a 210-es rally gépen cseréltem a kislánckerék tengelyt, mert már nagyon kóricált a csapágyban.
Blokk szétszedés a hivatalos melegítéses módszerrel, összerakás szintén melengetve.
Miután az alany kihűlt, a vadiúj tengelyt tudtam tengelyirányban mocorgatni a vadiúj FAG csapágyban!
Véleményem szerint szégyen és gyalázat, hogy az utángyártó forgácsoló kisiparos nem képes számolni a forgácsolás közbeni hőtágulással! A pofám leszakad, hogy új alkatrészt eleve csapágyragasztóval szereljek, ha ténylegesen használni is szeretném a nézegetésen kívül!
Úgy esett a rém eset, hogy szimmering volt a feltételezett bűnös
A lánckerék oldalon túlságosan bele ütöttem és én szerintem a hő tágulás miatt beleért a csapágyba. Tettem bele újat és nem ütöttem csak pont a peremig és most bemelegítés után megszűnt a nyikorgó hang.
Ilyen ez a Brisk, ha kifogsz egy jó példányt, akkor a világból is kimész vele. Csak nagyon sok a selejt, 10ből 3-4 példánnyal meg lerohadtál volna a huszadik bokornál. Ha pl. a pultos a mellette levő másik N14C-t veszi le a polcról....
Nekem is van N17C amivel 10 hónapon keresztül dolgozni jártam, aztán Ceglédről átvittem Tápiógyörgyére a mocit, onnan pedig később a saját lábán felhoztam Pestre (kb 70 km egyhuzamban leállítás nélkül). Ezen felsorolt időszak alatt még ellenőrzés céljából sem lett kivéve a gyertya. Egyetlen egy gyújtáskimaradás sem volt, tökéletes az egész, gondolkodtam hogy azt tegyem-e vissza vagy a Densot. Inkább a Denso lett, tegnap mentem vele 20kmt egyhuzamban, az a gyertya is jó.
Minden előzetes dologtól függetlenül szeretnék egy tapasztalatot megosztani:
A történet április végén kezdődik, amikor is némi alkatrészeket rendeltem a futármotoros boltból. Személyesen vettem át, és ha már ott voltam, vettem tartalékos 6V izzókat a motorpark tagokhoz, illetve kértem egy gyertyát babettához. Az eladó elémpakolt egy brisk N14C-t. Azt mondta, ezt tudja ajánlani. Amikor vettem egy mély lélegzetet, hozzátette: "ha elfogadja".
Gondoltam egy merészet, és elhoztam. Annyian köpködik, egy esélyt adok a típusnak. Olyannyira merészet gondoltam, hogy bepakoltam a rallys alkatrészcsomagba. Aztán eljött május 18, hajnalban indultam itthonról a rajthoz.
Hogy ne legyen túl hosszúra eresztve:
Az összerakása óta üzemelő (2023 március) champion gyerta elslusszantotta magát a 3-4. ellenőrző pontok között. Volt nálam csere ngk, champion és a brisk. Itt adtam esélyt a brisknek. Nem állítgattam a hézagot, betekertem.
Nem gáz, de! Ez esetben meg kell az alumínium blokkfélben vizsgálni a csapágyfészket. Mert ha nincs látható nyoma annak, hogy a csapágy megfordult a helyén, akkor csak az a helyzet, hogy a tengelyen szorosabb a csapágy illesztése, mint a blokkban.
A jó hír, hogy a tengelyen tuti a csapágy felfekvése.
Egyébként a kihúzott csapágy látható a videón? Mert ha igen, nincs okunk feltételezni, hogy megszorult, legalábbis gyári installáció esetén.
Leegyszerűsítve a Babettára: ha pl. megszorul a csapágy, akkor két helyen tud kárt tenni.
1. Megfordul benne a tengely. Ilyenkor a csapágy belső gyűrűjében a tengely mintegy siklócsapágyban forog. Van kenőanyag a rendszerben, ezért nem maródik/rág össze a két felület. Csakhogy a tengelyre közepesen szoros illesztéssel tervezett pozíció, átmegy laza illesztésbe, magyarul lóg a tengelyen a csapágy. Többnyire a tengely "fogy el", és emiatt az új csapágy is lötyög rajt.
2. Marad a csapágy a tengelyen stabil pozícióban, és a megszorult csapágy a fészekben megforog. Az meg ugye alumínium, így hamar helyet csinál magának a csapágy. Az ilyen blokk javítása a Babetta esetén nem releváns dolog.
A kérdésedre válaszolva, a mérést akár egy digitális tolómérővel is el lehet végezni a tengely esetében. Ha a blokkban az alu csapágyfészek annyira kinyalódott/kiverődött, hogy a csapágyat az ajtóból a helyére lehet hajítani, azt már fölösleges méregetni :)
Egy futott/ használt csapágyról egy dolgot lehet 100%-os biztonsággal megállapítani:
- azt, hogy sz@r, kuka, tönkrement. MERT: széthullott a kosár, összetört, kihullottak a görgők, lilára égett, pittinges (szakmai zsargon: felpattogott a felület) a gördülő felület, vagy a golyók felszíne, stb. Vagy megszorult, és elnyalta a tengelyt, vagy kiverődött a fészek.
Ez mind olyan ami látható, egyértelmű, mérhető.
Egy új csapágyról, -amit a gyári csomagolásból veszünk ki,- feltehetjük, hogy hibátlan, ugyebár.
Tehát: ha biztosra szeretnék menni, kicserélném újra az összes csapágyat.
Mivel a videódon nincsenek egyértelmű, látható csapágyhibák nem lehet egzakt választ adni arra, melyik csapágy jó, vagy rossz.
És még egy jó tanács: a főtengelyre mindenképp C3 hézagú csapágyat tegyél. A csapágyboltban tudni fogják mit jelent. Valamint, ha porvédős csapágyat kapsz, el kell távolítani a porvédőket feltétlenül, és lehetőleg a gyári zsírtöltetet kimosni belőle.
Képet most nem csináltam de úgy tűnik megyeget a dolog.
Azzal hogy nagyobb felfekvési felületet hegesztettem jónak tűnik.
Mentem vele 5 km-t az alatt nem volt semmi probléma. Majd miután megálltam idézőjelesen lecserélni a fogaskereket "szinte" nagyon könnyen le tudtam venni a bicikli váltó agyat. Azért szinte mert csavarkulccsal rá kellett koppintani egyet és utána simán kézzel levettem.
A nagy teszt ha nem lesz rossz idő június 2. Akkor próbálkozom meg a fertőrákosi 55 kilométeres túrával.
És nagy merész álom ha az alatt nem lesz semmi probléma még talán a balaton kerülő túrára is jelentkezek.
Hát egy kicsit elhúzódott viszont itt az első teszt eredménye. Természetesen ami áramolhatott az el is romlott. Konkrétabban a bicikli váltó agy a kör alakúra nyirodott. Jó nagy erők játszanak itt úgy érzem
Úgyhogy hegesztettem bele két lapot hogy nagyobb felületen feküdjön fel a tengelyre. A tetejére pedig hegesztettem egy alátétet mivel nem tudtam megszorítani a belső hegesztés miatt.
Közben a csiszoló akkumulátor lemerült szóval a csiszolás majd holnap lesz.
Amúgy a terv tökéletesen bevált könnyen cserélhető a fogaskerék a tizenegy fogassal tökéletesen felment a dombra. A bicikli váltó elvesztése járulékos veszteség sajnos.