Keresés

Részletes keresés

CanGuru Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4875

Volt olyan modul a rendszerben idén is, meg tavaly is, amely hajszálvékony kábellel volt "kábelezve". Erre is van előírás... nem egészen értettem, hogy miért nincsen betartatva?

 

Sokakkal együtt már lassan 20 éve üzemeltetek modulterepasztalokat/veszek részt modulterepasztalok üzemeltetésében.

 

Ezen idő alatt összejött pár tapasztalat. Ami most ide passzol:

- Még jó - minőségű, igényes - kábelezés és banándugós csatlakozások mellet is sokat számít az érintkezés minősége! Banándugó és banándugó között van különbség. Nem kevés! Sajnos kell rá áldozni, mert rendre a drágább típusok a jobbak. Én a gerincvezeték esetén kerülöm a csavaros (sorkapcsos) érintkezéseket, forrasztok inkább.

- Sok, jó minőségű banándugós csatlakozás esetén is előfordulhat feszültségesés a pálya távolabbi részein. Ennek csökkentése érdekében készítettem áthidaló/áttápláló kábeleket (5-7 méter, de kéne nagyobb is), amikkel a boostertől a pálya távolabbi részére direktben is elhúzom a tápot. Nagyban segít a dolog, rosszabb csatlakozások esetén nagyon látványos eredmény érhető el, szóval biztos hasznos.

Előzmény: rezgaras (4873)
nazareth Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4874

A hangnemedből úgy érzem, belegyalogoltam valamibe. Előre is elnézést kérek, nem tudom, hogy milyen modellekkel voltál, és volt-e velük probléma. Most leírom, hogy én hogyan látom a dolgokat.

 

"Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!" – nem értem a sértődött hangvételt. Számtalan olyan, különféle klubok által szervezett találkozó van szanaszét az országban, ahol kifejezetten játszani lehet. Pont a FREMO az egyetlen, ami nem csak a játékról, hanem a vasútüzem modellezéséről szól.

 

Hogy megértsd, a felvetésed olyan, mintha egy BMW-vel szeretnél részt venni egy Renault-találkozón, és a következőn lennél fennakadva: "Tehát akinek BMW-je van, az vegyen magának Renault-t, vagy menjen a fenébe!". Nem kell a BMW-vel sem a fenébe menni, hanem tudomásul kell venni, hogy a Renault-találkozó nem a megfelelő fórum erre.

 

Jobban kifejtem, bár nem hiszem, hogy nekem, zöldfülűnek kellene magyaráznom Neked.

 

A vasút összetett üzem. Minden aspektusában modellezni lehetetlen. A legtöbb "játszós" találkozó kizárólag a külsőségekről szól: minél szebb modellek guruljanak minél szebb terepen, minél sűrűbben, minél látványosabban. A FREMO a külsőségek mellé vesz még egy pár kritériumot: menetrendszerűség, korszak, árufeladás, szerelvényfordulók, a szervezeti struktúra lemodellezése (nyilván a körülményekhez képest amatőr módon, de vannak dedikált mozdonyvezetők, forgalmi szolgálattevők, tolatásvezetők).

 

Ha kitekintesz a gőzmozdony konyhájából, Te is beláthatod, hogy mindezt működőképesen összehozni (a hagyományos kiállításokhoz képest legalábbis) nem egyszerű:

1.) Sokkal komolyabb előkészítést, és így sokkal komolyabb szabályokat jelent:

 - jó előre fel kell mérni, hogy milyen modulok lesznek (többnyire nemzetközi találkozókról beszélünk),

 - mi lesz a téma,

 - milyen járművek jönnek;

 - ezeket beregisztrálni (nemzetközi porondon nem egyszerű ez sem);

 - a moduloknak/állomásoknak megfelelően a layoutot összeszervezni (CAD rajzokat mindenkitől bekérni, amelyeknek a tervezés miatt szabványosnak kell lenniük),

 - a gördülőállománynak megfelelően a menetrendet előkészíteni;

 - szerelvényfordulókat összerakni;

 - bárcákat megcsinálni, árufeladást megszervezni;

 - fordákat, menetrendeket, út-idő-diagramokat,  nyomtatni;

 - digitális hálózatot megtervezni, modellidő, órák, telefonhálózat, satöbbi.

A fentiek szinte mind olyan tevékenységek, amik az általad áhított játszós rendezvényeken nem szükségesek;

 

2.) A dolog összetettségéből következően minden téren kompromisszumokat kell kötni: 

 - a valódihoz képest egyszerűsített vonatjelentés (hagyományos találkozókon adott esetben csak átkiabálgatnak, még vonatszám sincs);

 - a valódihoz képest egyszerűsített jelzések, bizberek;

 - a valódihoz képest egyszerűbb ÁFU;

 - ha a layout/téma/hely adottsága úgy kívánja, akár félkész állomások beépítése;

 - üzembiztos, regisztrált, azonosítható járművek, amelyek bírják a strapát, mert a hagyományos találkozókkal ellentétben nem illik benyúlkálni, vagy félúton lecserélni a mozdonyt; egy mozdonyt idegenek is vezethetnek, míg a tulajok pl. valahol szolgálattesznek.

 

A fenti pontok nagy része a "játszós" találkozókon egyáltalán nincs, nemhogy kompromisszumokról beszélhetnénk. Az általad sérelmezett utolsó pont kb. az egyetlen, ahol egy FREMO találkozó a látvány elé helyezi az üzembiztosságot. Szerintem ez megengedhető (az általad sérelmezett félkész modulok elvárt készültségi fokára egyébként szintén van előírás – a sértődések elkerülése végett).

 

Amit kapunk: egy relatíve jól körülírt nagy rendszer tagjai lehetünk, ami attól működőképes, és mindenki számára élvezetes, hogy a saját feladatunkat – akár a teljes egész ismerete nélkül is – kis fogaskerékként igyekszünk egyértelműen és szabályszerűen ellátni.

 

És persze a játékon kívül a buliba beletartozik a regisztráció, időre megjelenés, modulok összeépítése, beüzemelés; az első menetrenddel együtt járó betanulás és káosz, a harmadik napra a rutinmunka olajozottságának élvezete, majd a végén az egész rendszer szétszerelése és teherkocsira pakolása, más csapattársaknak segítség nyújtása is.

 

Szerintem.

Előzmény: rezgaras (4873)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.04 0 0 4873

Mármint a Pannóniára gondolsz? Voltak a nagy pályán nagyon is jól észlelhető szakaszok, ahol lassabban ment szinte minden vonat. Ezek a helyek kivétel nélkül nyílt pályán, az állomásoktól távol voltak, ezért gondolom, hogy ott a terhelés hatására lecsökkent a feszültség. Persze én sem mértem meg.

 

A házi készítésű járművekre vonatkozó kritikád érthető, bár lehetnél konkrétabb is (melyik járművekre gondolsz). Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!

 

De ez vonatkozik a félig kész, nem beüzemelt állomásokra is, amelyeket még a kezelőik sem tudnak hatékonyan használni. :-))

 

Előzmény: nazareth (4871)
diginewl Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4872

Ok, akkor valahol a 12-17V "között" mászkál a dolog, de nem 20V a szabvány.

Ez így teljesen jó - köszönöm!

Előzmény: nazareth (4871)
nazareth Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4871

Az állomásunk a mostani budapesti összeröffenésen debütált. Fogalmam sincs a sínfeszültségről, rohammunkában készültünk el. Kapcsolóüzemű laptop-táppal és Digitools-erősítőkkel működtünk.

 

Egy házikészítésű Piroska akadt el rendszeresen az asztalunkon: ha gyorsított, egy idő után megállt; csak a lámpái világítottak; félre kellett billenteni, majd vissza a sínre. Leginkább túlmelegedésre utaló jelek, de fogalmam sincs, milyen dekóder lehetett benne. Ezen kívül megfordult vagy 50 gép az állomáson (naponta váltottunk korszakot, emiatt cserélődött a gördülőállomány), egyikkel sem volt ilyen jellegű probléma.

 

Mechanikus problémák viszont előfordultak, leginkább (szinte kizárólag) a házi készítésű járművekkel, amelyek vitrinben jól mutatnak, de – és tudom, hogy ez picit nagyképűen hangzik – napokon át vasútüzemet lebonyolítani velük kínszenvedés.

 

Na meg néha a készítőikkel/tulajdonosokkal is, akik ugyancsak nehezen értik meg, hogy egy Fremo-találkozó a vasútüzem közös működtetéséről szól, és nem az ő modelljeik bemutatására és parádéztatására jött létre (és itt most azért mertem megengedni magamnak a picit kritikus hangvételt, mert nem vagyok egy egyesület tagja sem, kívülállóként szemléltem az eseményeket).

Előzmény: diginewl (4870)
diginewl Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4870

Általában nem a vontatási fesszel van a legtöbb gond, hanem a járművekkel...!

 

Ha a fesz. túl magas egy dekódernek, melegszik, akkor meg lekapcsolhat, vagy megbolondul.

Ha túl alacsony, másképp vezérli a motort, más lesz a menettulajdonsága, mint amire eredetileg otthon beállították.

Ha ugrál/ingadozik a feszültség, akkor az első kettő kombinációja (pl. egyik modulról átmegy a másikra, másik boosterre)

 

Nem vitatkozni szeretnék, mert én itt egy senki vagyok. Kérdeztem egy "triviálisat" ebben a szabványosított zártkörű hobbyban.

 

Előzmény: Wolf27 (4868)
rezgaras Creative Commons License 2014.11.03 0 0 4869

Itt az elmélet és a gyakorlat között különbséget látok. :-))

Előzmény: tomaszmodell (4867)
Wolf27 Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4868

Általában nem a vontatási fesszel van a legtöbb gond, hanem a járművekkel...!

tomaszmodell Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4867

A helyzet ennél azért lényegesen jobb. A szabványos sínfeszültség 14 Volt, az erősítők kimenetei teljesítménye pedig 3 Amper. 

Előzmény: diginewl (4866)
diginewl Creative Commons License 2014.11.02 0 0 4866

Ez annyira nem szívderítő...

Azt hittem - ha már a fű színe is szabványosítva van a modulokon :) - hogy ez is valahol egy tól-ig értéket fel kell vennie, mely le vagyon írva az nagyságos FREMO szabványban.

Valami általános max. DCC feszültség azért csak van?

Előzmény: rezgaras (4865)
rezgaras Creative Commons License 2014.10.27 0 0 4865

Amít én eddig láttam, nem éppen szívderítő. Meglehetősen változik a sínfesz, a boosterektől és a távolságtól függően... Van, hogy megugrik a mozdony és van, hogy egyre gyorsabban megy, ahogy közeledik az állomáshoz. :-))

 

Előzmény: diginewl (4864)
diginewl Creative Commons License 2014.10.22 0 0 4864

Tiszteletem!

 

Érdeklődnék, hogy a FREMO találkozókon a DCC sínfeszültség egységes, vagy minden összejövetelen más-és más? Annyi szabvány van a FREMO-ban gondolom valahol ez is le van írva, de átfutva a http://www.fremo-net.eu -t nem találtam erre vonatkozó leírást. Biztos én vagyok a figyelmetlen.

 

köszönettel: Newl

nazareth Creative Commons License 2014.10.13 0 0 4863

A FREMO nem a Fredtől lesz FREMO.

 

Ha egy modulrendszeren játszol, egy szabványos mozdonyod szabványos dekódere fogad szabványos DCC-jeleket. Te fizikailag egy Fredet tekergetsz, aki valakinek a központjával beszélget, ami valahol a modulrendszer alatt figyel. A Fredek általában eléggé lebutított vezérlők, egy gép vezérlésére alkalmasak, a legfontosabb funkciókat tudod róluk kapcsolgatni, mindezt visszajelzések nélkül.

 

Ha nem egy összeállított FREMO-rendszeren akarsz játszani, jobban jársz, ha maradsz az XPressNetnél és valami okosabb vezérlőnél (pl. egy Multimaus). Nem szükséges csak azért központot vegyél, hogy otthon is Freddel irányíthass mozdonyt.

 

Szóval én első körben csak egy Fred megvásárlásáig mennék el, amit – természetesen a mozdonyom regisztrálása és a szükséges mozdonykártya összeállítása után – vinnék egy találkozóra, és ott használnám. Otthon meg maradna valami FREMO-független (célszerűen már meglévő) cucc.

 

Persze nem ismerem a Te lehetőségeidet és ambícióidat. Meg amúgy is, a fenti csak az én véleményem volt :)

Előzmény: Bence2010 (4861)
CanGuru Creative Commons License 2014.10.08 0 0 4862

Üdv a fórumon!

 

A FRED-hez valamilyen LocoNet-es központ kell, pl. MiniBox (házi fejlesztésű a FREMO háza tájáról, elég puritán), Uhlenbrock Intellibox, Fleischmann Twincenter, Digitrax Zephyr, stb.

 

A FREMO világáról a neten, bár inkább külföldi nyelveken sokat lehet olvasni, de ha elolvasod a magyar utasításokat, az jó pár kérdésedre választ fog adni. Ezeket itt találod: http://fremo.virtualtransport.hu/

 

Illetve a topicot visszaolvasva is sok kérdésedre kaphatsz választ.

Előzmény: Bence2010 (4861)
Bence2010 Creative Commons License 2014.10.07 0 0 4861

Hogyan működik ez a FREMO rendszer, mivel érdekelne, hogy mennyibe kerül egy FRED, meg az hogy milyen központ kell hozzá.A segítségeteket előre is köszönöm.

alkotasu Creative Commons License 2014.10.03 0 0 4860
burgeri Creative Commons License 2014.08.18 0 0 4859

Köszi.

Előzmény: Martoon321 (4858)
Martoon321 Creative Commons License 2014.08.18 0 0 4858
térköz Creative Commons License 2014.08.14 0 0 4857

https://picasaweb.google.com/102133612226925179555/2013Julius5PannoniatreffenVonatNy

https://picasaweb.google.com/102133612226925179555/2013Julius4PannoniatreffenVonatNy

https://picasaweb.google.com/102133612226925179555/2013Julius5PannoniatreffenFREMONy

burgeri Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4856

E-mailban is tudok képeket fogadni!

Előzmény: rezgaras (4853)
burgeri Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4855

Attól függ, hol és mikor. Elviekben igen.

Előzmény: CanGuru (4854)
CanGuru Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4854

Jövőre nem lesz PT, de azért valami játék jó lenne, ti benne lennétek?

Előzmény: burgeri (4852)
rezgaras Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4853

Nekem is van egy pár képem, de sajnos a többség nem olyan jó, hogy mutogatni lehetne. A fényviszonyok olyanok voltak, hogy a vaku már nem indult be (magától), az automata viszont a legnagyobb fényrekeszt adta meg, így a mélységélesség csapnivaló. Ráadásul néhol mellé fókuszált... Jó képekhez sajnos jobban rá kell készülni (meg nem árt egy állvány)... :-((

Előzmény: burgeri (4852)
burgeri Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4852

Köszönöm, srácok!

Azért örülök, hogy sikerült megmozgatni az állóvizet.

Előzmény: CanGuru (4851)
CanGuru Creative Commons License 2014.08.11 0 0 4851

A türelem képet terem. Én végigfotóztam az osztrák modulokat.

Előzmény: burgeri (4850)
burgeri Creative Commons License 2014.08.10 0 0 4850

Az már egy.

Előzmény: nazareth (4849)
nazareth Creative Commons License 2014.08.10 0 0 4849

Ránézésre az utolsó kép külföldi modulon készült... :)

Előzmény: burgeri (4848)
burgeri Creative Commons License 2014.08.09 0 0 4848

Nem. Videókat is szeretnék. Meg a külföldi modulokat.

Előzmény: alkotasu (4847)
alkotasu Creative Commons License 2014.08.09 0 0 4847

         

 

          

 

               

 

 

Jóllaktál?  :-)

 

Előzmény: burgeri (4839)
burgeri Creative Commons License 2014.08.09 0 0 4846

Bad Vöslau, 2012.

Előzmény: burgeri (4845)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!