Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
Nem tudom, hogy jártál-e már nyomdába. Érdemes egyszer bemenni és elbeszélgetni egy gépmesterrel. Minden nyomdai technológia máshogy működik. Offset, íves, flexo, digitális. Amire te gondolsz, azt terhelésnek nevezik. Illik egy új munka esetén színhelyes kromalint adni a nyomdának, hogy tudják, hogy mihez állítsák a gépet. Sok esetben nem kapnak a gépmesterek kromalint és csak úgy ránézésre próbálják beállítani a helyes színeket. Sajnos mindenen próbálnak spórólni a megrendelők :-(
Persze, PSben kijavítom a képet, és már azt teszem InDesignba. Aztán InDesignban ránézek ellenőrzésképpen a shift+F6 módszerrel, mert ez tök hasznos és sajna PS-ben nem találtam ilyen funkciót ami így megmutatná a hibás részeket.
Amúgy most , hogy így gondolkodok ezen, elég sok dolgot megmagyaráz ez...
Pl hogy a nyomda miért nyúlt bele utólag egy-egy oldal színeibe, módosítva egy-egy ív bizonyos zónáinak színkeveréseit. Értem én hogy az agyonszínezett részeket akarták így csökkenteni csakhogy ilyenkor már nem csak a fotó színeit tolták el, hanem a körülötte lévő objektum, amúgy határértéken alul eső színét is. A tanulság az hogy javított képeket teszek be így a nyomda remélhetőleg nem nyúl majd a színekhez. :)
Fúú, köszi! Szerintem meg is oldottad a problémámat ezzel a 280%-os dologgal. Tuti hogy ettől voltak sötétek a képek. InDesignban van egy mód ahol meg is lehet nézni a dokumentum mely részein lógnak túl a színek (shift+F6 aztán festékhatár) egy bizonyos szintnél, és valóban, ahol 280% fölött volt az érték, a kinyomott eredményen ott volt csúnya sötét rész.
Most oda fogok figyelni hogy rendbetegyem a képek színét és kíváncsian várom az eredményt. :)
Leképezési mód Válasszon egy módszert a grafika színtartományának a kimeneti eszköz színtartományára való leképezéséhez. Általában az Aránytartó (képek) lehetőséget érdemes választani, mert az pontosan visszaadja a színeket fényképek esetében. A Telítettség (rajzok), a Relatív kolorimetrikus és az Abszolút kolorimetrikus beállítás az egyszínű területekhez használható; a fényképeket nem jelenítik meg megfelelően. A leképezési módhoz kapcsolódó beállítások nem alkalmazhatók a bittérképes, a szürkeárnyalatos és a színpalettás képekhez.
Dokumentum leképezési módja Válasszon módszert a színterek közötti színleképezéshez. Az egyes módszerekkel elérhető eredmény a színterek profiljától függ. Egyes profilok például azonos eredményt adnak a különböző módszerekkel is.
Az Acrobat programnak és a többi Creative Suite alkalmazásnak négy közös leképezési módja van (Érzethelyes, Telítettség, Relatív kolorimetrikus és Abszolút kolorimetrikus).
Az Acrobat program ezenkívül tartalmaz egy Megőrzés elnevezésű leképezési módot is, amelynél a kimeneti eszköz, és nem a PDF fájl határozza meg a leképezést. Számos kimeneti eszköznél a relatív kolorimetrikus mód az alapérték.
Most már nekem is világos, hogy mit az amit szerettél volna tudni :-)
A megoldás pedig a 280% feletti rész kiküszöbölésére ez:
Azt hiszem tudom mire gondolsz amikor a 280%-os színt mondtad és az van, hogy ahol e fölött van a szín ott sötét a fotó a kinyomott újságban. De mit tudok ezzel csinálni? Ha van egy fotó amin 280% fölötti színek vannak és be kell tenni az újságba, akkor hogyan tudok úgy belenyúlni hogy 280 alá menjenek a színei?
Köszi a választ. Nekem Coated Fogra 39 van beállítva, ahol kiadványszerkesztést tanultam ott ezt tanultuk...lehet hogy ez a Fogra 27-nek egy újabb változata..? A munka színtér CMYK-ban van amúgy, amit a színek terheltségéről írsz az viszont új, bár azt nem értem hogy egy fotónál pl hogy tudok visszahúzni a színekből...illetve utána már tuti nem marad színhelyes...A relatív és abszolút kolorimetrikus dologról nem tudsz valamit esetleg (ezzel amúgy indesign-ban találkoztam nem ps-ben)
A ps-ben a Coated FOGRA 27 profilt kell beállítani mentésnél, mert ezt a színteret használják a nyomdák európában. Fontos, hogy amikor rgb-ben dolgozol, akkor legyen a ps-ben a prewiev proof color-ra állítva, mert akkor látod a monitoron, hogy milyen lesz a nyomdai cmyk színtér.
Amit mindig szem elött kell tartanod, hogy egyetlen egy szined sem lehet 280% feletti terhelésü, mert akkor a nyomólemez olyan sok festéket visz fel egyes rétegeken, hogy a végén a fekete lemezre rátapad a papír ;-) Az ideális fekete pl: c-36, m-25, y-25, k-100.
Remélem értetted amit írtam, és tudtam segíteni ;-)
Nekem lenne egy kérdésem. Ha offszet nyomtatásra készítek egy kiadványt, akkor ott van jelentősége az ICC profilnak? A nyomdának kell használnia valamilyen ICC profilt például? És elképzelhető hogy mondjuk sötétebb lesz egy oldal amiatt, hogy relatív kolorimetrikus beállítást használok és segíthet a dolgon ha abszolút kolorimetrikusban dolgozok inkább?
A nyomda szerint amúgy offszetben nincs jelentősége az ICC-nek mert 4 színre bontva dolgoznak ami ugye adott...így állítólag nem is használnak ICC profilt. Ez tényleg így van?
És egyébként offszet nyomtatásnál számít valamit a kinyomott újság színeiben hogy relatív vagy abszoltúl kolorimetrikus módban lett készítve vagy az csak a monitor színeit befolyásolja?
Ha tudtok írjatok valamit légyszi, mert fontos lenne...
Sziasztok! Meg lusta voltam az eye-one match-et meg a lightroom-ot feltenni az uj laptopomra, amiben van intel hd 3000 meg nvidia is. Ugy szoktam hasznalni, hogy monitor rakot, fedo lecsuk es billentyuzettel meg wacommal. Ennel az elkerulhetetlen 2 videokartyas megoldasnal mire kell vigyazni kalibralaskor, ha egyaltalan kell valamire... Koszi elore is!
sRGBben kuldtem, es tudtommal abban is dolgoznak. A szoftverben opcio a belepiszkalas, en nem kertem egyiknel sem. (volt ahol cropot igen, mert eredetileg custom keparanyt hasznaltam)
... ég egy gondolat: nem lehet hogy a rendelőszoftverük már feltöltéskor optimalizál a printerre és a beágyazott icc-t lecseréli, méretez, dpit állít kitudja mimindent csinál ami hazavágja a képeidet?
sRGB-ben, aRGB-ben küldöd el a képeket? Lehet hogy konvertálnak ösze-vissza, közben meg elcsesződik a kép? Nem tudom, de nagyon gyanús a dolog....
Azert jo a program, mert pl kevertem a dslr es a kompakt 4:3 keparanyat, a kulonfele kepekbol tobbfele meretet kertem hala az egnek csak egyfele papirra. De kepenkent allithattam volna mindent, a korrekciot, az esetleges belenagyitast, stbstb. Ezt 50 kepnel konyvelni komoly excel tabla lenne, itt csak par kattintas volt. Szoval ez a resze vitathatatlan, mint ahogy az is, csak egy dolgot sikerult elcseszni: a kepet. Marpedig a lenyeg az lenne. :)
nos, az FTP-nél kényelmesebb "rendelőszoftver" nem létezik. Én a DFL-t használom , ár/érték arányban verhetetlenek, stabil minőségben dolgoznak, mindig azt látom viszont mint amit szeretnék, ha elcsesztem a beállításokat, akkor az olyan is marad, nem nyúlnak hozzá (csak kifejezett kérésre). Tégy egy próbát (párszáz Ft-ot megér)
Ritkan nyomtatok, de fura lenne, ha 2 ev alatt nem tudtak volna ezt a problemat megoldani, es senki sem szolt volna nekik. Sajnos marha kenyelmes a rendelo szoftveruk, igy masodjara is tettem egy probat, az eredmeny ugyanaz a piros tultenges volt, igaz a mostaninak egesz meggyozo feketei es kontrasztja volt. A DFLt CPDt megnezem, koszonom.
Kizárásos alapon, szar a labor, próbáltad már másik laborban is nagyítatni ugyanazt az állományt? Pl.: DFL, CPD, de próbaképpen a 220foto, digitcam stb...
Eddig azt hittem, hogy ertem a kalibralas elmeletet, de most meginogtam. RAW ba fotozok, onnan nikon sajat szoftverevel legyartom a 100%os jpeget (vagy tiffet), ami megy a digit kepkidolgozoba, elohivasra. (Digilabor). A képek minden esetben enyhen pirosba huznak. A monitoromon (es barhol mashol, ahol kalibralt cuccok vannak) szinhelyesek, no meg kozvetlenul a fenykepezogepbol jonnek es ilyen elszinezodes elegge kizart (vagy hideg vagy meleg, de piros aligha).
Viszont 2 ev eltolodassal nyomtattam naluk es a tunet ugyanez. Hol es mi lehet a hiba.
A szabályzatot átnézve, talán nem minősül reklámtevékenységnek és elfér itt, hogy van egy X-Rite i1Display2 koloriméterem, ami hibátlan állapotban eladó. Akit érdekelhet, az úgyis tudja ez micsoda, úgyhogy paraméterekkel nem bombázom meg a fórumot. Ha valakit érdekel vagy kérdése van, az lehetőleg emailben írjon, azt gyakrabban nézem, de azért ide is be fogok nézni, szóval itt sem fog elveszni semmi. :)