és a vágányokkal párhuzamos részt a későbbinek. Csakhogy a képen látható, hogy ez pontosan fordítva történt, hiszen ott még csak a vágányokkal párhuzamos rész állt.  http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-vasut-igazgatosagi-epulet/3852

 

Az egykori L alakú épület a II. világháborúban súlyosan megsérült nagy részét elbontották ma csupán egy egyszintes kis épületrész maradt meg belőle. Autógumi szerviz működik benne.

 

Az egykori térfelügyelőségi épület szerencsésebb volt, csak viszonylag kisebb mértékben sérült. Helyreállítva és felújítva a MÁVTI Kft. működik benne.

Előzmény: alkotasu (458)
alkotasu Creative Commons License 2017.01.01 0 0 458

Nagyon jó kép, köszönöm, hogy megosztottad velünk! Ahogy elnézem, az a hely, ahol felnőttem, valami szántóföld, vagy mező volt akkoriban...

Előzmény: Central 01 (455)
Central 01 Creative Commons License 2016.12.31 0 0 457

Igen.Érdekes látvány a mai állapothoz képest.A térfelügyelőségi épület itt még egyszintes,a későbbi igazgatósági épületnek pedig csak a vágányokkal párhuzamos oldala épült meg.

Előzmény: /Dsa/ 1932 (456)
/Dsa/ 1932 Creative Commons License 2016.12.31 0 0 456

Nagyon jó kép,a pályaudvar korai időszakából.Szinte alig volt ott épület akkoriban!

Előzmény: Central 01 (455)
Central 01 Creative Commons License 2016.12.29 0 0 455

Üdvözletem! Ez a kép emlékeim szerint még nem volt.

 

Ofen, Buda állomás (a mai Bp.Déli pu.) egy részlete, az egykori igazgatósági épülettel, és a térfelügyelőségi épülettel, a budai várból nézve. Forrás:http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-vasut-igazgatosagi-epulet/3852

 

/Dsa/ 1932 Creative Commons License 2016.12.12 0 0 454

Egy Iho cikk a jelenlegi Magyarország egyetlen egy megmaradt DV I. osztályú felvételi épületének (Balatonszentgyörgy) felújításáról: http://iho.hu/hir/a-balatonszentgyorgyi-vasutallomas-megujulasa-161211

gugorahajni Creative Commons License 2016.11.21 0 0 453

fortepanról:

giszik Creative Commons License 2016.11.14 0 0 452

Egy hídőr elütésének története a rábamolnári Rába-hídnál 1941-ben, korabeli jegyzőkönyvek alapján: 

709. Egy hídőr elütése 1941-ben

A mai bejegyzésben egy 1941-es vasúti balesetet mutatok be korabeli iratok alapján. Nézzük először a tényeket röviden: A dátumnál valamilyen óriási elírás van... Az említett helyszínrajz viszont az iratcsomóból hiányzik. Az alábbi jelentés részletesen kifejti a[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

giszik Creative Commons License 2016.09.21 0 0 451

Egy szekér elütése Rábamolnári és Dömötöri között 1941-ben, korabeli dokumentumok alapján: 

689. Egy szekér elütése 1941-ben

A mai bejegyzésben egy 1941-es vasúti balesetet ismertetek, amely Rábamolnári és Dömötöri állomások között történt. Röviden összefoglalva erről van szó: Az említett helyszínrajz így néz ki: [...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

Central 01 Creative Commons License 2016.09.10 0 1 450

 A Sopron-Szombathely-Búcsúszentlászló-(Nagykanizsa) vonal 2000- ben, a nagy átépítések előtt.

 

giszik Creative Commons License 2016.08.16 0 0 449

Egy halálos gázolás Rábamolnári és Dömötöri között 1938-ból: 

675. Vasúti gázolás 1938-ban

A mai bejegyzésben egy Rábamolnári és Dömötöri állomások között történt halálos kimenetelű gázolás dokumentumait teszem közzé 1938-ból. Csak erős idegzetűeknek! Elsőként álljon itt a kalauz rövid jelentése az állomásfőnöknek: Ez alapján az állomásfőnök[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

giszik Creative Commons License 2016.07.22 0 0 448

Egy gyönyörű színes kép az előző századelőről a rábamolnári vasútállomásról: 

629. Színes kép a vasútállomásról

Nemrég egy rendkívül gyönyörű, színes képet láttam a molnári vasútállomásról, amit most megosztok a kedves Olvasókkal: [...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

giszik Creative Commons License 2016.07.22 0 0 447

Rábamolnári állomás közelében történt egy halálos kimenetelű vasúti gázolás 1935-ben. Az esemény leírása és a belső vizsgálat dokumentumai olvashatók ebben a posztban:

665. Gázolás a rábamolnári állomásnál 1935-ben

A mai bejegyzésben egy Rábamolnári állomás és Dömötöri között történt vasúti gázolás vizsgálati dokumentumait ismertetem 1935-ből. Az első irat egy rövid jelentés, amit a rábamolnári állomásfőnök helyettese írt a szombathelyi vasúti üzletvezetőségnek. Bár[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

hkv Creative Commons License 2016.07.20 0 0 446

A 170 éves a magyar vasút című kiállításon július 28-ig a váci Madách Imre Művelődési Házban jónéhány Déli vasúti tárgyi ereklye is megtekinthető. Aki teheti nézze meg a tárlatot.

 

Aki esetleg lemaradna róla az se csüggedjen, mert Július 29. 19 órától a Sződligeti Közösségi Házban látható a 170 éves a magyar vasút című kiállítás.

Central 01 Creative Commons License 2016.07.19 0 0 445

Természetesen Harka állomást csak 1908- ban nyitották meg így a 18- as őrház eredetileg a Sopron Déli- Nagycenk állomásközben létesült!

Előzmény: Central 01 (444)
Central 01 Creative Commons License 2016.07.19 0 0 444

Egy kis érdekesség a fortepan.hu oldalról:

 

 

Sopron Déli pu. és Harka állomások között épült 1865-ben a Déli Vasút (később MÁV) 18. számú lakóőrháza és a hozzá tartozó sorompókezelő épülete. 1876- ban a Gysev, Győr-Sopron vonalának megépülésekor az őrház előtt még egy vasúti pálya is épült mégpedig a Sopron Déli, Sopron Gysev összekötővágány. Ez az állapot egészen 1953.- ig a közvetlen Sopron Déli-Harka vonal megszüntetéséig fennállt. Ezután a MÁV vonatok már a Gysev pályaudvar érintésével jutottak el Harka (Szombathely) felé. A fortepan a képet az 1965, és 1970-es évek közé sorolja.

A kép forrása:http://fortepan.hu/?tags=&view=query&lang=hu&q=bakterh%C3%A1z&x=11&y=5

 

Szintén két kép ugyanerről az őrházról a sopronanno.hu oldalról.

 

19731973

Forrás: http://sopronanno.hu/bejegyzes/sorompok-iii

 

és : http://sopronanno.hu/bejegyzes/vasuti-atjaro-ejjel

 

A 18.-as őrházról bővebben:Lovas Gyula, A bakterház című könyv,119, 120. oldal.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!