Benne van a pakliban. Ahogy felváltották a gőztraktorok az ökrösszekereket. Vagy a kartotékot a táblázatkezelő. Vagy a vinil majd cd préselő üzemeket a felhő. Most érdekes átalakuló időszak van. Ahogy korábban megszűnt a felvételek általi mesés jövedelmek és az élőzene felé tolódott a fogyasztás, most is valami komoly változás várható.
Ami azonban még jó, úgylátszik a hammondos zenék a legvédettebbek mindenféle másolás alól ebből a megközelítésből. :-)
Kb. húsz éve, a Jamo, és a Bose, a saját hangfalaira keveri a nótákat. Véleményem szerint, nincs ebben semmi újdonság. Csak kell megfelelő mennyiségű minta az üdvösséghez, és akárki a füle fiziológiájához, és akusztikához igazíthatja az EQ-t.
Pl. zenei felvételek hangszerekre való szétcincálása
Már hallottam síró hangmérnököt, aki a szakmája hazavágásaként értékelte (de egyes orvosok is hasonló húrokat pengetnek), mivel nekik így majd nem lesz munkájuk, ha az MI olcsóbban, gyorsabban, fáradhatatlanul és studio nélkül kever majd tökéletes felvételeket, amit ember eddig nem tudott.
Szóval megy itt a tűzzel való játszadozás hogy milyen jó dolog ez az MI, aztán meg majd lehet jelentkezni munkaerő átképzésre hogy legyen miből megélne vhogy.
Nincs általánosan mindenben megfelelő eszköz. Vagy bejön, vagy nem. Sokmindentől függ. Inkább egy érdekes tendencia amely szélsebesen fejlődik. Pl. zenei felvételek hangszerekre való szétcincálása. Ott már sokkal jobban felismeri a Hammond orgona hangját. Komoly segítség leszedéshez, gyakorláshoz. Általában egyhez nem jó mint kolléga esetében is, megúszni valamit.
El is felejtem. A cégünknél pénteken volt nagy gyűlés. A területi igazgató mivel nyitott? Sajnos nem jutott időm rá, hogy beszédet írjak, így felkértem a mesterséges intelligenciát Hát, azért nem mindenki tapsolt mikor felolvasta
Jó kérdés. Ez inkább melléktermék volt. A többi off ide:
A hétvégén volt egy rendkívül fontos esküvő. Arra készült (komponálódott?) pár célspecifikus zene, ami meglehetősen feldobta az estet. Pár pörgős tánczene, ahol profi minőségben az ifjú pár volt végig méltatva. Nagyot csodálkoztak tánc közben!
A legnagyobb sikert azonban musical-szerű vendéglista asztalonkénti felolvasása váltotta ki, ahol mindenki meg lett említve zenei környezetben. Eltartott vagy 7 percig, de szinte minden névnél ováció. Megérte!
Érdemes egyáltalán ezzel ennyi időt tölteni? Mi volna a cél ami hasznosnak is mondható? (Mellesleg az MI-t más dologgal is ki lehet könnyen akasztani, amire nem tud megfelelni és nem orgona impró, csak mezei, hétköznapi dolog. A kollégám is ezzel passziózik otthon unalmában folyton, hogy tudjon min hahotázni.)
Szinte mindenre jó ez a M.I, de Hammond orgonás zenéket számomra messzire elkerüli. Inkább elénekli, csak ne kelljen egy jó kis Jimmy Smith-es bibápos kavarást összehoznia. Vagy egy tucat próbálkozást dobtam sutba. Ellenáll. Ez lett a leg"jobb":
....megint egyszer rám kommentálva teljesen elkanyarodsz annak témájától...nálam és djuicenál a hang-generálás csöves kontra e-mechanikus megoldásáról volt szó..
-"Ügyesem megoldották mechanikával kiváltva az elektronikát"...(Kicsodák?-és milyen elektronikát??)
-ebbőla félmondatból még azt hinné az ember hogy azt kommentálod...aztán kiderül hogy egészen másról kivánsz tudósítani...((mondhatni majdnem off téma?, eddig keljes közöny fogadott minden utalást ami a Hammondot netán összefüggésbe hozná (jogosan!) a többi, főleg hagyományos orgonákkal, én örülök ha "autentikus" forumtársak hirtelen ide is hajlandók átpillantani...)) De a lényeg: "Wurlitzer elektro pneumatikus hangkeltése is felettébb egzotikus" ...persze nyilván csak hanyag fogalmazás - a Wurlitzerekben több minden dolog is "kelti " a hangot (és a hangzásuk valóban exotikus amúgy, -orgonasipok, adott esetben más akusztikus-hangszerek variációi, szóval különbőző eszközök, - de a "pneumatika" nem, ez utóbbi szerepéről, hovatartozását illetően lásd: (Zenei ENCIklopédia ) alább:
A játszóasztalt az orgonaszekrénnyel, vagyis a billentyűket a szelepekkel összekötő szerkezet szerkezet a traktúra. A szeleprendszer működtetési módjától függően lehet mechanikus, pneumatikus vagy elektromos és ezek kombinációja."
...-vagyis a pneumatika- orgonáknál- az un. TRAKTURA egyikfajta -ma már elavult- megoldása volt modernebb időkben. Szóval semmi köze a HANGGENERÁTOROKHOZ, ami persze megint lehet sípos, elektronikus v. forgó-mágnes-mechanikus (autentikus Hammond)
.."Ez a két márka tudott...stb..." - a világon soksok pneumatikus vezérlésű orgona működött-ik, több kontinensen, sok gyártótól, illetve rengeteg hagyományos régi sípos templomi ill. koncertorgonát modernizáltak pneumatikus módszerrel -vagyis újabb taktúrát kaptak.-nagyrészük ma is működik...bár valóban nem lehet egy tömegtermelő amerikai óriáscéghez kötni őket...
-és ellenpélda: még konzis koromban szem- és fültanuja voltam, hogy a Zeneakadéma nagy orgonája -amit épp akkoribam modernizáltak pneumatikusra (nyilván azért hogy a szólista a szinpad közepére vihető vezérlőasztalról játszhasson)-
játék közben fokozatosan felmondta a szolgálatot és a szólókoncertet félbe kellett szakítani...
- hogy durván tisztázzuk: "pneumatikus hangkeltés " nincs. Ami van esetenként, pneumatikus vezérlése a mechanikus felépítésű hanggenerátoroknak (többnyire orgonasípok)
Ügyesem megoldották mechanikával kiváltva az elektronikát. Persze volt előképe és más egyéb próbálkozások párhuzamosan. Igaz, nem Hammond, de a Wurlitzer elektro pneumatikus hangkeltése is felettébb egzotikus. Ez a két márka tudott maradandót alkotni, vagyis legalább máig nagy számban fennmaradót, melyek ma ugyanúgy játszhatók közel 100 év elteltével.
...Emlékeztetőül: ..".Érdekes lett volna a szinuszokat keltő hangkerekeket csövekkel helyettesíteni.".. nem "lett volna", hanem csinálták, mindenki más akkoriban a Hammondon kívül. Csak éppen csöves rezgőkörökből nem lehetet igazán stabil-frekvenciájú (hangmagasságú) oszcillátotrokat építeni -(a korabeli rádió-technika is ezzel küzdött évtizetekig.). Sőt később tranzisztoros orgonáknál maradt a probléma részben-időnként hangolni kelett őket mint a zongorátL. Hammonnd legnagyobb trükkje volt hogy ezt forradalmilag megoldotta -a szinkronmotorjától is ihleteve - .Ez ma már "autentikus Hammond-történelem" és eléggé közismert... -V.
Érdekes lett volna a szinuszokat keltő hangkerekeket csövekkel helyettesíteni. Bár sterilebb hangzást és nagyobb áramfelvételt okozott volna biztos. Elvileg a Moog 2 oszcillátorra ezt csinálta.
Érdemes fordítóval elolvasni a linkben szereplő ismertetőt, ill. további Hammond Novachord videókat meghallgatni a youtube-on. 1939-ben ez egy polifónikus szintetizátor volt az orgonagyártól. Csak megelőzte korát. Ennyi még tranyóból is sok, nemhogy elektroncsőből. De szerintem nagyon egyszerű hangzás, mi más, szóval az ötlet volt eredeti, nem lemodellezni. Szerintem.
Két ritka 1939-es Hammond hangja elérhető immár modellezéssel. Mivel a Novachord igazi csőtemető polifón szintetizátor, elég ritka és üzemben kétséges. A Solovox meg ennek kistesója.