Ez nagyon naiv reménykedés, hogy majd lenyomozzák a hívást pár perc alatt. Mire odaérsz egy hozzáértőhöz, már sehol sincsenek.
Olvastam egy esetről, ahol valakinek lenyúlták a pénzét, konkrétan 700.000 Ft-ot, és ezt észlelte is már beszélgetés közben. Azonnal hívta a bankját, ahol 7 azaz hét percig tartott, mire a bankban felfogták, mi történt, és letiltották a számláját. Ezalatt még pár millát elvittek a számláról. Békéltető testület elé került, ha igaz, és ott az a döntés született, hogy a 700.000 Ft az ügyfél sara, de a többit a banknak kell állnia, mert nem voltak a helyzet magaslatán.
Sajnos május elején ellopták a telefonomat. Én is hívtam a bankomat, mert voltak rajta bankos szoftverek (bankkártyát pont ezért soha nem rögzítek rajta). A letiltásokra kitalált telefonszámon is azzal kezdik, hogy "tájékoztatjuk, hogy..." Eltelt legalább 2 perc, mire eljutottam egy ügyintézőhöz. Egy ügyes hekker ezalatt mindent elvihet a számládról vagy a kártyádról.
Szerencsére itt mindenki hamar átlátott a szitán. Nekem sem volt nehéz dolgom, mert olyan bank nevében kerestek, ahol nem volt számlám.
De mondjuk el azoknak, akik még nem találkoztak ezzel a csalással, hogy nagyon profin hozzák egy banki ügyfélszolgálat kommunikációját és képesek nagy nyomást helyezni az emberre. Ha betalál véletlenül a bank neve és kevésbé járatos a delikvens a banki ügymenetekben, akkor könnyen bajba kerülhet. Terjesszétek az igét, főleg az idősebb, kevéssé járatos ismerősök között, hogy járványszerűen terjed ez a csalás, legyenek óvatosak, ne higgyék magukat becsaphatatlannak.
Itt az egészben az a poén, hogy el sem jutottunk addig, hogy gyanút fogjak már le is bukott. Tényleg már ültem le a géphez, hogy bejelentkezzek és megnézzem a számlaforgalmat.
Megmondani persze semmilyen adatot nem mondtam volna akkor már én is felkapom a fejem, de addig, hogy szólnak, hogy ellenőrizzek le egy számlát hogy volt-e rajta utalás annak semmi kockázata és maga a bank is valóban kérheti. De ilyenkor neki kell megmondania hogy a mi a számlaszám amiről a gyanús utalás érkezett.
Nem, nem a páraáteresztő, ez más, bár hasonlóan néz ki, csak bitument is tartalmaz. Viszont nem a régifajta bitumenes "kátránypapír". Zsindelyalátét lemez a hivatalos neve.
Én minden ilyen és ehhez hasonló esetekben megfordítom a beszélgetés menetét.
Meghallgatom, mit akar, majd lerohanom: "Köszönöm szépen, hogy visszahívott pont azért kerestük Önöket, mert kíbertámadást észleltünk a cégük iránt, és szeretnénk adatot egyeztetni."
Másik, a piros lámpáknál kunyeráló, aki odajön az autóhoz. Letekerem résnyire az ablakot, és kiszólok, mielőtt megszólalna, hogy "Nagyon kedves, de nem kérek semmit."
Hónapok óta próbálkoznak ezzel, egyértelmű csalás kísérlet volt. Nagyon jól csináltad, hiszen ő igazából semmit nem tud rólad. Pont azért hívott, hogy megszerezze az adataidat. Sajnos nagyon sokan bedőlnek nekik, főleg idősek :-(
Ilyen esetben be kell jelenteni az OTP-nél a +36(1)3666800 számon.
Nagyon nehéz elkapni ezeket, mert a legrafináltabb módokon tudják hamisítani a hívószámot. Talán az vezethet eredményre, ha a csaló hívást a lehető legtovább időhúzva, közben egy másik telefonról bejelentjük a fenti számon, és hátha közben le tudják nyomozni a hívást.
Androidba van beépítve (nem tudja, hanem rákérdez). Nekem minden olyan hívásra ami olyan számról jött ami nincs benne a telóban ( azaz akár már egyszer is hívtak arról), megkérdezi, hogy spam volt-e vagy esetleg céges hívás, és mit csináljon vele, tárolja vagy megjelölje valamire.
Vagy két hete engem is hívott valaki. Szépen bemutatkozott, hogy Gipsz Jakab vagyok az OTP-től, én is bemutatkoztam, és asszonta, hogy nem szokványos nagyobb összegű utalás ment ki tőlem valami számlára valóban én voltam vagy.....
Semmi gyanús nem volt ebben, úgyhogy mondtam, hogy nagyon köszönöm, hogy szóltak, már ülök is a gép elé hogy ellenőrizzem, de azt árulja már el legyen kedves hogy milyen számlaszámról ment ki az az utalásom mert nekem több is van ne kelljen már egyesével megnéznem őket.
Nem tudom, hogy a szolgáltató tudja vagy a telefon, én minden esetre meglepődtem két napja. Felhívtak valami egészségügyi szűrés ügyben, és amikor letettem, kaptam egy üzenetet, miszerint ez spam-hívás volt, letiltom-e a számot? Bárki is volt, ezt hasznos szolgáltatásnak gondoltam. :)
Nálam a szám 06-70-2358076 volt. Nem tudom, vissza merjem-e hívni, vagy a Vodánál meg tudják-e mondani, hogy ez valami normál szám, amit leklónoztak, vagy esetleg emeltdíjas.
Na, betalált egy telefonos csaló. A nemzeti bankból keresett (unikreditnél van számlám), állítása szerint rögzítik a hívást, és hogy tranzakciót látott Szabó Zsolt felé a számlámról, és milyen kapcsolatban vagyok vele.