Keresés

Részletes keresés

Lalo Creative Commons License 2012.04.24 0 0 6029

A Vaterán szerepel ez a hirdetés:

 

"SZABADKŐMŰVES Kitüntetés. RAOB- Royal Antediluvian Order of Buffaloes, azaz Özönvíz előtti Bölények rendje.


Ez a nagy páholy a mai napig is működik, Anglia egyik legtekintéjesebb szabadkőműves társasága.


Eltökélt szándékuk az emberi értéket megmutatása, felszínre hozása a mai zavaros időkben.


A jelvény a 9321 számú befolyásos tagé, aki a kitüntetés adásakor is magas tisztséget töltött be, aki segítő, támogató szolgálatban való részvételért kapta.


A kitüntetés szép állapotú, megbecsült példány és egyedi!!!


Az alsó részen felül az angol királyi korona látható, utal a királyi család támogatására, alatta a bölény szar amely a páholy legfontosabb jelképe. Középen segítő kezek kéz fogása,ez a támogatást, segítséget jelképezi. Címer mezőben felírat: Services Rendered -az támogató szolgálat.

Hátul vésett felírat: S.Buckingham, ez a palotára utal, tehát a királyi család az eset kapcsán közvetlenül érintett. "

 

http://gyujtemeny.vatera.hu/jelveny_kituntetes_jelkep/politika/szabadkomuves_jelveny_buckingham_1583076860.html

 

Versenyt hirdetek a szöveg hibáinak megtalálására. Van bőven!

Lalo Creative Commons License 2012.04.21 0 0 6028

Umberto Eco: A prágai temető

 

Európa Könyvkiadó, Budapest, 2012.

 

 

Részlet:

 

"A legrosszabbak persze a jezsuiták. Rémlik, mintha borsot törtem volna az orruk alá itt-ott, de lehet, hogy ők bántottak engem, nem igazán jut még az eszembe. De az is lehet, hogy tejtestvéreikre, a szabadkőművesekre gondolok. Szakasztott, akár a jezsuiták, csak épp egy kissé gőzösebb fejűek. Amazoknak legalább van egy teológiájuk, és tudják, hogyan bánjanak vele, emezeknek viszont túlságosan sok is van, és beléjük zavarodnak. A szabadkőművesekről a nagyapám beszélt. Levágták a zsidókkal a király fejét. És tőlük származnak a karbonárók, akik olyanok, mint ők, csak egy kissé butábbak, mivelhogy hol lelövették, hol pedig lenyakaztatták magukat, mert nem jó bombát fabrikáltak, máskor pedig szocialisták, kommunisták és kommünárok lettek belőlük. Falhoz valamennyit. Bravó, Thiers.


Szabadkőművesek és jezsuiták. A jezsuita olyan szabadkőműves, aki nőnek öltözött. "

 

http://www.ekultura.hu/olvasnivalo/reszlet/cikk/2012-04-17+18%3A00%3A00/beleolvaso-umberto-eco-a-pragai-temeto

 

Népszabadság recenzió:

 

http://nol.hu/lap/konyvszemle/20120421-dumas_es_a_szabadkomuvesek

Lalo Creative Commons License 2012.04.21 0 0 6027

Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon


Tarandus Kiadó, Győr, 2012.5.21., 480 oldal

Lalo Creative Commons License 2012.04.21 0 0 6026

Jeffers, H. Paul: A legősibb titkos társaság, A szabadkőművesek világtörténete

 

Fordító: Jutai Péter
Eredeti cím : Freemasons / Inside the World's Oldest Secret Society

Gabo Könyvkiadó, Budapest, 2012.04.18., 264 oldal

Lalo Creative Commons License 2012.04.21 0 0 6025

Jacq, Christian: Mozart IV. Ízisz kegyeltje

 

Európa Könyvkiadó, Budapest, 2012.03.21., 320 oldal

Lalo Creative Commons License 2012.04.18 0 0 6024

Egész jó kritikát kapott az Időfutár!

 

http://prae.hu/prae/articles.php?aid=4794&cat=4

Előzmény: Lalo (6020)
Lalo Creative Commons License 2012.04.10 0 0 6023

Szabadkőművesek a médiában

 

A Galilei páholy honlapján megjelent két pdf file, amelyekben a 2010-es és 2011-es szabadkőművességgel kapcsolatos, főként online publikációkat gyűjtötte össze és adta közre Settembrini. A két pdf először a honlap kezdő lapján volt - tönkretéve annak szép külalakját -, mostanra kialakítottak egy media.html (Szabadkőművesek a médiában) al-lapot, megadva a lehetőséget, hogy időben előre ill. visszafele is bővíthessék  e cikkgyűjtemények sorát. (Az egyedüli inkonzisztencia az, hogy a lap grafikus menürendszerében ez az új elem önállóan nem jelenik meg, mintegy osztozik a régi és 2007. óta nem bővülő Sajtófigyelő lappal.)

Rendkívül nagy érdeklődéssel kezdtem tanulmányozni a két év cikk-összeállításait, hiszen saját blogjaim is hasonló célkitűzéssel készülnek, a szabadkőművességgel kapcsolatos anyagokat, eseményeket kívánom folyamatosan nyomon követni. Settembrininél én részben tágabban, részben szűkebben értelmeztem ezt munkát. Tágabban annyiból, hogy én külön-külön gyűjtöm a cikkeket, a híreket, eseményeket, a megjelenő könyveket, a programokat és aukciós tárgyakat. Szűkebben pedig azért, mert csak a szabadkőművességgel való eléggé erős kapcsolat esetén veszek fel egy-egy cikket, információt a gyűjteményeimbe.

Settembrini nemigen szelektál, olyan cikkeket is begyűjt, amelyekben csupán a szélsőjobbos média sajátos szóhasználata szerint fordul elő a szabadkőművesség. Ilyen például Martonyi János szabadkőműves bilderbergesként emlegetése, a cionista szabadkőműves tőke kárhoztatása, vagy a Trianont okozó bűnözők megnevezése. Egy másik, általam nem regisztrált típusú cikkekben a szabadkőművességgel kapcsolatos igen csekély mértékű adalékok fedezhetők fel: Madách nagyapja szabadkőműves volt, egy buli a nagypáholyház melletti szórakozóhelyen zajlott, a hajléktalanok menhelye szabadkőműves alapítású volt, stb.

A Settembrini-féle megközelítés gyakorlatilag véghezvihetetlen, túl tág ahhoz, hogy minden ilyen jellegű információt össze lehessen gyűjteni. Megnéztem a Google segítségével 2010-et és 2011-et, s azt találtam, hogy több száz ilyen linket ad, s ha az ismétlődéseket nem szűrjük ki, akkor több ezret. (Ebből az is kiderült, hogy átlagosan 10 weblapon jelenik meg ugyanaz a cikk.) Ráadásul a túl nagy merítés miatt könnyebben kicsúsznak az értékesebb anyagok a hálóból.

Nézzük meg most konkrétan összehasonlítva a két gyűjteményt:

 

...

 

 

voltRoxan Creative Commons License 2012.04.06 0 0 6022

válasz | megnéz | könyvjelző 2010.07.08 05:43:40 © (5226)

Szerintem rosszul látod.

Az ezoteria a szabadkőművesség talán legfontosabb eleme.

Továbbá a szabadkőművesek egyenként, a páholyon kívül, mint önálló, gondolkodó emberek, külön-külön bizonyára szimpatizálnak valamelyik politikai eszmerendszerrel, hiszen miért különböznének ebben másoktól, mindenki többé-kevésbé szimpatizál valamelyik politikai irányzattal. De ezt a szimpátiájukat nem vihetik be a szabadkőművességbe. A szabadkőművesség mint egész nem foglalkozik politikával semmilyen szinten, érintőlegesen sem, eszmerendszerek és poltikai filozófiák szintjén sem, és éppen ezért nem sorolható egyik politikai irányhoz sem.

Előzmény: Casanova márki (5225)

 

Az ezoteriás tudás, bármennyire őrizgetik a szabadkőmüvesek, elvétetik, mert csak az marad meg, ami saját. Egy-két szimbólum meg teremtő és hatalommal bíró ige már nem tartja egyben sem a szövetséget, sem a tudásukat nem konzerválja többé. napjainkban hatástalanok.

Lalo Creative Commons License 2012.03.27 0 0 6021
Lalo Creative Commons License 2012.03.25 0 0 6020

Kedves Wwgeorge!

 

Nekem egyelőre tetszik. Hogy mi lesz később, azt nem tudom.

 

Egyébként is az általad feltett kérdéseket csak te magad  válaszolhatod meg. Hallgassad meg az első néhány részt és alakítsad ki a véleményedet.

Előzmény: Wwgeorge (6019)
Wwgeorge Creative Commons License 2012.03.25 0 0 6019

Érdemes meghallgatni? Úgy értem van mondanivalója (persze mindennek van), igényes, valószerű történetet mesél el? Lehet belőle tanulni?

Előzmény: Lalo (6018)
Lalo Creative Commons License 2012.03.24 0 0 6018

Minden erre utal:

 

A főhős, a 12 éves Hanna talál egy körzőt Annuit Coeptis felirattal. Érdeklődni kezd a szabadkőművesség iránt, elmegy az iskolai törifakt különórára. Kiderül, hogy a történelemtanára, Bujdosóné (aki a fő gonosz a történetben) könyvet írt a következő címmel: "A sátán szolgái, a szabadkőművesek".  Megjelenik egy különös figura, Sanyi bácsi, aki 200 év előtti magyar nyelven ír levelet Hannának és visszakéri a körzőt.

 

A folytatást meg lehet hallgatni a rádióban (MR1 Kossuth rádió 2012. március 12-től hétköznaponként 19:30 - 19:42 Időfutár) vagy az Interneten - ahol az eddigi epizódok is megtalálhatók.

 

A blogomban található címeken (rádió, a sorozat weblapja és Facebook linkek) vannak az eddigi részek hanganyagai:

 

http://szkp1.blogspot.com/2012/03/idofutar.html

 

 

Előzmény: Wwgeorge (6017)
Wwgeorge Creative Commons License 2012.03.24 0 0 6017

Ez műsor valóban a szabadkőművességről szól?

Előzmény: Lalo (6015)
Lalo Creative Commons License 2012.03.22 0 0 6016

Edges of Freemasonry - Western Esotericism and the Enlightenment  

 

Essentials

 

Edges of Freemasonry - Western Esotericism and theEnlightenment

 

University of Tampere 7 - 8 September 2012

 

Conference fee: 60 € (includes welcome/morning coffee or tea, conference material and the evening concert on Friday in Tampere Cathedral)
Conference banquet: Finlayson Palace, Friday 7 September at 8.15 p.m /20.15. The banquet is not included in the conference fee. Registration for the banquet will be announced later.

 

...

 

 

Lalo Creative Commons License 2012.03.22 0 0 6015

Időfutár

 

Szabadkőművesség, körző Annuit Coeptis felirattal, Varázsfuvola diákelőadás, kincskeresés időgéppel ...

MR1 Kossuth rádió 2012. március 12-től hétköznaponként 19:30 - 19:42 Időfutár


Fiataloknak szóló, 21. századi hangzásvilágú hangjátéksorozatot indít március 12-től a Kossuth Rádió. A hétköznaponként este fél nyolckor jelentkező Időfutár Tasnádi István, Jeli Viktória és Gimesi Dóra ötlete és története alapján, Tövisházi Ambrus és Hó Márton zenéjével készül, egy kamaszlány kalandjait követi – térben és időben is.

 

...

 


Wwgeorge Creative Commons License 2012.03.17 0 0 6014

Végülis ez nem meglepő, számomra sem és gondolom sok ember számára sem. Ezek a gyűlölködők és a különböző összeesküvés elmélet szövői nem igazán vannak tisztában az "ember működésével", nem mondom, hogy én vagyok a mindent tudó, de aki megérteni akarja a dolgokat, előbb-utóbb megérti.

Előzmény: Márton László (6013)
Márton László Creative Commons License 2012.03.14 0 0 6013

Már megint hülyeségek. Sajnos nem csak Gorissen felületes, érdektelen könyve, de PappLászló Tamás megalapozott kritikája is hemzseg a pontatlamságoktól.

Gorissen minden forráskritika nélkül átvesz különböző, főleg amerikai eredetű anyagokból valótlanságokat. Robesspierre soha nem volt szabadkőműves, Goethe soha sem volt "páholy nagymester", de még főmester sem, Atatürk ugyan több szimpatikus gesztust tett, de nem volt páholytag.

A recenzes is szaporítja a pontatlanságokat. Rákosi és Szamuely a szabadkőműves alapítású és vezetésű, de a mozgalomhoz nem tartozó Galilei kört látogatták és nem szabakőműves páholyokat!

Az ügyben az egyetlen figyelemreméltó a Szent István Társaság, mint kiadó és a csapnivaló fordítás.

Nem ez az első jel, hogy a katolikus főpapság támadásba lendült Magyarországon. Nyugat Európában, ahol a szabadkőművességnek súlya van, eszükbe sem jutna ilyesmi. Nálunk, ahol a mozgalom súlya csekélyí, társadalmi befolyása - sajnos - szerény valakinek mumusra van szüksége. A katolikus egyház évente milliárdokat kap az államtól. A szabadkőművesség egyetlen épületet sem kapott vissza és egyetlen forint segélyt sem kap, nem is kér. De azért mi vagyunk a mumusok.

kutato191 Creative Commons License 2012.03.12 0 0 6012

Halálugrás a páholyból

 

http://nol.hu/kritika/20120201-halalugras_a_paholybol

 

 

Lalo Creative Commons License 2012.03.05 0 0 6011
Lalo Creative Commons License 2012.03.03 0 0 6010
Lalo Creative Commons License 2012.03.01 0 0 6009

Csongor Győző szegedi szabadkőműves főmester születésnapja  


Szegedi kalendárium: február 27.
1915. február 27-én Czibula Viktor néven Szegeden született Csongor Győző tanár, botanikus, muzeológus, várostörténész, numizmatikus, szabadkőműves főmester.

A ... Tandi-féle (1991) születésnapi beszélgetésben olvashatjuk az alábbiakat:

„A szabadkőműves gondolattal a harmincas évek elején ismerkedtem meg, talán éppen Beretzk Péter révén, aki egy Fehér-tói kirándulás alkalmával beszélt erről így lettem a Szegedi Árpád Páholy tagja, majd mestere. "

 

Lalo Creative Commons License 2012.02.29 0 0 6008

El akarják adni a szegedi Árpád páholy alapította nevelőotthont

 

Elveszik az újszegedi Árpád Otthon

 

A szegedi Délmagyarország írta február 15-én Ingatlanlicit címmel: „A város eladná a frekventált helyen, a 43-as főút mellett található, 2,6 hektáros ingatlanját is a Szőregi úton.”

 

Péter László| Népszabadság| 2012. február 29.


Széll Kálmán miniszterelnöksége idején fogadta el az Országgyűlés az 1901. évi VIII. törvényt az állami gyermekmenhelyekről, amelyekben kezdetben 7, később 15 éves korig kaptak otthont az erre rászoruló gyermekek. 1906. február 25-én alakult meg Andrássy Gyula belügyminiszter, Karsai Sándor belügyi államtitkár és Scossa Dezső szegedi tanfelügyelő kezdeményezésére az Országos Gyermekvédő Liga. Működésének egyik első eredménye volt a szegedi Árpád szabadkőműves páholy közreműködésével (innen a neve) Újszegeden, a Szőregi út 80. sz. telken létesített „nevelőintézet züllött fiúk részére”. A város 20 holdat adományozott, a szegedi Fehér Kereszt Egyesület 40 ezer koronát kitevő egész vagyonát átadta az építkezés céljaira, a Szeged-Csanádi Takarékpénztár pedig 20 ezer koronás alapítvánnyal járult a célhoz.
Az Árpád Otthon 1908 augusztusában nyílt meg. Századik évfordulójáról nem emlékezett meg a város. „A liga”, ahogy a szegediek emlegették, 1945-től állami kezelésbe került, a rendszerváltoztatás után megyei irányítású gyermekvédelmi intézmény lett. Nem tudni, miért, elsorvadt vagy elsorvasztották. Mindössze 16 állami gondozott lakja. Őket át akarták költöztetni Tápéra, egyik régi iskolából e célra felújított azonos rendeltetésű intézetbe (Budai Nagy Antal u. 51.). A tápaiak tiltakoztak. (Lásd: Tanács István: Lélekhalászat és ingatlanpanama, Népszabadság, júl. 4.) Én is, de más okból. Az Árpád Otthont a Rákosi-időkben államosították, azután átadták a városnak. A rendszerváltoztatás után nem volt szervezet, amely nyúlt volna érte, igényét jelentette volna visszaszerzésére. Az egyetlen erkölcsileg elfogadható megoldás, ha eredeti rendeltetésének megfelelően használjuk. A város – tulajdonjogának megtartásával – ingyenbérletként átadhatná az 1945 után betiltott, 1989-ben újjáalakult Magyar Gyermekvédő Ligának, amelynek szintén erkölcsi kötelessége elődei munkájának folytatása.

Megengedem, hogy az eladás – a város költségvetési hiányának könnyű pótlása – törvényes. De van-e erkölcsi alapja erre a városnak? „A telket átminősítik kertvárosivá. Lebontható a nevelőotthon régi épülete, két-három emeletes lakópark épülhet kisebb irodákkal, üzletekkel.”

Elődeink erőfeszítéseit akkor becsülhetjük meg, s akkor adhatunk példát a közélet mai áldozatos szereplőinek, hogy nem hiába tevékenykednek a közért, ha eredményeiket nem kótyavetyéljük el, hanem tevékenységüket érdemeik elismerésével, egyre magasabb színvonalon folytatjuk, továbbfejlesztjük. Milyen példát lát maga előtt, aki ma teremt önzetlen munkával intézményt, szervezetet, alapítványt: néhány évtized múlva az ő kezdeményezése is erre a sorsra jut?
Senki nem mondhatja, hogy nincs elég árva, elhagyott, nevelőotthoni ellátásra szoruló 15 év alatti gyermek hazánkban. Az Árpád Otthon országos intézménnyé bővítve ma is találna rendeltetésének megfelelő tennivalókat.

A szerző professor emeritus

Wwgeorge Creative Commons License 2012.02.22 0 0 6007

Egész jól megcsinálták/megcsinálta. Tetszik a stílusa és a szimbólumok által rejtett menüpontok pont arra ösztönzik a látogatót, hogy mindent elolvasson a honlapon.

Előzmény: Lalo (6006)
Lalo Creative Commons License 2012.02.18 0 0 6006

A "Fény Oszlopai" páholy honlapjával kilépett az internetes nyilvánosság elé:

 

http://www.fenyoszlopai.hu/

 

A weblap alapvetően jó elrendezésű, informatív, de néhány kisebb hibát majd még jvítania kell a webmesternek.

Lalo Creative Commons License 2012.02.11 0 0 6005

Született egy szép elemzés, ami a denveri repülőtérrel kapcsolatos agymenéseket rakja helyre:

 

http://amindenit.blog.hu/2012/02/10/a_denver_airport_koruli_osszeeskuves_elmelet_leleplezese

 

Gratulálok!

Lalo Creative Commons License 2012.01.27 0 0 6004

Újra megfejtett titok

 

200 év után újra megfejtették a szabadkőműves titkosírást.

Pálóczi Horváth Ádám után 200 évvel Vámos Hanna fejtette meg a szabadkőműves nagymestereknek tekintett személyiségekről szóló latin nyelvű titkosírást.

Pálóczi Horváth Ádám születésének 250. évfordulója alkalmából 2010. október 20–21-én tartottak kétnapos tudományos tanácskozást Magyar Arión címmel. Az MTA Irodalomtudományi Intézetének szervezésében az Illyés Gyula Archívum és Műhelyben megrendezett konferencia anyagai mostanában jelentek meg a rec.iti-n, az MTA Irodalomtudományi Intézetének recenziós portálján. A Pálóczi Horváth Ádám műveiről készült kitűnő tanulmányok között több is foglalkozik a Felfedezett titok című regénnyel, Vámos Hanna "Leleplezett titok" című tanulmánya pedig egyenesen szenzációs.

A Szegedi Tudományegyetem fiatal kutatója, miután sikeresen feltört egy XVI. századból származó, eddig megfejtetlen titkosírással írt szöveget, egy újabb kihívással került szembe. Megkapta vizsgálatra Sárközy István (1759–1845) titkos naplójaként számon tartott rejtjelezett dokumentum néhány lapját. A megfejtés érdekében kollégája és mentora, Vadai István segítsége és biztatása mellett kezdte el tanulmányozni a korabeli, titkosításra használt módszereket.

Az emberiség történetében a kommunikációra szolgáló számos módszer mellett legalább ugyanennyi eljárás szolgált e kommunikáció illetéktelenektől való elzárására, titkosítására. A diplomácia, a hírszerzés, az állami szervezetek, vagy üzleti vállalkozások mellett különféle magán társaságok, például a szabadkőműves szervezetek is használtak rejtjeleket titkaik megőrzésére. A kora újkori Magyarországon elterjedt titkosítások rendszerei hasonlóak voltak a korabeli Európában használtakhoz, leggyakrabban a monoalfabetikus eljárást - amikor egy-egy karaktert mindig ugyanaz a jel helyettesíti, illetve a homofonikus behelyettesítést - amikor több jel is megfelel ugyanannak a karakternek - alkalmaztak.

A Sárközy-hagyaték dokumentumának statisztikai elemzéséből kiderült, hogy a természetes nyelvekre jellemző betűgyakoriságokat nem lehet a szövegben fellelni, azaz azt sem lehetett eldönteni, hogy magyar, német vagy latin nyelvű írásról van-e szó. Ráadásul furcsa jelkettőződések, sőt jelháromszorozódások is előfordultak, amelyek egy monoalfabetikus rejtjelezésnél elképzelhetetlenek.

Vámos Hanna végül hosszas kisérletezés után rájött, hogy egy speciális polialfabetikus eljárásról van szó, amikor nem egy kulcs alapján változik karakterről-karakterre a használt ábécé, hanem a szavakon belüli pozíció alapján. Az első betű nem változik, a második eggyel, a harmadik kettővel van eltolva, és így tovább. Például a cxo így visszafejtve a cum prepoziciót adja.

A dokumentumot desiffrírozva kiderült, hogy hipotetikus szabadkőműves nagymesterek (Ádám, Noé, Prometheus, stb. egészen Aquinoi Tamásig) életrajzait tartalmazza, köztük Hiram Abifét is, aki a szabadkőművesség emblematikus alakja. Erre rímel Pálóczi Horváth Ádám magyar nyelvű kéziratos munkája: A’ Böltsesség nagy Mestereinek A’ Szent Rend kezdetétül fogva a’ XIIdik Századig Biographiája úgy a’ mint azokat Rendel elő számlálja Hirám a’ maga idejeig; és Hiramon túl folytatja Aquinoi Tamás a’ maga életéig. Az 1812-re datált kézirat ma az OSZK kézirattárában található meg, s a megfejtett dokumentumhoz hasonló struktúrában tárgyalja a szabadkőművesség nevezetes személyiségeit, csak éppen a terjedelme mintegy 20-szorosa annak. A két szöveg összevetése alapján nyilvánvaló, hogy a titkosírásos szöveget illetve annak még elő nem került további köteteit használta Horváth Ádám forrásként saját Biográfiájához.

Egyik Kazinczy Ferenchez írt levelében Horváth Ádám arról is beszámol, hogyan került hozzá ez a 12 kötetből álló titkosírással készült anyag, s hogy sikerült nagy sokára (2 kötet híján) megfejtenie és lefordítva beillesztenie saját munkájába. Ez a történet szerepel az 1792-ben megjelent Felfedezett titok című regényében, pontosabban ott még megfejtetlennek írja le, viszont az 1812-es datálású Biográfiában már felhasználja, tehát a két évszám közötti időben törhette fel a rejtjelezést.

Vámos Hannának a Copiale Cipher megfejtéséhez mérhető szenzációs eredménye felvet néhány további kérdést. Vajon hol lappanghatnak a sorozat további kötetei, amelyek Pálóczi Horváth Ádám tulajdonában voltak? Mit tartalmazhat az általa meg nem fejtett két kötet? A feltehetőleg nyugat-európai eredetű anyagokhoz hasonló, azaz a fenti rejtjelezéssel titkosított latin nyelvű szabadkőműves szövegek találhatók-e még valahol?

Lalo Creative Commons License 2012.01.27 0 0 6003

TV - Duna: Porrá leszünk (16/10. rész)

 

2012. február 6. hétfő 00:05 - 00:55

Porrá leszünk 2. sorozat

Angol tévéfilmsorozat (2008) (16/10. rész) (50') 

 

Gene Hunt épp egy hírhedt autótolvajt üldöz, mikor az halálos balesetet szenved. Huntot gondatlan veszélyeztetéssel vádolják, ám Alex meggyőződése, hogy a tolvaj, Jed Wicklow rosszulléte okozta a balesetet. Jed egy városszéli cigánytábor lakója volt, ahol Dr. Battleford végez önkéntes orvosi munkát. A doktor ugyanannak a szabadkőműves páholynak a tagja, amelynek Mackintosh főkapitány is, aki bizalmasan meghívja Gene Huntot is a kiválasztottak körébe.

Lalo Creative Commons License 2012.01.26 0 0 6002

Cremaster 3  
színes, amerikai filmdráma, 182 perc, 2002
Dolby Digital

rendező: Matthew Barney
forgatókönyvíró: Matthew Barney
operatőr: Peter Strietmann
jelmeztervező: Linda LaBelle
zene: Jonathan Bepler
vágó: Matthew Barney, Christopher Seguine, Peter Strietmann

szereplő(k): 
Richard Serra (Hiram Abiff)
Aimee Mullins (Oonagh MacCumhail)
Matthew Barney
Paul Brady
Terry Gillespie
Mike Bocchetti

 

 

A Cremaster 3 egy hétórás, öt filmből álló (nem időrendi sorrendben forgatott) ciklus zárása, amelyet Matthew Barney 1994-ben kezdett el. Ebben az újító szellemű film-folyamban Barney-t az emberi test foglalkoztatja, különösen az a periódus, amikor a fogantatás után hat hétig az embrió még nem tartozik egyik nemhez sem. A többi darabhoz hasonlóan a Cremaster 3 is mellőzi a hagyományos narratívát. Miközben gyakran parodizál közismert filmműfajokat, Barney allegorikus jelentéssel ruházza fel képeit, egybefon mitológiát (a gigászok harca), építészetet (Guggenheim Múzeum, Chrysler Building), szabadkőműves rítusokat (Barney a beavatásra váró jelölt szerepében), kifinomult filmnyelvi eszközökkel tárva mindezt a néző elé. A Cremaster a mozi és az installáció határvonalán táncol, biológia, mozi, építészet és amerikai történelem egyaránt megidéződik a modern multimédia művészetek eme megkerülhetetlen darabjában. 

 






CREMASTER 3 (2002) is set in New York City and narrates the construction of the Chrysler Building. A character itself, the building is host to inner, antagonistic forces at play for access to the process of (spiritual) transcendence. These factions find form in the struggle between Hiram Abiff or the Architect (played by Richard Serra), and the Entered Apprentice (played by Barney), who are both working on the building. They are reenacting the Masonic myth of Hiram Abiff, purported architect of Solomon's Temple, who possessed knowledge of the mysteries of the universe. The murder and resurrection of Abiff are reenacted during Masonic initiation rites.

After a prologue steeped in Celtic mythology, the narrative begins under the foundation of the partially constructed Chrysler Building. A female corpse digging her way out of a grave is the undead Gary Gilmore, protagonist of Cremaster 2. Carried out of her tomb by five boys, she is transported to the Chrysler Building's lobby and deposited in the back seat of a Chrysler Imperial New Yorker. During this scene, the camera cross-cuts to the Apprentice troweling cement over carved fuel-tank caps of five 1967 Chrysler Crown Imperials, each bearing the insignia of a different Cremaster episode. Packed with cement, these caps will serve as battering rams in a demolition derby about to begin. The Apprentice then scales one of the building's elevator shafts until reaching a car. Using this cabin as a mold, he pours cement to cast the perfect ashlar, a symmetrically hewn stone that symbolizes moral rectitude in Masonic ritual. By circumventing the carving process to create the perfect ashlar, the Apprentice has cheated in his rites of passage and has sabotaged the construction of the building.

The ensuing scene in the Chrysler Building's Cloud Club bar is a slapstick routine between bartender and Apprentice. Almost everything goes wrong, and these humorous mishaps result in the bartender playing his environment like a bagpipe. The accidents are caused by a woman (played by Aimee Mullins) in an adjoining room stuffing potatoes under the foundation of the bar until it is no longer level—a condition that echoes the corrupted state of the tower. The action is interrupted by a scene shift to a racetrack, where the Apprentice is accosted by hit men who break all his teeth in retribution for his deception. Back in the Cloud Club, he is escorted to a dental office and stripped of his clothes. An apron of flesh obtrudes from his navel, referencing the lambskin aprons worn by Masonic candidates as a symbol for the state of innocence before the Fall. In the dental suite the Apprentice is simultaneously punished and redeemed for his hubris by the Architect—whose own hubris also knows no bounds. Returning to his office, and anxious about the tower's slow progress, the Architect constructs two pillars that allude to the columns, Jachin and Boaz, designed by Abiff for Solomon's Temple. Meanwhile, the Apprentice escapes from the dental lab and climbs to the top of the tower. The Architect uses his columns as a ladder and climbs through an oculus in the ceiling. The next scene describes an apotheosis, the Architect becoming one with his design, as the tower itself is transformed into a maypole. At this point in the narrative the film pauses for a choric interlude. The rites of the Masonic fraternity, through allegorical representations of the five-part Cremaster cycle, are staged in the guise of a game in the Guggenheim Museum. Called "The Order," this competition features a fantastical incarnation of the Apprentice as its sole contestant, who must overcome obstacles on each level of the museum's spiraling rotunda. In one of the final scenes, which returns to the top of the Chrysler Building, the Architect is murdered by the Apprentice, who is then killed by the tower. Both men have been punished for their hubris and the building will remain unfinished. The film ends with a coda that links it to Cremaster 4. This is the legend of Fionn MacCumhail, which describes the formation of the Isle of Man, where the next installment of the Cremaster cycle takes place.
—Nancy Spector

CREMASTER 3: Entered Novitiate, 2002
C-print in acrylic frame (shown unframed)
54 x 44 x 1 1/2 inches
Edition of 6, 2 A.P.
Photo by Chris Winget
© Matthew Barney, courtesy Barbara Gladstone Gallery

CREMASTER 3, 2002
Production photograph
Photo by Chris Winget
© Matthew Barney, courtesy Barbara Gladstone Gallery

Cremaster Suite, 1994–2002
1 of 5 C-prints in self-lubricating plastic frames (shown unframed)
45 1/4 x 35 1/4 x 1 1/4 inches each
Edition of 10, 2 A.P.
Photo by Chris Winget
© Matthew Barney, courtesy Barbara Gladstone Gallery

Partition, 2002
Petroleum jelly, internally lubricated plastic, refrigeration system, cast thermoplastic, stainless steel, and Astroturf
76 x 312 x 211 inches overall
Courtesy of Barbara Gladstone
Photo by Marc Domage, courtesy Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris

The Cloud Club, 2002
Mason & Hamlin Symetrigrand piano with stainless steel, silver, white mother-of-pearl, gold lip mother-of-pearl, black lip mother-of-pearl, green abalone, quarterbred Honduras mahogany, lacewood, walnut, ash burl, redwood burl, madrone burl, and Chilean laurel marquetry; internally lubricated plastic; potatoes; concrete; and sterling silver
57 x 108 x 84 inches
Photo by Ellen Labenski, © Matthew Barney, courtesy Barbara Gladstone Gallery

 

Lalo Creative Commons License 2012.01.02 0 0 6001

Kérdések és (hamis) válaszok

 

Számos kérdéseket és feleleteket gyűjtő és közreadó oldal van, pl. a Gyakori kérdések hu, a Helps hu, a Megkérdezem hu, a Kérdések válaszok hu, stb. Ezek egy részében egyáltalán nem foglalkoznak a szabadkőművességgel, másutt (mint a Gyakori kérdések hu-n) az egymással szöges ellentétben levő válaszokat is közreadják.

Egy új - meglehetősen csúnya - színt jelent ezen a palettán a Kérdések org weblap, amelyen a kérdésekre egyetlen válasz jelenik meg, s az objektivitás álcája alatt meglehetősen szubjektív.

A "Mi az a szabadkőművesség?" kérdésre adott válaszban például a többé-kevésbé helytálló információk mellett célzatosan terjeszt hamis nézeteket:

"Titkos szövetség, amely az emberszeretet hangoztatása mellett főleg a közvélemény liberális szellemű irányítására törekszik."

"Mint részint az állam, részint az egyházak tevékenységének bírálója és ellenőrizhetetlen versenytársa, rendszerint szembekerül e két intézménnyel."

"A Szabadkőművesség veszedelmesé válik ott, ahol faji különállás v. társadalom osztályszellem miatt a közérdektől idegen szellemű vezetők klikkszerűen leplezett faji vagy osztályérdekek melegágyává teszik. Ilyen volt a helyzet az 1900 évek elejétől a közepéig Magyarországon is, ez volt az egyik oka annak, hogy a magyar Szabadkőművesség a világháború és a nyomában következett mozgalmak idején a destruktív törekvések egyik mozgatójává vált."

Ez a módszer azért különösen veszélyes, mert amíg a nyíltan rasszista, fasiszta oldalak (pl. a Metapédia) információnak álcázott uszításait mindenki a helyi értékén (értéktelenségén) tudja kezelni, addig itt ez az álcázott szellemiség egyeseket megtéveszthet.

Lalo Creative Commons License 2011.12.25 0 0 6000

A Jászi Oszkár páholy megint egy új honlappal jelenrkezik:

 

http://jophe.org/index.php/using-joomla/68-uj-honlap

 

Szorgalmasak...

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!