Valoszinuleg a tankodba 600ml kell terfogatilag. Nem hatoanyagilag. Tul nagy a tank. Emlitettunk par lehetoseget a takarekossagra. Elsz vele, vagy nem az a te valasztasod.
Nekem van DDX es D-76 a szekrenybe. Az utobbi van bekeverve, igy azt hasznalom.
Megjegyzem, a Jobo mellett van a Patersonnak is hivogepe. Sokkal olcsobb, mint a Jobo.
Alloban elkepzelheto, de az rendkivul sok!!! Pazarlas.
Ha a tankod vizzaro, akkor forditsd oldalra es forgatsd, gorgetsd valmi akar legobol keszult allvanyon.
Az en allo tankomba 485ml kell 120-as filmhez. Maradjunk az 1+4nel. Az 100ml hivo es 400 viz. de ha oldalra dontom, akkor mar csak 240ml kell, ami a fele. szival 10 hivas helyett 20-at tudsz csinalni. Kisfilmbol meg akar 40-et.
De ha arerzekeny vagy es alloban akarsz hivni, hasznalj gallonos, vagy 5 literes xtol, vagy D-76 hivot.
A kulonbseget esszel hasznalva nem fogod eszrevenni.
annyi az egész észrevétel, hogy a DD-X nonsense drága.
Roll-hoz nem elég 500ml, még 600 se, 650 ami biztonságos, igen, hacsak nem görögeti az ember, ha megvan még a kupakja a hívónak, ha nem ereszt a hívó, ha jól csinálja és nem lesz sávosan hívott a negativ, stb.
Nekem a matek ennyi az itt a roll, hivjuk most elő:
DD-X 1:4- 1000 forint / ad-hoc roll
Rodinal 1:50 - 84 forint / ad-hoc rollhívás.
Én speciel inkább filmet veszek, mint hívót, persze az is lehet, hogy pénz nem számít művészet van, nem tudom ez mennyire jellemző a Kárpát medencére.
Ezt szerintem félreértetted, legalábbis én nem ezt olvastam ki a hozzászólásokból.
Azt viszont látni kell, hogy ha az anyagiak vannak az első helyen, akkor a filmes fotózás helyett inkább a digitális javasolható. Ugyanis amikor megveszel 1000-1500 Ft-ért egy tekercset, több órát eltöltesz fényképezéssel, hozzájön az üzemanyag, utazás, egyéb költségek, akkor lényegtelen, hogy az előhívás 200, vagy 300 Ft-ra jön ki tekercsenként. Mivel a filmes fotózás réteg-hobbi lett (ahogyan pl. az analóg hanglemez), nem szabad közgazdasági szemmel vizsgálni a folyamatot.
Én kettesével hívtam a filmeket, annyit meg ezért nem volt nagy kunszt összevárni. Bekevertem 500 köbcenti munkaoldatot, abban egymás után két filmet lehet előhívni, valami 10%-os hosszabbítással. Így mindjárt felezheted is az általad számolt összeget. Persze nem baj, ha több tank és főleg orsó akad, mert akkor nem kell mosogatni, meg szárítgatni a két hívás között. De még a Kindermanyusokért sem kell bankot rabolni, viszont cserébe még az unokáid vígan pacsálhatnak majd bennük. Orsókat érdemes szondázgatni a Soósnál, néhány százasért szoktak lenni külön is, de láttam már 60-100 froncsiért is.
"Kicsit azért ez a "ha nincs pénzed DD-X-re mit akarsz egyáltalán" hozzászólás meg kell valljam meglepett, de hát magyarok vagyunk, mediterrán vér, semmi gond."
Szerintem senki sem írt ilyet, de mindegy is. Tudomásul kell venni, hogy a fotózás a vizuális-intellektuális sík mellett technikai sport is, az eszközöknek, meg a vegyszereknek ára van, azt bizony ki kell csengetni. Az egy dolog, hogy a digitálincs óta a professzionális (azaz termelőeszköznek szánt) filmes eszközök gyakorlatilag aprópénzért kaphatók, de ez nem vonatkozik a filmekre, meg a vegyszerekre, azoknak inkább felfelé megy az ára, már csak azért is, mert egy csomó gyár bezárt.
Veszel egy gépet néhány tízezer forintér, esetleg egy-két százasért, meg azért esetleg kellene még pótkazetta, másik obi, ilyesmi. A szkennert, meg a fotópapírt is pénzért adják, az is eléggé zsebbenyúlós tud lenni. Aztán veszel filmet, nem figyelem az árakat mostanság, de tisztességes filmet nem hiszem hogy megúszol másfél-két rongy alatt. Namost ebben a palettában én a magam részéről pont azt kakálnám le a leginkább, hogy egy-egy spulni előhívása kétszáz, vagy négyszáz froncsiba kerül, ennyiért még tisztességes sört sem tudsz venni. Viszont, ha ezen a relatíve legkisebb tételen akarsz rugózni, akkor cseszheted az egészet, mert nem fogod tudni csúcsrajáratni a rendszert, mindig csak a buhera marad.
Amúgy úgy van ahogyan a Söndör írta, a jó minőségű hívók között nincsen ordító különbség, azt sem lehet kijelenteni, hogy ez, vagy az a világ legjobb hívója. Inkább árnyalatok, nem véletlenül szán helyet a termékismertetőkben az Ilford annak, hogy melyiket mire javasolja. Pl. a Microphen akkor jó, ha szereted a karakteres szemcséket, meg pushirozni akarsz, a Perceptol meg szép lágy, igen finom szemcséjű negatívot ad, de nem tudod úgy kihasználni, mint a többieket, a DD-X meg a legjobb általános képminőséget adja, ráadásul törzsoldat, amit könnyebb kezelni, meg temperálni. Amúgy nem érdemes faksznizni a széttöltögetéssel, nekem mindig kibírta megdöglés nélkül, pedig lakásban, felső polcon tartottam.
Nagyon köszönöm, igazán gondolatébresztő volt amit irtatok.
Kicsit azért ez a "ha nincs pénzed DD-X-re mit akarsz egyáltalán" hozzászólás meg kell valljam meglepett, de hát magyarok vagyunk, mediterrán vér, semmi gond.
Nekem spec vagy 450+ forint jött ki 1 tekercs hívásra, mivel nekem max. 3 tekercs gyűlik össze és bizony az Ilford az 1+4-re azt írja, hogy fiam, a napod van hogy használd.
Vitatnám, hogy valaki otthon összegyűjt 10 roll 400+ ASA-s filmet és utána hívja kb. vagy fél napig.
A DD-X az egyik legjobb hívó szerintem is, de van több de.
-De, annak éri meg igazán, aki sokat hív, és inkább géppel. Nagy kapacitású vegyszer, azzal az egy literrel elő lehet hívni 40-50 tekercset.
-De, a legjobb és a jó hívók között igen kicsi a különbség, azt pedig elég nehéz lenne megmondani hirtelen melyik az a hívó, amelyik nem jó.
-De, ez egy ipari hívó, a Delta filmekhez adták ki amatőr felhasználáshoz is, korábban csak nagy laborok használták. Jól lehet vele sakkozni, alkalmas pull-push hívásra, másképpen zóna-hívásra, amik némi gyakorlatot feltételeznek.
Nem akarok lebeszélni senkit róla, viszont megértem, ha vonakodik tőle valaki.
Ha mégis beleugrik, érdemes már megvételkor szétporciózni kisebb, egy-két decis edénybe, és légmentesen eltenni a törzsoldatot, így jobban eltartható. Előfordul, hogy kikristályosodik benne valamelyik összetevő idővel, ami nem visszaoldható, de ez nem okoz gondot a használatában.
Hívóért, meg filmekért kibumliztam anno Budafokra, a 47-es, vagy 49-es végállomásánál van (volt) az Ilfordék márkakereskedése, ott tapsoltam el jelentősebb összegeket. Érdemes volt kimenni, mert olcsóbb volt mint a viszonteladóknál, de ami fontosabb, mindig friss cuccot tudtam venni, nem olyat, amit az üzletpolcon aszalgattak már jó ideje. De a Soósnál is vannak Ilford termékek, az eléggé a belvárosban van.
Amúgy ne azt nézd, hogy kettő, vagy hét rongy egy kotla hívó, hanem azt, hogy hány froncsira jön ki egy-egy film előhívása. A DD-X-et egyszer, jó régen kiszámoltam a másik fekete-fehéres topikban, valami egy-két száz froncsira jött ki. A Perceptol meg lehet hogy csak 2.000,. Ft., de ha jól emlékszem, az egy doboznyiban csak 4, vagy 6 filmet lehet előhívni. Nem akarok a zsebedben kotorászni, de ha most adnám újra filmhívásra a fejemet, akkor nem szaroznék, hanem kicsendíteném azt a plusz ötezrest, megéri a DD-X az árát, arról nem is beszélve, hogy a törzsoldatos megoldás lényegesen jobb, mint a porból kevergetős.
Nem kell 1000 erurót költened, elég, ha az oldalára fordítod a tankot és görgeted.
Az az ellentmondásos a dologban, hogy spórolni akarsz a hívón, és a pazarló álló tankos hívást választod, de persze ez a te dolgod.
A HP5 400-ASA érzékenységű, de valójában egy picivel alatta van a legtöbb hívóval, kivéve a DD-X-et. Ebből persze nem sokat veszel észre, ha nem a filmet analizálod, hanem fényképezel rá.
Pont úgy kell hívni, mint az összes többit.
Ha többet akarsz tudni róla, vegyél öt tekercset, aztán próbálkozz vele. A neten rengeteget olvashatsz róla, aminek a fele hülyeség. Mivel nem tudod ki írta, mennyire ért hozzá az a legbiztosabb, amit magad megtapasztalsz. Nagyon jó stílusban, olvasmányosan is lehet hülyeséget írni, ez ne tévesszen meg.
Exponálhatod 800, vagy akárhány ASA-nak, az érzékenysége nem lesz magasabb, viszont a beexponálódott területek sötétebbre hívhatók, tehát a tónusok csökkenését belekalkulálva pushirozható.
Ha szép tónusokat szeretnél, akkor 250-400 ASA-n érdemes használni. Ha olyasmit fotózol, ami inkább sötét tónusú, és abban a sötétségben szeretnél több részletet látni, akkor exponáld túl egy kicsit. Ha vannak világosabb részletek, amik fontosak, akkor is exponáld túl, és hívd rövidebbre. Egy blendével túllövöd, 25%-al rövidebbre hívod.
400-on használtam már D-76-tal (ID-11) és Microphennel is, mindkét esetben elégedett voltam vele. A gyártó egyébként magasabb ASA érkékeknél a Microphent ajánlja (én leginkább Delta 400-hoz és 3200-hoz használtam).
Igazan az érdekelne, hogy HP5 hivásra mik a tapasztalatok 400 meg 800asa-ra.
Egyébként állót használok, de ezt használ szerintem az amatőrök 90%-a, nem tervezek 1000+eur-ért egy jobo-t beszerezni, igyekszem minimalizálni a kütyüket, c41 is egy higanyos testhőmérővel meg egy vízforralóval simán megy.
Álló, vagy forgó tankos hívást hasznalsz? Inkabb az a nagyobb kulonbseg.
Az arkulonbsegben igazad van. DDX-et tudsz hasznalni 1+4 vagy 1+6 higitasban is. Sandor kuldott tablazatot nekem hivasidokkel es meredekseggel Ilford filmekhez.
Forgo tankba kell 240ml. 36 vagy 48ml ddx higitastol fuggoen. Alloban mas a leanyzo fekvese.
Amint látom, 100, 200, 400 ISO érzékenységűt is árulnak, meg kell mérnem a záridőt a Certinán, mert a két rekeszértékkel nem nagyon lehet variálni az expozíciót. Sejtem, hogy jó filmnél és helyes előhívásnál a 100-as elég lesz, sőt még szürke szűrőt is fel kell raknom.
Összeraktam egy Certina Made in DDR boxgépet. Gyerekkoromban fényképezgettem hasonlóval de nem szerettem, mert eléggé életlen képeket csinált. Kíváncsi voltam, ennyi tapasztalattal vajon hogy boldogulnék vele, elmentem hát a Kodakba 120-as rollfilmért. Ők nem árulnak, van valami ötlete valakinek?