Monitor, szkenner, nyomtatas, levilagitas a szinek oldalarol. Mivel, hogyan, hol, miert (,mennyiert) es mit kalibraljunk. Elmélet, gyakorlat, szoftverek, hardverek, kelvinek, gammak, gorbek... Ez egy eleg nagy es fontos tema a képfeldolgozásban, egy haladobb szint felett mar nem lehet megkerulni.
Egy feldolgozás technikai jellegű kérdésem lenne, talán itt tudtok segíteni. Vettem egy ND szűrőt, ami mint utóbb kiderült nem ND hanem inkább B(rown)D. Így jár aki nem teszteli le nyugodt körülmények között a terméket, de utazás előtt utolsó pillanatban jött meg, így ez elmaradt. Szóval a lényeg, hogy az ezzel készült képek szép barnás/bordó árnyalatot kaptak lehetetlen színekkel. Mivel a színeltolás az egész képre jellemző, RAW-ból tudom korrigálni a képet, és erre szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen kb. tudományos módszert ajánlatok ennek kiszűrésére. Szemre nagyjából állítgattam, de jó lenne egy pontosabb, de házilag megoldható megoldás. Gretagmacbeth kártyám nincsen sajnos.
Pont fordítva van, mint ahogyan gondolod. Kezdjük ott, hogy a Faststone programnak valóban nincs színkezelése (azaz hibás, nem működik), ezért csak a monitorhoz rendelt színprofil alapján tudja megjeleníteni a képeket. Tehát, amit általa látsz, az egy olyan kép, amit a monitorod képes megjeleníteni, semmi köze az előre definiált színterekhez (Apropó: milyen monitorod van? Hardveresen kalibrált? Ha nem, akkor még messzebb vagy a színhelyes megjelenítéstől.) Tehát első lépésben kalibrálj és használj színhelyes megjelenítő programot, ami emulálja legalább az sRGB-t, hamár webre dolgozol a legtöbbet. Ilyen program például a Fast Picture Viewer, vagy a többet tudó Photo Mechanic. Mindkettő kezeli a raw fájlokat is. Ha túl vagy ezen az alapvető lépésen és a kalibráláson, akkor jöhet a többi: nem tudom, konkrétan milyen munkafolyamatban dolgozol, de az Adobe termékek színmenedzselését a Bridge-ben állítsd "Europe 2 / Internet"-re, így sRGB-ben fognak dolgozni. Photoshopnál a "view/proof setup"-ban "internet standard RGB"-t állíts be, utána CTRL+Y-nal tudsz váltani a monitor színtere és a softproof-olt sRGB közt. És a legnagyobb kitolás az Adobe részéről, hogy a Lightroomban nincsen meg ez a soft proof-olási lehetőség!!! Tehát LR-ben csak monitor RGB-ben tudunk dolgozni a képeken, utána ki kell exportálni mindet psd-be vagy tif-be és Photoshoban lehet csak ellenőrizni az sRGB kinézetet az előbb leírt módon. Állítólag a Lightroom-ot fotósok igényei szerint írták, hát ez elég nagy blama az Adobe részéről, hogy egy ilyen alap, ámde létfontosságú funkciót kihagytak belőle...
A kalibrálásról: a szemre beállítás kicsivel jobb a "Deákné vásznánál", de messze van a hardveres + szoftveres valódi kalibrálástól. Utóbbinál először a hardvert beállítjuk a fehérpontja közelébe, majd szoftveresen korrigáljuk a kolorimetriája eltéréseit a referenciától. Ezután sem a monitor beállításaihoz nem nyúlhatsz értelemszerűen (ragaszd is le a gombokat a be/ki kapcsolót kivéve :DDD), de ha bármilyen hardveres vagy szoftveres változás (vga csere, vga driver frissítés, monitor csere) történik a rendszerben, akkor is újra kell kalibrálni.
Böngészők: a Firefox képes a képekbe ágyazott színprofilok szerint megjeleníteni azokat, csak be kell kapcsolni benne az opciót. Bár igaz, hogy hibásan konvertál, még ez áll a legközelebb a valóságoshoz. ;) Az Internet Explorer a 8-as verzióig mindent csak és kizárólag sRGB-ben volt képes megjeleníteni, a 9-es verziótól már van színkezelése, de csak monitor RGB-ben köpi ki, nem színhelyes...
Jelenleg az a helyzet, hogy hiába színhelyes a fotós kezéből webre kiadott anyag, nincs egy olyan megjelenítő folyamat, ami ugyanazt adná vissza a kimeneti oldalon, mint a bemenetin (és akkor még nem számoltam bele a képet néző személy monitorának kalibrálatlanságát sem). Vicces egy helyzet, ugye...? Egyébként mindenképpen érdemes kalibrálni (márcsak a nyomda miatt is), de sajnos netes platformon nincs egységesítetten egyforma képi világ.
Ja, a honlapomon (www.simonzoltan.hu) minden kép sRGB-ben van föltéve. Firefoxot használok, abban rossz a megjelenítés, most néztem meg internet expolrerben, abban pedig jó a képek megjelenítése. Ezt nem hiszem el! Amit még csináltam mikor az XP helyett föltettem a win7-et: a "C:Documents and settingsuserApplication Data..." innen a megfelelő programokhoz tartozó beállításokat kimásoltam és a win7-ben felülírtam a régivel, hogy ne kelljen mindent újra beállítani.
Viszont most azt is megpróbáltam, hogy kitöröltem a Lightroom és Photoshop itteni mappáit elindítottam a programot, ami újragenerálja ezeket a fájlokat, de ezutáni is ugyanolyan rossz a nyers RAW fájlok megjelenítése is. Végképp nem értem, hogy egy nyers raw filet hogy lehet rosszul megjeleníteni.
A régi XP-mben minden rendesen jelent meg, adobeRGB, sRGB, mindenhol.
Most pedig sem az sRGB, sem az adobeRGB színtérben elmentett képek nem jelennek meg helyesen a Photoshopban és a Lightroomban, de a FastStone Image-ben igen.
Ami szintén érdekes, hogy Photoshopban sRGB és adobeRGB JPEG képet is megnyitottam, majd a színterüket átállítottam a másikra. Az történt, hogy a képek színe változott (teltebb vagy fakóbb lett), de a keményen bebukott gradiens átmenetek megmaradtak (ahol finom átmenetnek kellene lenni ott kemény lépcsős gradiens átmenet van).
Tanácstalan vagyok nem tudom mi lehet rosszul beállítva.
Én a helyedben hanyagolnám az AdobeRGB szinteret, lehet hogy a teltebb szinek jobban néznek ki és vonzobbak, de az interneten megjelenő összes kép sRGB szinteret használ (a böngészőbeállitástól függően). És a különböző képszerkesztő programok is állandóan problémáznak majd a konverziók miatt.
Inkabb a fgépedben is állitsd a szinteret sRGB-re, és ha kell úgy húzd a szineket teltebbre.
Sziasztok! Egy kérdés, de lehet, hogy más is tanul a válaszból. Összeállítottam egy új PC-t magamnak főleg fotófeldolgozáshoz (intel core i5). Minden új benne, csak a videókártyát hagytam meg a régiből (ATI Radeon EAH 3650 Silent Magic 512MB DDR2, kb. 2 éves), mert azt javasolták, hogy PS és Lightroom alkalmazásokhoz bőven megfelel. Gondoltam itt az ideje, hogy 32bites XP-ről áttérjek 64bites win7-re. Fel is telepítettem az oprendszert és minden mást: 64 bites PS, 64 bites Lightroom, stb. Azonban van egy érdekes jelenség amire eddig nem tudtam rájönni, mi okozza, mégpedig az, hogy a képek bizonyos alkalmazásokban másképp jelennek meg (az XP-ben mindenhol azonosan jelentek meg): Képnézegetésre FastStone Image Viewer-t használok - ebben rendesen jelennek meg (finom színátmenetekkel, ahogyan az XP-ben is). Azonban PS CS5-ben és Lightroomban (mindkettő 64 bites verzió) megnyitva ugyanezek a képek úgy jelennek meg, mintha nagyon vacak tömörítésen estek volna át, a finom átmenetek helyén bebukott szín és fényerő ugrások vannak, mintha nem az összes színt használná megjelenítésre, csak töredékét. Firefoxban nézegetve az internetre feltöltött képeim is hibásan jelennek meg most. A Lighroomba korábban beimportált, utómunkázott és ott nézett CR2-k is ilyen bebukott színátmeneteket produkálnak, pedig a lightroom a fotóba beépített színteret használja (jelen esetben abobeRGB, mindig erre állítom a fényképezőgépet). Ha pedig ugyanazt a nyers CR2-t megnyitom PS-el, már a PS RAW konverterében is botrányos megjelenítésű a CR2 is. Egyébként a monitorom ugyanaz, mint korábban, semmit nem állítottam rajta és mindenhez föltettem a legfrissebb driver-t. Nem tudom, mi lehet az oka ennek. Tud valaki segíteni? Előre is köszi! Zoli
Pár napja vettem egy Spyder 3 Pro-t. Nem tudom, az Express mennyivel tud kevesebbet, nekem azért kellett a Pro, mert az tud két monitort is kezelni (lehet, hogy csak ennyi a különbség). Egyébként nagyon egyszerű a használata, én elégedett vagyok vele.
Sajnos nem vagyok otthon kalibráló eszközök terén, talán itt tudtok seígteni. Érdemes beruházni egy Spyder3 Express-be? Vagy esetleg tudtok ajlani mást ebben a ketgóriában? Otthoni használatra kellene.
Valószínűleg valami banális probléma, de nem tudom a megoldást egy csomó gúglizás után sem:
Adott win7 (ráadásul 2 gépen is, egyik 32, másik 64 bit, talán ami a közös az intel vezérlő) ahol a kijelző színkalibrálása nevezetű varázslót elvégeztem: (gamma+alap színbeállítás) a végeredmény sokkal jobb, mint a kiindulási helyzet, örül. A következő bootoláskor már nem töltődik be az új színprofil, noha azt mondja, hogy használja. (ahogy nézem a folyamatot, egy pillanatra betölti, aztán gyorsan ki is kapcsolja)
Ja, és a RAW-nak nincs színtere (pontosabban van, nevezhetjük úgy, hogy CameraRGB). A színteret csak a RAW jpg-be vagy egyéb formátumba történő mentésekor kapja meg.
Sajnos tökéletesen azonos eredményt nem fogsz kapni azzal, amit a monitoron látsz. Közelíteni úgy lehetne hozzá, ha a laborgép profilját használnád proofra, igaz mindenhol máshol rossz lesz a kép, ahol megnézed, de legalább kb. az lesz a papíron, amit a monitoron látsz...
Fotólaborba adtam be 20x30-as nagyításra jópár képemet, de ahol a sárga szín szerepelt, azokat a képeket teljesen színhibásan, részlettelenül hívták elő. Reklamáltam, amit vizsgáltak, próbálgattak újabbat előhívni. Később a laborgép szoftvere valami színtartományi beállításra hivatkozott, vagy valami ilyesmit mondtak telefonba. Van ötletetek, hogy mi lehet a gond? 2006-os képem és 2010-es is van közte, a közös a sárga szín. A gépem sRGB-re van állítva, alapvetően ebből bontok rawot. Tippeket segítséget megköszönök.