gazságok , Varga Béla--i,platóni szempontból történő összegyűjtése , hogy ontológiailag látottabbak legyenek . Egyes igazságok horizontálisan mellérendelőibb , mások alá--fölérendelőibbek .Gondolatainkat kicserélnikívánjuk . cseresorozat.hu és far severö sapirico
Mi a Kereszténység ? A létezés egésze felé vaó megnyílás . Ami a hindu vagy a kínai avagy az iráni vagy az orfikus hagyomány , de bizonyos tekintetben valamennyi együtt , mert egyetlen egy hagyomány sem tudja a többit magábaolvasztani , csak a keresztény . A kereszténység minden hagyomány alapállása . ( Hamvas Béla : Patmosz III. )
A szentkönyvek fundamentuma a Rend . Rend csak egy van , preegzisztens , ami annyit jelent , hogy előbb volt és van, mint a világ . Rend az , ami önmagát önmagából szabályozza , állandóan rendezi és rendben tartja . A metafizikai rend ( India , Kína ) a kozmosz objektív rendje ( Orfeusz ) , vallási és erkölcs rend ( Irán , Júdea ) , az emberi lét rendje itt és az Örökben ( Evangélium ) .
Ha a Rendről való tudat elvész , megjelennek a Rendszerek . Rendszer az , ami Rend akar lenni , de nem tud , valahol valamit mindig elvét , és ezen a pontonmegbukik . Ezt a gondolatot Rudolf cassner fogalmazta meg . ( Hamvas Béla , Patmosz III.)
A primitív közösségeknek nem értelmes vezetőkre , hanem varázslókra van szükségük .( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Az érzelemben van valami eredetileg keresztény , az értelemben van valami eredetileg pogány.( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Pál Apostol szavaival szólva az Akarat alapszava a Hit , az értelemé a Látás . És nem a Hitben , hanem a Látásban kell élni . A Hit csak vallás , a Látás az Igazságban való lét . János centrális fogalma ez az igazság , a Szent Szellemet az igazság szellemének hívja ( pneuma tész alétheiasz ). Az embernek önmagát tudatosan és éberenistenhasonlóvá kelll lennie .( Hamvas Béla , Patmosz III.)
A szocializmusban a helyes irányban való transzcendencia felől a tudást eltörölte , törvényes elvek nincsenek , hanem jelszavak , amik varázsformulák . A szocializmus értelmi helyett mágikus gyakorlatot lépett életbe , ezzel a társadalmat visszakorcsosította , és megnyitotta az utat a primitivizálódás elé . A primitív népek nem a kezdet világos egyszerűségében , hanem magasrendű szellemiségről valóletöredezettségben élnek . Nem bizonyos hogy az emberiség ezen az úton megállítható , már csak azért sem ,mert nem a rend maga , hanem a rend felól való tudat és tudás is eltűnőben van , és a primitivizálódást általában fejlődésnek szokták tekinteni.( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Semmi sincs távolabb az idilltől , mint a sietség .( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Ha az ember boldogulni akar , ki kell engesztelődjék az adott konvenciónális hazugságszisztémával , morális intaktságát föl kell adnia .( Hamvas Béla , Patmosz III.)(( ez egyébként a könyv 2 fő állításának az egyike ))
Az ember szabadságában áll az igazságot megtagadni de igazság nélkül nem élhet .( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Az Igazság a Rejtőzködés Átvilágítása ( Heidegger )
alig lehet nagyobb hibát követni el , mint komolytalan embert venni komolyan.( Hamvas Béla , Patmosz III.)
Visszakorcsosult társadalmakban minden mozzabnat , amely a normalitásban értelmes ,mágikussá válik . A mágia az értelemnek , mint irányító elvnek elhomályosodása , a mágia azon alapszik , hogy a dolgok és a sors és az események bizonyos magatartással és nyelvi formulákkal befolyásolhatók .( Hamvas Béla , Patmosz III.)
A tulajdon védelem , és aki a tulajdonomat elveszi , védelmemtők foszt meg . ( Hamvas Béla , Patmosz III.) (( itt jegyzem meg , hogy a Mentoromnak , Várkonyi Nándornak a fő művében , az általatok nem olvasott háromkötetes "Az ötödik ember" c. munkában írá , ki is az antitalentum . Marx . Írja , félreértések elkerülése végett közli , az antitalentum nagyon is okos , csakhát az ellenkező irányba(n) . Valamikor magam jöttem rá , még ezen Könyv olvasata előtt , hogy ennek a marx-mordetschai nevűnek az volt a "zsenialitása" , hogy rájött , hogy ha elveszi az embertől a magántulajdont , akkor az elveszíti az egyéniségét szép lassan ( ha még előtte ki nem végzi iván őt egy szibériai higanybányában ), vagyis ez a szemét rájött valami különösre , amit őelőtte nem tudtak , hogy ugyanis az individualitásunknak van egy külső záloga , ée ezek a mihozzánk , a mi egzisztenciánkhoz kötődő tárgyak , a tulajdonaink . Ha ezt elveszed , táváris , már könnyen fogsz tudni leszámolni vele .))
A megértés hiánya hitetlenséget szül ( Sztrugackíj Testvérek : A kárhozott város ) (( tudja a fene...))
Teljesen elégedett ember nincs , csak az elégedetlenség lehet teljes . Hiszen mindenkinek hiányzik valami . ( Sztrugackíj Testvérek : A kárhozott város )
Azt hiszem, el kellene olvasnom, amit monc, mármint Hamvast, mert ez nekem így nem érthető a Bibliához képest. Illetve talán az eredendő bűn (Ádám és Éva bulizása a kígyóval meg a gyümölccsel) meg az utána általunk elkövetett bűnök közt tesz különbséget, csak olyan nyelvezettel, amit nekem szoknom kéne. A Bibliában elég jól és részletesen írva vagyon, mi számít bűnnek istennél, és bizony, ahogy mondod, manapság nagy részén átsiklunk. De ettől még a bűn az bűn. Nem csak a cégéresek számítanak, hanem a kicsikék is, amiket talán már erények közé is számíthatunk "társadalmilag". Pölö én annak idején sok skiccpauszt hazahordtam a munkahelyemről, kellett a szabásmintáimhoz. Az számított gyagyának, aki nem ezt tette annak idején. pedig a lopás az lopás. Meg ilyenek.
Jogos . Ami az SS-katona-dolgot illeti , nem tudom , , kedves Sárkány , a Joseph Ratzingerre gondoltál-e . Ha igen , és Ő valaha az is volt , akkor csak annyit , hogy sem a náciknál , sem a róth-rákosinál nem kérdezték azt , hogy akartál-e kisfiam bévonulni ávósnak , avagy sem , csak vitték . Ha járatta a száját , kivégezték . Volt egy pótapám , aki zalai paraszt létére nemhogy bunkó nem vala , de egy nagyon okos ember is volt ráadásul . Egy éjjel őt is elvitték ávós kiskatonának , és egyszercsak a Recski haláltúbor őrei közt találta magát .nem bűn , hogy túlélte .
Más .
Kéretik fölkész ülni , hogymert olvasom a Hamvas Bélától a Pathmosz harmadik részét , kinyökörögtem belőle 1--2 dolgot rovatkánkba . Döbbenetes ugyanis , hogy a "Bűn és bűnhődés" fejezetben milyen ontológiai különbségtételt tesz a bűn kategóriája ( Heidegger--- aki meg horogkeresztes karszalaggal is le volt már fényképezve--- főművében szán erre pár oldalt , és Tengelyi László 2 félévet tartott nékünk erről a pár , szinte olvashatatlan nehézségű oldalról ) és a létrontás között ( ez viszont nagyon könnyen olvashaTÓ ). Azt mondja --sok mellett -- , hogy az Evangéliumok fő erénye , hogy nem aszerint mér , bűnös-e az illető (( hiszen mindenki az , venuto )) , hanem aszerint , hogy létrontó-e az illető ( és ide a káromlás , a rosszhiszeműség , a "jogos" irigység , a megtévesztés , akarrierizmus , stb. is mind beletartoznak , vagyis mindazok a vonások , amik fölött a mai emberek szemet húnynak ).
Jézusnak nincs földi helytartója:) Viszont képmásai vannak. Venuto, Sarkany, Fügeíz, a pápa... Kicsit (általában nagyon) szutykosak, sérültek vagyunk, néha annyira, hogy csak egyedül Isten tudja, mik is vagyunk valójában. Dolgozik azon, hogy az eredeti képmás előtűnjön a sok rárakódott réteg alól. Isten ebben profi:) Nem rontja el az eredetit, csak a felesleget, a koszt távolítja el, és kijavítja a sérüléseket. (by fügeíz).
Amióta Jézus hagyja, hogy egy volt SS katona legyen az ő földi helytartója, azóta abban sem vagyok biztos, hogy ismét kiverné-e a kufárokat a teplomból. (Sarkany)
Amióta jézus hagyta , hogy megverjék , éppen a megsebzettek és megvertek lettek Isten képévé , aki szenvedni akart értünk . Így lett . Így lett Jézus a passió kellős közepén a remény jelképe : isten a szenvedők oldalán áll . ( XVI. Benedek Pápa : Jézus )
Isten titka , hogy csöndben cselekszik . ( XVI. Benedek Pápa : Jézus )
Minden búcsúzás szomorúságot hagy maga után ( XVI. Benedek Pápa : Jézus )
A kereszténység ajándék és föladat . ( XVI. Benedek Pápa : Jézus )
Az emberiség mindig ugyanezzel az alternatívával szembesül : igent mondani Istennek , aki csakis az igazság és a szeretet hatalmával munkálkodik , vagy a konkrétra , a kézzelfoghatóra , az erőszakra építeni . ( XVI.Benedek Pápa a "Jézus" c. könyváben )
(( Az igazságot )) Leggyakrabban a mai politikai vitákban és a jogalkotás kérdéseiben is zavarónak találják . Igazság nélkül viszont az ember nem a saját életét éli , végülis csak visszavonul az erősebbek javára . A "megváltás" teljes értelemben csak azt jeletheti , hogy az igazság felismerhetővé válik . Az igazság pedig akkor ismerhető meg , ha Isten is megismerhető . Isten Jézus Krisztusban ismerhető meg . Benne Isten lépett be a világba , s ezzel felállította a történelemben az igazság mércéjét . Az igazság a világban külsőleg tehetetlen , ahogy a világ mércéje szerint Krisztus tehetetlen : nincsenek légiói . Keresztre feszítik . De éppen így , tehetetlenségében hatalmas , az igazság csak így lehet újra s újra hatalommá . ( XVI. Benedek Pápa a háromkötetes "Jézus" c. könycsodájában )
A gyönge jellemek gyáva konformizmusa akkor érrzi magát erősnek , ha a már-már tehetetlent választja prédául ( kajafásékat illetően , amikor már Jézust ők lefogatták , ezt írta XVI. Benedek Pápa a "Jézus" c. remekművében )