Nem egészen, a tisztázandó fogalom először is a barát meg az ellenség... persze ideális esetben az első mindenki a második meg senki, dehát az ideális eset ritkán van... pontosabban nem is, hanem az, hogy ki döntsön arról, hogy adott esetben ki a barát és ki az ellenség...
A NATO-val közösködéssel ennek az eldöntési jogáról mondasz le.
De ugye ezt már végigragoztuk a Zengőnél is, meg a Tubesnél is...:)
Mi is a célja? A légtérellenõrzés. Vagyis hogy ne csak a kooperáló és meghatározott repülési paraméterekkel (sebesség, magasság) rendelkezõ objektumokról legyen információ, hanem a többirõl is, és a kooperáló objektumok követésénél ne kizárólag azoknak a fedélzeti mûszerei által adott - akár pontatlan vagy hibás - információra legyen utalva se a személyzet, se a légiirányítás.
A pápalátogatás alkalmával a légiirányítás elvesztette a pápát Budapestre szállító helikoptert, az meg eltévedt a szakadó esõben. Nem a légiirányítás találta meg és hozta be Ferihegyre biztonsággal...
Ha nem finanszírozná (részben) a NATO, akkor is meg kellene csinálni.
Egy lófület, kérlek.... itt mellettünk a szűkebb pátriámban most csinyálódott egy időjárási radar ( http://www.idokep.hu/?oldal=hirek&id=794 ), sokan tudtak róla, hónapok óta hirdetik, mégse zavart senkit...
Az ontopic radarral nem a radar volta a baj, hanem a célja... csak hát arra ma és itt nem sikk hivatkozni, ergo marad a sötétzöldre lakkozás, a környezetvédelembe csomagolás ... amúgy dunakörösen...
A légtérellenõrzés nem azonos a légtér védelmével. Az a következõ lépcsõ lehet, ha az ellenõrzés erre okot talál. A légtérellenõrzés feladta a légtérben található objektumok regisztrálása, követése és szükség esetén a beavatkozás kezdeményezése. A beavatkozás lehet egy rádiófelszólítás ("Rossz helyen vagy, menj onnan"), segítségnyújtás ("Túl alacsonyan vagy, a transzpondered által adott érték nem egyezik az általunk mért ténylegessel, hibásan mérhetnek a fedélzeti mûszereid", stb.) és szélsõséges esetben a légtérvédelmi eljárás alkalmazása:
"A kulcsszó a légtérellenőrzés. Nem Szerbiáé, nem Szlovéniáé, nem Horvátországé, hanem Magyarországé. Ez senki másnak nem érdeke, mint Magyarországnak. Ha nem megfelelõen mûködik, senki más nem szívja meg, csak Magyarország."
Nos, ez egyáltalán nem így van! A légtér védelme egységes rendszert kell, hogy képezzen a szövetségi rendszeren belül. Így volt ez a Varsói Szerződés esetében is és még inkább így kellene lennie a NATO esetében is! (Nem tudom, hogy valóban így van-e?) :-)
A Hármashatárhegyen így is van elég "sugárzó" objektum, viszont a sötétzõdek már harcba indulhatnának a Széchenyi-hegyi ismétlõradar lebontásáért (de ehhez elõször rá kellene jönni, hogy hol van, pedig nagyon jól látszik)...
Felejtsd el azt, hogy NATO, mert õk csak kifizetik a berendezés árának nagy részét. Olyan ez, mint ha karácsonyra kapsz apukádtól egy biciklit, akkor azt Õ fizeti, de attól még Te fogod használni, a tiéd. A kulcsszó a légtérellenõrzés. Nem Szerbiáé, nam Szlovéniáé, nem Horvátországé, hanem Magyarországé. Ez senki másnak nem érdeke, mint Magyarországnak. Ha nem megfelelõen mûködik, senki más nem szívja meg, csak Magyarország. Meg egy esetleges légibaleset külföldi áldozatai.
ugye ott nem él semmiféle repcebecő ormányos, susogó rettenetes nevű őshonos állatfaj, sem kihalóban lévő sóska ugye? ugye nem fogják megint a barom greenpeace-esek, meg a többi sötétzöld ott baxni a rezet?
Franc..... én is Hármashatárhegynek olvastam elsőre és már épp kezdtem büszke lenni, hogy szépséges székesfővárosunk egy újabb látványosságra tehet szert! :-))
A vidék lakatlan? Nem lesz sugárzás? Nem lesz célpont? Jó ez nekümk? Mit szólnak a szomszédok? Mit mond a magyarok Világszövetsége? Nem lesz népszavazás?
A Népszava Online információi szerint a Mecsek dél részén fekvő Hármashegyen épülhet meg a sok vitát kiváltó NATO-lokátor. Ezt támogatná a Fidesz vezetése. Itt jelenleg is működik egy meteorológiai radar, valamint több elektrotechnikai eszköz is, ráadásul a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosának korábbi jelentése is ezt találta a leginkább kompromisszumos verziónak.
A lap szerint a Hármashegy előnye az lenne, hogy aszfaltút vezet a csúcsra, így a radarállomás meglévő infrastruktúrára való rátelepítése vélhetően nem jelentene többletterhelést a védett természeti területekre. A lehetséges építési terület egy része egyébként jelenleg is a Honvédelmi Minisztérium kezelésében van.
A korábbi helyszín, a Tubes előnye egyébként az lett volna, hogy magasabb, mint a többi hegy, ezért ott nem kellene hadrendben tartani még két hagyományos gerincradar-századot, illetve réskitöltő radarokat. A Hármashegyen szükség lenne ezekre.
A lap úgy tudja, hogy a tárgyalásokon az is felmerült, hogy a radart nem Magyarországra, hanem Szlovéniába telepítik. Ezt a magyar honvédség úgy „hálálta” volna meg, hogy cserébe magyar vadászgépek járőröztek volna a szomszédos ország felett is. Ezt a javaslatot azonban elvetették.