Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Mármint a Pannóniára gondolsz? Voltak a nagy pályán nagyon is jól észlelhető szakaszok, ahol lassabban ment szinte minden vonat. Ezek a helyek kivétel nélkül nyílt pályán, az állomásoktól távol voltak, ezért gondolom, hogy ott a terhelés hatására lecsökkent a feszültség. Persze én sem mértem meg.
A házi készítésű járművekre vonatkozó kritikád érthető, bár lehetnél konkrétabb is (melyik járművekre gondolsz). Tehát aki csak játszani szeretne, szervezzen magának találkozót vagy menjen a fenébe!
De ez vonatkozik a félig kész, nem beüzemelt állomásokra is, amelyeket még a kezelőik sem tudnak hatékonyan használni. :-))
Az állomásunk a mostani budapesti összeröffenésen debütált. Fogalmam sincs a sínfeszültségről, rohammunkában készültünk el. Kapcsolóüzemű laptop-táppal és Digitools-erősítőkkel működtünk.
Egy házikészítésű Piroska akadt el rendszeresen az asztalunkon: ha gyorsított, egy idő után megállt; csak a lámpái világítottak; félre kellett billenteni, majd vissza a sínre. Leginkább túlmelegedésre utaló jelek, de fogalmam sincs, milyen dekóder lehetett benne. Ezen kívül megfordult vagy 50 gép az állomáson (naponta váltottunk korszakot, emiatt cserélődött a gördülőállomány), egyikkel sem volt ilyen jellegű probléma.
Mechanikus problémák viszont előfordultak, leginkább (szinte kizárólag) a házi készítésű járművekkel, amelyek vitrinben jól mutatnak, de – és tudom, hogy ez picit nagyképűen hangzik – napokon át vasútüzemet lebonyolítani velük kínszenvedés.
Na meg néha a készítőikkel/tulajdonosokkal is, akik ugyancsak nehezen értik meg, hogy egy Fremo-találkozó a vasútüzem közös működtetéséről szól, és nem az ő modelljeik bemutatására és parádéztatására jött létre (és itt most azért mertem megengedni magamnak a picit kritikus hangvételt, mert nem vagyok egy egyesület tagja sem, kívülállóként szemléltem az eseményeket).
Azt hittem - ha már a fű színe is szabványosítva van a modulokon :) - hogy ez is valahol egy tól-ig értéket fel kell vennie, mely le vagyon írva az nagyságos FREMO szabványban.
Valami általános max. DCC feszültség azért csak van?
Amít én eddig láttam, nem éppen szívderítő. Meglehetősen változik a sínfesz, a boosterektől és a távolságtól függően... Van, hogy megugrik a mozdony és van, hogy egyre gyorsabban megy, ahogy közeledik az állomáshoz. :-))
Érdeklődnék, hogy a FREMO találkozókon a DCC sínfeszültség egységes, vagy minden összejövetelen más-és más? Annyi szabvány van a FREMO-ban gondolom valahol ez is le van írva, de átfutva a http://www.fremo-net.eu -t nem találtam erre vonatkozó leírást. Biztos én vagyok a figyelmetlen.
Ha egy modulrendszeren játszol, egy szabványos mozdonyod szabványos dekódere fogad szabványos DCC-jeleket. Te fizikailag egy Fredet tekergetsz, aki valakinek a központjával beszélget, ami valahol a modulrendszer alatt figyel. A Fredek általában eléggé lebutított vezérlők, egy gép vezérlésére alkalmasak, a legfontosabb funkciókat tudod róluk kapcsolgatni, mindezt visszajelzések nélkül.
Ha nem egy összeállított FREMO-rendszeren akarsz játszani, jobban jársz, ha maradsz az XPressNetnél és valami okosabb vezérlőnél (pl. egy Multimaus). Nem szükséges csak azért központot vegyél, hogy otthon is Freddel irányíthass mozdonyt.
Szóval én első körben csak egy Fred megvásárlásáig mennék el, amit – természetesen a mozdonyom regisztrálása és a szükséges mozdonykártya összeállítása után – vinnék egy találkozóra, és ott használnám. Otthon meg maradna valami FREMO-független (célszerűen már meglévő) cucc.
Persze nem ismerem a Te lehetőségeidet és ambícióidat. Meg amúgy is, a fenti csak az én véleményem volt :)
A FRED-hez valamilyen LocoNet-es központ kell, pl. MiniBox (házi fejlesztésű a FREMO háza tájáról, elég puritán), Uhlenbrock Intellibox, Fleischmann Twincenter, Digitrax Zephyr, stb.
A FREMO világáról a neten, bár inkább külföldi nyelveken sokat lehet olvasni, de ha elolvasod a magyar utasításokat, az jó pár kérdésedre választ fog adni. Ezeket itt találod: http://fremo.virtualtransport.hu/
Illetve a topicot visszaolvasva is sok kérdésedre kaphatsz választ.
Hogyan működik ez a FREMO rendszer, mivel érdekelne, hogy mennyibe kerül egy FRED, meg az hogy milyen központ kell hozzá.A segítségeteket előre is köszönöm.
Nekem is van egy pár képem, de sajnos a többség nem olyan jó, hogy mutogatni lehetne. A fényviszonyok olyanok voltak, hogy a vaku már nem indult be (magától), az automata viszont a legnagyobb fényrekeszt adta meg, így a mélységélesség csapnivaló. Ráadásul néhol mellé fókuszált... Jó képekhez sajnos jobban rá kell készülni (meg nem árt egy állvány)... :-((