gazságok , Varga Béla--i,platóni szempontból történő összegyűjtése , hogy ontológiailag látottabbak legyenek . Egyes igazságok horizontálisan mellérendelőibb , mások alá--fölérendelőibbek .Gondolatainkat kicserélnikívánjuk . cseresorozat.hu és far severö sapirico
A katolicizmus olyasn , mint a legendabeli sárkányölő Szent György , akit kerékbe törtek, karóba húztak ,megégettek ,hamvait szétszórták a szeleknek, és mégis mindig föltámadott . ( Szerb Antal )
"Mi, abban a korban vagyunk, mikor már nem kiabálnak teli tüdőből, és amikor már elmehetünk egy kerítés mellett anélkül, hogy annak átugrása megkísértene."
A katolicizmus olyan , minta legendabeli sárkányölő Szent György , akit kerékbetörtek , karóba húztak , megégettek , hamvait szétszórták a szeleknek , de mégis mindig föltámadott . ( Szerb Antal : Magyar irodalomtörténet )
A reneszánsznak nincs egyetlen mozzanata sem , ami ne a középkorban gyökereznék .( Szerb Antal )
A latin(...)a józan gondolkodást kifejező beszéd(...) , ellentétbeb(...) a germán szépségideéllal , (..) mely az eksztatikus , hirtelen illogikus gondolatkapcsolatokból teremt magának költői nyelvat . Ezért nem születhetett sahakespeare avagy Hölderlin latin kultúrában .( Szerb Antal )
Minden középkori művészet a halálba torkollik . ( Szerb Antal )
A gótika korában a haláltudat is elveszíti súlyát , és átalakul sejtelmes és édes vággyá a lélek igazi otthona után .( Szerb Antal )
Minden emberi közösség , minden kor és minden nép megteremti a maga mítoszát .( Szerb Antal )
A szellem birodalma a tiszta tudat. ( Szerb Antal )
A Kereszténység adott az országnak egy társadalmi osztályt , az egyházi rendet , melynek hivatása lett , hogy a kultúrális javakat hosszú ideig egymaga ápolja . ( Szerb Antal )
Az irodalom alapja a mágikus borzongással határos tisztelet . ( Szerb Antal )
Az irodalmi alkotás két metafizikai mozzanata : az egyéniség , amely teremti , és a személyfölötti szövevény , amelybe beleszületik . ( Szerb Antal )
Az irodalomtörténetnek az igazi területe a Nem-én . ( Szerb Antal )
Minden eszme egy eszmelánc szeme , ősei vannak , megvan a családfája az eszmék történetében . ( Szerb Antal ) (( na , ez bizti tetszik a mémistáknak...))
Az ízlést nagyobbára irodalmon kívüli erők alakítják ki . annak a társadalmi osztálynak a életformája , amelyik az ízlést diktálja . ( Szerb Antal )
Minden társadalmi osztály magában hordoz bizonyos erkölcsi ideált és valami kollektív akaratot , mely ennek az ideálnak a megvalósulására irányul . ( Szerb Antal )
A magyar történelmet nem lehet megérteni Európa története nélkül. ( Szerb Antal )
Hogy az emberek között míly kevéssé az ész s mennyire a véletlen uralkodik , mi sem mutatja jobban , mint az a majdnem törvészerű aránytalanság , mely az úgy nevezett élethivatás és a hivatástudat szemmel látható hiánya között van .
Nietzsche : Gondolatok és vázlatok a "Mi , filológusok" című korszerűtlen elmélkedéshez
Az antikvitás klasszikus , mert fölvilágosult .
Nietzsche : Gondolatok és vázlatok a "Mi , filológusok" című korszerűtlen elmélkedéshez
Egy művész nagyságának minden bizonnyal mércéje , hogy mennyire tud egyszerre , egyetlen átfogó pillantással fogni föl és a maga számára ritmikussá alapítani .Nietzsche : Homérosz és a klasszika filológia
Más népeknek szentjeik vannak , a görögöknek bölcseik .Nietzsche : A filozófia a görögök klasszikus korszakában
Lényegét tekintve úgy tűnik , minden megismerési törekvés önmagában kielégítetlen és elégtelen .
Nietzsche : A filozófia a görögök klasszikus korszakában
A tudománynak s aművészetnek közös vonása , hogy számukra a leghétköznapibb dolog is úgy jelenik meg , mint valami teljesen új és vonzó , sőt , mintha egy varázsló révén az épp megszületett volna , és most élnénk át első ízben .
Helyes rendszer nincs . ( Hamvas Béla : Patmosz III. )
A rossz támadás a létezés ellen . Ezért világméretű. A rossz nem bűn, annál mélyebb és hatalmasabb . A rossz létrontás , amely a világminden pontját éri . A teremtést bevonja és elsötétíti , és kisérletet tesz arra , hogy a létezés egészének fényét kioltsa . ( Hamvas Béla : Patmosz III. )
Mi a Kereszténység ? A létezés egésze felé vaó megnyílás . Ami a hindu vagy a kínai avagy az iráni vagy az orfikus hagyomány , de bizonyos tekintetben valamennyi együtt , mert egyetlen egy hagyomány sem tudja a többit magábaolvasztani , csak a keresztény . A kereszténység minden hagyomány alapállása . ( Hamvas Béla : Patmosz III. )
A szentkönyvek fundamentuma a Rend . Rend csak egy van , preegzisztens , ami annyit jelent , hogy előbb volt és van, mint a világ . Rend az , ami önmagát önmagából szabályozza , állandóan rendezi és rendben tartja . A metafizikai rend ( India , Kína ) a kozmosz objektív rendje ( Orfeusz ) , vallási és erkölcs rend ( Irán , Júdea ) , az emberi lét rendje itt és az Örökben ( Evangélium ) .
Ha a Rendről való tudat elvész , megjelennek a Rendszerek . Rendszer az , ami Rend akar lenni , de nem tud , valahol valamit mindig elvét , és ezen a pontonmegbukik . Ezt a gondolatot Rudolf cassner fogalmazta meg . ( Hamvas Béla , Patmosz III.)