És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. És ezért van, ahol 6. után van, amit átadhat az oszt.tanító szaktanárnak. Ilyen is van.
Van, van, van. :)
helyesen:
És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. Sztem. max az 5.-6.-os szintig lehet elsajátítani mesteri szinten a mai világban a tananyagot egy értelmes tanárnak a szaktárgyain kívül, és akkor is csak a saját köréből (humán/reál).
Úgyhogy eleve csak reálból jók valók Waldorf-tanárnak :(, mert irodalomtörténetet mondjuk könnyebben bemagol ő, mint mondjuk én matekot. Én emlékszem, már akkor kibuktam, mikor egy osztálytanító elsős számtanórát "tartott" nekünk:), "hármat ugrik, négyet tapsol", mittudomén, csak kalimpáltam összevissza.
És egyébként van iskola (talán Németországban?), ahol 6. után egyes tárgyakat átadhat az osztálytanító szaktanárnak. Ilyet is hallottam.
Megköszönném, ha lehetőleg a mélcímemre kaphatnék infót arról, hogy be lehet-e jutni a pesthidegkúti iskolába, alsó tagozatos (nem leendő elsős), jelenleg normál általános iskolába járó gyereknek ill. milyenek a kilátások más waldorf iskolából a pesthidegkúti gimnáziumba bejutásra.
a szülők csak azért, hogy játszon még, meg a tesó is ovis stb tömegével tartottak vissza iskolaérett gyerekeket.
Illetve még egy ok: "Kende Anna és Illés Anikó tanulmánya rávilágít, a rugalmas iskolakezdésből a magyar gyakorlatban kései iskolakezdés lett, a szülők késleltetéssel próbálják biztosítani gyermekeik számára a rugalmatlan iskolához való sikeresebb alkalmazkodás esélyét (Kende–Illés 2007)."
4797. hsz.-be linkeltem ezt a cikket, G. Gődény Andrea – Koósné Sinkó Judit: „Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni”.
ami valljuk meg, nagyon nagy szerencse, mindkét félnek, a tanítónak látni, napról-napra, hogy lesz a picinyke gyerekből hatalmas kamasz, akinek ismeri minden rezdülését :-)
Abban egyetértek, hogy nagyon nagy szükségük van a diákoknak stabilan egy pedagógus jelenlétére, és nekünk pl. megadatott anno, hogy az Ofőnk vitt minket négy évig minden tárgyából (felsőben). Szóval sztem. ha normálisan meg van szervezve a tanári kar munkája, akkor elkerülhető, hogy átjáróház legyen a gyerekek élete az állami iskolában.
Mikor erre nincsenek tekintettel az órarend-készítők, akkor nagy gond lehet a tanári fluktuáció, elismerem.
A waldorfos osztánytanító rendszer elméletben nagyon szép, tetszett nekem is: vigye egy tanító az osztályt 8 évig, a főoktatás az övé 8-10 óráig, utána más tanárok is lehetnek az osztállyal, pl. kézimunka, euritmia stb. órákon. De biztos, hogy ennek nincsenek hátrányai? Ha kialakít a tanító egy (elő)ítéletet a diákról, akkor 8 évig azt fogja követni, és most mindegy, hogy negatív vagy pozitív érzésekről beszélünk. Szerintem legalább 2 ember kell ahhoz, hogy egy nevelő normálisan tudjon viszonyulni a neveltjeihez, kell a visszajelzés, időnként a görbe tükör, amit az ember elé tartanak, ott van pl. az anya-apa+gyerek kapcsolat.
Ki az, aki egymagában is tökéletes? (Isten.)
(Még annyit, hogy az érzelmi magyarázat inkább a Vekerdyé, lsd. a műveiben leírt "érzelmi számtan"-sztorit. Ha jól tudom Steiner azzal indokolta elméletét, hogy az oszt.tanító azt reprezentálja, hogy 1 ember is képes elsajátítani a világ különböző tudományágait.)
És ez utóbbi -a különböző tudományok elsajátítása- sok vita tárgya, kritizálják is ezért a Waldorfot: elvileg magyartanárnak ugyanúgy kell tanítani 8.-ban kémiát, fizikát, mint fizikatanárnak törit, irodalmat. És ezért van, ahol 6. után van, amit átadhat az oszt.tanító szaktanárnak. Ilyen is van.
Sose voltam híve annak, hogy nem iskolaérett gyereket suliba küldjön bárki is. Csak az esztelen visszatartás ellen szóltam többször, amikor a szülők csak azért, hogy játszon még, meg a tesó is ovis stb tömegével tartottak vissza iskolaérett gyerekeket.
Az az igazság, hogy pl. nem vinném bármelyik w oviba a gyerekemet. Pedig tényleg oda akartam, és tényleg oda is vittem. Nagyon örülök, hogy az a két óvónéni az övé, akik. És nem máshol, másikok. Felteszem, hogy a szimpátia, a közös hang megtalálása a suliban is nagyon fontos az osztálytanítóval, és lehet, hogy nem jön létre. Nem hiszem, hogy ne tudnék csalódni...
A W-s tanárok is csak emberek. Lehtnek betegek, eshetnek teherbe (csak a nők), költözhetnek más városba, külföldre stb. A fiam egyik ovistársa ment W suliba, a játszótéren mondta az apukája, hogy a tanító néni terhes. Ilyen is van.
Emlékszem, amikor elsőba ment a fiam arra gondoltam, milyen jó, hogy tanító bácsiuk lesz, tuti nem fog gyes-re menni. Hát azt nem is tette, mégsem vitte végig az osztályt.
Valószínű egy W-s suliban az összes tanár gondolkodása a tanításról, a tanulási tempóról hasonló. Azért mennek oda,mert nem tetszik nekik az állami rendszer. Muzsa, ha tényelg W sulit akarsz a gyereknek, szerintem nem tudsz csalódni az osztálytanítóban.
ami valljuk meg, nagyon nagy szerencse, mindkét félnek, a tanítónak látni, napról-napra, hogy lesz a picinyke gyerekből hatalmas kamasz, akinek ismeri minden rezdülését :-)
De csak egy tanító miatt nem érdemes szomorkodni, még ha szimpatikus is, hogy akkor most nem hozzá megy a gyerkőc, mert sajna egyáltalán nem biztos, hogy aki szept 1-én elsős osztályt indít, az végig is viszi a 4 évet.
Nálunk szintén, az óvónő szerint mosts az van, hogy az óvódavezető saját hatáskörben dönthet, ha egyetértés van a szülővel. A Nevtanos ovipszichológus és a fejlesztő pedagógus is ezt mondta, és nem említették, hogy kéne bármiféle további köröket futni. Aztán később az óvodavezető azt mondta, hogy febr. 8-án lesz végre valami tájékoztató konferencia vagy mi, amin végre megmondják, hogy kinek kötelező menni és kit lehet visszatartani és hogyan, merthogy még mindig nem tudnak az égvilágon semmit sem. Hozzáteszem, azt mondta, hogy a sulikról sem, nem lehet tudni itt az államosítás után, hogy hogy alakulnak a körzetek, lehet-e körzeten kívülit felvenni vagy sem (négy suli van itt a városban, plusz a Waldorf), kötelező-e a körzetesbe menni, ki dönt erről, lehet-e egyáltalán tanárt választani (!!!), megszűnnek-e tényleg a szakok alsóban, úgyhogy tök jó ez most így nagycsoportban, hogy vaktában tapogatózva kell sulit keresgélni. Nekünk is szerintem jobb, ha keresgélünk, nehogy aztán májusban derüljön ki, hogy ja, mégse lehet visszatartani. Én már mindent el tudok képzelni ebben az oktatásügyi káoszban.
Fontos a tanító személye, de ő bármikor elmehet. Tapasztalatból mondom, a fiam nagy gonddal kiválasztott tanítója csak 3,5 hónapot tanította, aztán elment. Igazából ez bárhol előfordulhat.
Az óvónői nemhivatalos jellemzés azóta megvan, ami szerint még nem iskolaérett, és kiderült, hogy február 11-től végre a kerületi nevelési tanácsadó is elkezdheti végezni az iskolaérettségi vizsgálatokat, és előzetesen azt mondta a vezető, aki a gyerekem pszichomókusa is egyben, hogy dőljek hátra, ne izguljak, nem fogják suliba küldeni, és a nemhivatalos jellemzést fogják alapul venni.
Mondjuk mi most úgy tűnik, hátradőlhetünk, mert kap még egy év ovit a kisfiunk, nem kell egyik nyílt napról a másikra rohangálnunk, majd jövőre:) ami persze azt is jelenti, hogy ha netalántán Hidegkútra pályáznánk, akkor nem ő lesz az osztálytanító, mert ő most ősztől lesz...