A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Megkezdték, de már pár hete. A lakásoknál. Tegnap a forgalmi iroda fölött már tető sem volt, noha a forgalmat még onnét irányították.
Igen, az az új épület. Őszintén szólva, a régi sem volt jelen formájában felemelő látvány. Az igénytelen felújítás nyomán egyócska, értéktelen épületként hatott. A sok graffitis miatt meg hetente lehetett volna újra festeni a várótermet. Kívül is látszanak még a nyomok. Persze, ha megnézi az ember azt a pusztítást, amit Érd felsőn az elmúlt években véghez vitt a sok állat, sok jóra itt sem számítok.
Az új vágányhálózatnak útban van a régi épület, ezért le kell bontani. Gyakorlatilag egybe esik az épület és az új 1. vágány tengelye.
Csak sejtésem van ezügyben.Valószínüleg ez az épület akkoriban nem tiszta III.osztályúként épült,hanem ún.módosított III.osztályú terv alapján!Épültek ilyen módosított típusépületek is a DV-nél.Ilyen volt többek között a régi siófoki épület,(módosított II.osztályú terv),és ilyen a még álló dinnyési épület is,(módosított III.osztályú terv).Azt,hogy ezeknél a módosított épületeknél mi alapján döntötték el,hogy melyik épületszárny hány osztású legyen azt sajnos nem tudom,minden esetre ezen épületek változatosságát növelte.
Sajnos látom megkezdték a tárnoki épület bontását,ez szomorú dolog!A mögötte álló rémség netán az új felvételi épület?
Valamit nem értek. Az Álztalad betett rajz szerint a szolgálati lakásoknál 3 ablak van. Ha megnézed ezt a képet, akkor láthatod, hogy az eredeti oromfal 2 ablak után van, és belül is látszott, hogy ez alatt van az eredeti végfal is. Ugyanakkor a pincelejárat már a toldalékrészből indult.
Vagyis a rajz, meg az épület valahogy nem vág össze. Tudod ennek az okát?
A II.típusterv sorozatból való csak átépítették!Pld.Egervár-Vasboldogasszony,Pácsony,Felsőrajk,Búcsúszentlászló,Sávoly.Ezek sokkal inkább megőrízték eredeti stílusukat.
Azt kétlem,hogy ne volna eredeti az épület!Bizonyára ott is,mint az összes többi épületnél történtek az évek során kisebb-nagyobb átépítések,de a falak biztos,hogy eredetiek.Magyarországon nem jellemző,hogy egy régi épület helyett egy ugyanolyat építsenek,sokkal inkább az esetek döntő részében valami torzszülött épület kerül a régi helyébe.
Az általad említett ún.körablak valaha szinte az összes földszintes DV típusépület oromzatán létezett,A mai Magyarország területén már csak Mór:http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=mor_
állomásokon található ilyen.Azonban ezek befalazott helye az összes még álló épület padlástér felőli oldalán még jól látható.Többek között ez is utal az épületek eredeti mivoltára!
Tegnap hallottam valakitől, hogy neki valami régi tárnoki ember mesélte, hogy állítólag ez az épület már nem az eredeti, csak hasonló. (Saját vélemény: mitől lenne "csak" annyira hasonló? A padlástérben például látható a pálya felőli kerek lyuk - befalazva. Nem látom a másság megtestesülését.)
Egyébként van még egy felvételi épület amit hasonló módon bővítettek ki,mint a tárnoki épületet.Bük állomáson,annyi különbséggel,hogy ott az épület kezdőponti szárnyát toldották meg!
Tegnap, meg ma körbefényképeztem az épületet belülről, és megpróbáltam rekonstruálni a mostani alaprajzát, beosztását. Egyelőre nagyon kezdetleges formában, de sikerült összerakni. Majd megpróbálom digitális formában is megszerkeszteni, és felrakni ide.
Az mindenesetre megállapítható, hogy két ablakosztásnyi egységgel bővítették, de az valahogy nem vág össze a pince lejárattal.